Prohledat tento blog

sobota 1. února 2014

TechBox - Příprava na závody

Datum původního publikování: 19.2.2008

Příprava na závody

V dnešním článku se budu věnovat přestavbou základní verze Reva 3.3 v závoďáka pro vypsané závody pořádané na buggy tratích ČR.
Označení RTR má v angličtině dvojí význam. Většina výrobců používá variantu Ready To Run, tedy připraven k jízdě. Revo jako jeden z mála modelů používá variantu Ready To Race - připraven závodit. A skutečně, už i Revo 2.5R z krabice dokázalo vítězit.
Znám jednoho jezdce, který model vybalil, zaběhl a vyhrával. Evidentně neměl lepší auto než ostatní, naopak, z pohledu úprav na modelu, jezdil s tím nejhorším. Dokonce to bylo Revo 2.5 které jak všem známo má motor s malým obsahem 2,5ccm. V té době se na dráze už proháněly pěti kubíkové Savíky a stejně jim to bylo prd platný. Tohle Revo neporazili.
Takže závěr jste si jistě již vyvodili sami. Je to o rukách. Kdo má šikovný ruce, má z půlky vyhráno. Ten kdo je tak šikovný nemá, musí pilně trénovat, učit se situace jaké mohou nastat při závodech, dohání časy v depu dobrým mechanikem atd.
Pokud patříte stejně jako já do této skupiny, a že nás je většina, pak se vám možná bude hodit něco z tohoto článku.

Komu je článek určen?

Článek jsem se snažil adresovat modelářům, kteří chtějí jít na závody a drát se o první místo a přitom mají chuť svůj model dál upravovat a nebojí se pustit se do přestaveb. Nerad bych polekal nováčky, článek je určený pokročilým modelářům. 

Co by jste měli znát pro pochopeni souvislostí? 

V textu se občas vyskytují výrazy které jsou dobře známé lidem aktivně se účastnících závodů. Proto pokud je neznáte, vyčkejte, pokusím se sepsat pohled na závodní den a výrazy při závodech používané vysvětlit. 

Co vám článek přinese?

Znalost možností jak využít všechny ty tuningové díly, které se vám vyplatí instalovat a které ne. Průběžně se pokusím díly i zvážit aby byl jasný přehled jak efektivní díl z pohledu úspory váhy je. U komponent kde vám nebude jasné jak pracují se jak doufám dozvíte jejich funkci. 

Co článek nepopisuje?

Článek vám rozhodně neporadí jaké pružiny a oleje do tlumičů máte použít, jaké pneumatiky jsou nejlepší atd. Doporučit vám může lecos, ale sladit model s dráhou na kterou se chystáte musíte sami. Každý máme jiný styl jízdy a i to hraje roli. Například ten kdo neskáče a raději přibrzdí bude podvozek ladit jinak než ten, který trojitého velblouda skáče najednou.

Při rozhodování jaký tuning modelu dopřejete je důležité začít od motoru. Čím slabší motor máte, tím víc mu musíte pomoct. S rostoucí váhou modelu roste spotřeba koníků a i paliva.
Nejhůř na tom jsou ti, kteří mají Revo 2.5 s motorem TRX2.5R, tam je motor nejlsabší. Revo 3.3 (2006) je už na tom s výkonem podstatně lépe a pokud máte v modelu motor Nosram, OS Max TM18 či TM21 nebo i to RB TM323 či TM523, máte pravděpodobně výkonu většinou až až, a proto váha modelu vás nemusí tolik trápit.
Pro referenci budu vycházet z Reva 3.3 (2006), které je právě teč vybaleno z krabice.

Zaměříme se tedy na váhu.

U Reva nejvíc ušetříte na váze pokud:


Na zmíněné body se nyní podíváme detailněji a pak budeme pokračovat dále.

Duralové spojovací tyče.

Ocelové se ohýbají při téměř každém ťukanci a jejich váha je opravdu značná. Použitý materiál přitom není nijak kvalitní. Při servisování jsem se často setkal se zlomenou nebo nalomenou spojovačkou. Nejčastěji praská v zúžených částech kde je závit pro oka kulových čepů.
Při nákupu tyčí vybírejte taková táhla, která pasují na vaše vahadla. Revo 3.3 má v základu vahadla P2, takže je nemusíte kupovat.
Po výměně budete překvapeni, o kolik model zhubne.

Demontujte EZ starter.

Toto je kapitola sama pro sebe. Je těžké trefit se do potřeby zákazníka z pohledu výrobce a zákazník jako je typický američan vyžaduje, aby vlastně jen kroutil volantem a model jezdil sám, sám se udržoval, sám startoval, když nabourá, ať sám vycouvá atd. Jsou i lidi ktří vozí v modelech baterie pro starter a startují na pokyn z vysílačky. Startování pomocí EZ-Starteru není vymyšlený špatně a může vyhovovat hodně lidem, ale pro závody na buggy tratích je tento systém startovaní k ničemu, navíc se žhavením jsou jen potíže, ale o tom v jiném článku a jindy. V překladu Průvodce výkonem 3 Steve popisuje konvezi starteru na start box. Při dnešním kurzu US dolaru se zmíněný box dá koupit za cca 700 Kč bez DPH. Což není zas tolik. Baterie stačí Nosramy a nabiječku baterií stejně máme všichni. Jen úprava klikového hřídele mi příjde už dost dramatická. Při nákupu nového motoru lze koupit variantu NON PS, ale pokud máte již motor s PS klikou, pak mi investice přijde zbytečná. Váhu ale na této úpravě lze ušetřit a opět docela významě.
Varianta kde se demontuje EZ starter, deinstalují se veškeré kabely a na zadní víko motoru se naisntaluje Duratrax Super Start (podobný systém jako používá HPI Savage) mi přijde taky šikovná. Osobně mám tuto variantu již několik let a jsem s tímto způsobem startování celkem spokojený. Nicméně stále řeším problémy s volnobězným ložiskem starteru. Pokud použijete start box, odpadnou vám tyto nekonečné starosti o startovací hřídel a ložisko. O tomto problému se zmiňuje i David Říman v jeho článku o závodní sezóně.

Demontujte zpátečku.

Demontáž zpátečky má dva efekty. Ušetříte váhu a převodovka půjde volněji. Původní výstupní hřídel převodovky je ocelová s masivními vodítky řadícího mechanismu a váží poměrně hodně. Instalaci FOC (Forward Only Conversion), tedy úprava jen vpřed mohu jen doporučit. Byl to jeden z mých prvních tuningů které jsem provedl ještě v roce 2005 a nemohu si to dodnes vynachválit. Při závodech a trénicích se o obracení modelu nemusíte starat, to je práce nahazovačů. Při téningu si obracení nebo couvání musíte zajistit jinak. Proto pokud na závody jezdíte často, neváhejte investovat. jen se ještě zamyslete nad středovým diferenciálem, o
něm si povíme níže.
Instalaci FOC se zbavíte mikro serva, které když nevyhoří díky nevhodnému nastavení táhel, tak mu popraskají převody. Také se zbavíte modulu OptiDrive, který často dělá potíže s instalací jiného přijímače než je TQ2 nebo TQ3. A s OptiDrivem se zbavíte i optického čidla v převodovce. Díru do převodovky po čidle a po táhle řazení zpátecky zalepíte.
Rozdíl v akceleraci jaký zaznamenáte hned jakmile se poprvé rozjedete je fantastický. To že se roztáčí méně rotujících částí je sakra znát. Hlavní výstupní hřídel převodovky je duralová bez jakéhokoli drážkování.
O vyvážení převodovky něco málo popisuji zde.

Instalujte např.disky SS a penumatiky Response.

Kromě toho, že pneumatika je pro úspěch maximálně důležitá,usetřit hodně, zejména čas. Penumatiky s disky jsou velké setrvačníky. Jejich roztočení si žádá energii. Této energie chceme ale investovat co nejméně a proto je potrřeba tyto setrvačníky odlehčit. Kdyby sjte se teoreticky dostali do situace, kdy mdoel budete mít příliž lehký, pak je výhodnější přidat závaží na podvozek, než nasazovat težší pneumatiky. Traxxas Response maji dobrý grip a jsou lehoučké. Disk Traxxas SS je na tom přesně tak, je lehký a zároveň pevný. Z praktického hlediska vám ale doporučuji použít disk plný. Poměrně často se stává, že do disku se přimotá kámen nebo klacík, pokud diskem může projít, může to způsobit nemalé potíže které můžou skončit odstoupením ze závodu. Vyvážením pneumatik se zabývám v tomto článku.

Instalace jednoho serva řízení.

V seriálu o výkonu Reva to již padlo, proto jen zrekapituluji, že jedno servo stačí, ale musí být dostatečně silné a na řízení hodně rychlé.
Rychlé musí být, aby rekce na to co děláte s volantem byla co nejrychlejší když ne okamžitá. A silné musí být proto, aby dokázalo překonat odstředivé síly, které rychle točící se kola budou rovnat do přímého směru.
 Osobně jsem zkoušel jen 3 typy serv. Základní Traxxas, ty byly z pohledu potřeb závodníka nepoužitelné. Šíleně pomalá odezva a málá vydrž. TowerPro, levné servo s dostatečnou rychlostí i sílou ale se zákmity. Pro řízení něpříjemné. Moje serva držely dobře, ale tato serva jsou často poruchová. Další jsem zkoušel Hitec. Nebyl jsem s touto značkou spokojen. Servo ze západu odešlo, levný číňan ho přežil. Od doby co Multiplex polknul Hitec je jejich kvalita horší. Mě to tak připadá, navíc politika Multiplexu z obchodního hlediska se mi tolik příčí, že je s radostí budu bojkotovat a to jedno servo si od nich nekoupím. Letošní sezónu se pokusím odjezdit se servy Futaba. Od Luboše Krcha a dalších lidí slyším jen chválu.
Takže zpět k tématu, kupte servo, které bude dostatečně silné a rychlé. Kovové převody a uložení v kuličkových ložiskách je samozřejmost.
Spolu se silným servem nezapomeňte instalovai i tvrdou pružinu servo saveru.

Kulové klouby z duralu.

Toto téma je pro mě čistě teoretické. je mi jasné, že když se hrst kloubů z oceli vymění za dural, že to někde bude znát, ale tyto kulové klouby jsou velice často pod vlivem prachu a po krátké době je na povrchu vidět poškození. Proto osobně nejsem přesvědčen o přínosu.

Demontujte box serv a instalujte jen držák serva.

Tím že demontujete mikro servo, zůstane v boxu jen servo plynu a brzdy. Box zabírá místo a servo lze ukotvit efektivněji. Firma RC Solution dodává parádní úchyt, který servo pustí o řádný kus níže a tím dostanete těžiště o kus dolů. Podobný díl dodává firma RC Tekno, který je plastový ale servo nejde dolů o takový kus jako u kovové varianty konkurenční značky.
Osobně jezdím variantu od RC Solution a jsem s tím maximálně spokojený.

Kovová ramena nebo nárazníky?

Vyvarujte se tuningu jako jsou kovová ramena. Pakliže ladíte podvozek na výkon, nepotřebujete modelu přitěžovat. Kovové nárazníky, ramena atd nepatří na tento typ závodů na jaký se chystáme. Tento typ tuningu je vhodný na jiné přiležitosti které ale zde popisovat nebudu.


To je z toho co blahodárně působí na váhu modelu zhruba všechno. Ty nejzásadnější prvky již znáte. Určitě vás napadnou další možnosti snížení váhy. Doporučuji vám pročíst si celý seriál ladění výkonu Reva a nechat se jím inspirovat.


Nyní se vám pokusím popsat pár úprav, o kterých si myslím, že dodají vašemu Revo tu správnou dravost.

  • instalujte jiné spojkové obložení motoru
  • použijte lehčí setrvačník
  • správné chlazení je základ

Motor a spojka.

Revo, T-Maxx, Jato a další nitro modely od Traxxas mají dle mého názoru jeden handicap a tím je menší motorová spojka než mají ostatní modely srovnatelné velikosti a výkonu.
Revo má mělčí spojkový bubínek, mělčí spojkové obložení a od toho se odvíjí i kratší klika. Pokud uvažujete o koupi jiného motoru, máte 2 možnosti volby. Bud motor "direct drop in" a nebo jakýkoli jiný. Drop In označení je pro motory, které už výrobce navrhuje tak, aby do modelu Revo padly bez úprav a v tomto případě mají i kratší kliku a lze použít spojky pro Revo. O tomto tématu vám můžu napsat v jiném článku. Budu ale předpokládat, že jdete tou levnejší variantou a máte drop in motor a tím pádem i původní setrvačník a klasickou spojku Reva.
Originální Traxxas obložení je příliš měkké. Traxxas udělal jeho tuning variantu kde udělal lehčí pakny, ale spojka nefunguje tak jak se očekává.
Proto je toto obložení nutnost vyměnit a doporučuji to i všem kteří závodit nechtějí. Čím jí tedy nahradit? dobrá otázka. Osobně jsem ozkoušel několik typů spojek v četně hliníkových variant a jen jedna je cena výkon hodna označení: SUPER.
 Je to opět kompozitní směs a vyrábí jí firma MIP. Dělají 2 verze: MIP1620 MIP1602. Obojí je stejné. Stejný materiál atd. Jedna je označená pro Revo a druhá pro Jato. Ale oba modely používají stejné spojky, proto je jedno jaké obložení použijete.
Toto spojkové obložení má navíc výhodu, že si pružinu která obepíná pakny spojíte sám a má v každé pakně dvě pozice pro trn. Takže spojku můžete nastavit jako měkkou nebo tvrdou. Ta tvrdá varianta pěkně kope, což se někdy může hodit.

Setrvačník.

Pokud máte vyhozenou zpátečku, lehká kola, pak můžete celému pohon
u dát ještě třešničku na dort tím, že umožníte jít motoru rychleji do otáček a rychleji z nich padat.
Funkce setrvačníku není předmětem tohoto článku, ale věřte, že z toho základního si můžete dovolit nějakou tu hmotnost ještě ubrat. Firma 3Racing a Robinson Racing dělají fantastické setrvačníky. Ty od Robinson Racing jsou poněkud kvalitnější a hezčí co se týká dílenského zpracování.
Používám 3Racing protože je u nás dostupnější a lacinější. Funkci plní stejnou. Je šikmo vrtaný, takže při chodu motoru funguje jako malý větráček a pomáhá tak chladit přední motorové ložisko. Zároveň na něj může i házet špínu, ale nikdy jsem nezaznamenal, že by motor vypadal po závodech jako koule prachu.
Setrvačník je lehčí a pasuje na původní kužel. Výměna je snadná pokud máte správné vybavení. na povolení matice se používá klíč na setrvačníky a na sundání setrvačníku z kužele se používá stahovák. Stříbrný setrvačník na obrázku je od Traxxasu a je výrazně vetší v průměru a i jeho rádlování po obvodu je hlubší. Je vhodný pro použití se start boxem.

Chlazení motoru.

Motor, je to bez čeho model nejede. Měl by být v pořádku a vždy v kondici. Říká se, že co je čisté, to se může chladit.
Elektrotechnici tohle znají velice dobře a to stejné platí u spalovacího motoru. Pouze čistý motor může dobře odvádět teplo. Motor se nechladí jen hlavou jak si mylně široká veřejnost myslí, ale i blokem. Všiměte si, že blok motoru je jeden velký chladič. U buggy a truggy velice často uvidíte už v základních verzích, že mají lože motoru jako další velký chladič plný žeber. Buggy mají velkou výhodu v tom, že podvozek je další velký plochý chladič. To Revo a jiné MT nemají. Například Savage je v tomto ohledu na tom celkem žalostně. T-Maxx a Jato či Rustler jsou na tom lépe.
Samotná čistota ale nestačí. Porovnejte obrázek nitro motoru do letadla a do auta. Pomineme konskrukční rozdíly a zhodnotíme jen chladící plochy. Letecký motor, který má od vrtule naporového vzduchu dostatek nemá téměř žádné pasivní chladící prvky. zato motor do monsteru je jeden obrovský chladič. Dokonce kontruktéři jdou tak daleko, že si začínají hrát s materiály, které vodí teplo lépe než hliník.
Jak v minulé větě padlo, motor v Revu je motor vzduchem chlazený a chladí se pasivně, náporem vzduchu. Je důležité připomenout to co každý ví, ale ne každý si to dokaže spočítat. Od motoru v monsteru očekáváte výkon, tolik výkonu, že to auto zvedne na zadní kola, chcete jezdit smykem a hrabat, driftovat. Při tomhle všem se ale auto nepohybuje nějak úžasně rychle a proto je i omezený nápor vzduchu.
Motor se pak hřeje a modelář kleje, jak je to možný, když povolil hlavní jehlu o celou čtvrtku otáčky. Při tom co tu teč bylo řečené je jasné, že motor nemá moc šancí se chladit a když výčet faktů podtrhnete tím, že model má svojí kastli která nápor vzduchu ještě nadhodí nad model, tak máme jasno a možná nám i dojde proč se motory tak hřejí.
Pro snížení teploty motoru lze udělat několik věcí. Dobrá rada zde není na místě, protože souvisí s konfigurací vašeho podvozku.
Vyjmenuju zde teč to co teplotu motoru nejvíce ovlivňuje.
  • volba správného paliva
  • staří paliva
  • správné naladění karburátoru
  • správná svíčka a její teplota
  • těsnost
  • propustnost filtru sání
  • otevřená kastle

Jednotlivým bodům se v následující části budu věnovat o něco podrobněji. Vysvětlení je důležité pro prochopení souvislostí, což vám může pomoct vyhnout se problemům na jejichž řešení v závodní den není čas. Pokud tyhle věci znáte, pak jen zkountrolujte, jestli mi zde nechybí něco zásadního.
Každý z následujících odstavců vydá na sólo článek, třeba se jich v budoucnu dočkame.

Volba správného paliva

více nitra více chladí, ale ne vždy je to spása. S procenty nitra roste i spotřeba paliva a jsou kladeny větší nároky na kvalitu maziva v palivu.

Staří paliva

staré palivo je vyčpělé, nitro u něj uteče a motor se pak hřeje

Správná svíčka a její teplota

Volbou správné svíčky můžete vyřešit hodně. Někdy stačí funkční, ale již unavenou svíčku vyměnit za stejnou, ale novou. Teplotou svíčky částečně řídíte předstih. Ve zkutečnosti čím teplejší svíčka je, tím větší tepelnou setrvačnost vlákno má.
Volba svíčky se může odvíjet od základního pravidla: čím tepleji venku je, tím studenejší svíčku použijte. Co se týká TRX motorů, vyhovuje jim OS Max LC3 celoročně.

Těsnost

Porthaná a omačkaná těsnění pod karburátorem, na zadním víku motoru a především pod přírubou kolene výfuku jsou často příčinou přehřívání motoru.

Propustnost filtru sání

Velice častá příčina přehřívání motoru je nedostatek vzduchu. To může způsobit buď zanešený (špinavý) filtr a nebo příliž namazaný filtr který nepouští vzduch. Na mazání dejte pozor, nesmí se to přehnat ale ani podcenit. Málo namazaná vložka pustí do motoru prach, který s olejem pak udela brusnou pastu a vás výbrus jde pomalu do háje a kdy zase namažete moc, motor se bude dusit. Takováto drobnost a zaměstná vás to na celý den. Kdyby jste stali o dobrou radu, pak bych vám řekl, že doporučuji vložky nečistit ale vyhazovat a pokaždé dát novou namazanou z továrny. Šikovné české ruce si ale určitě poradí. Viděl jsem už několik zlepšováků jak výrábět a dobře mazat vložky pro filtry sání. V několikrát zmíněné příručce ladění výkonu Reva bylo zmíněno, že Traxxas filtr se snadno zanese a pak motor nemá dost vzduchu. Přečtěte si proto ještě tento související článek.

Otevřená kastle

Konečně jsem se dostal k tomuto bodu. Hodně chladícího efektu získáte tím, že umožníte průtok vzduchu podvozkem a zejména kolem motoru. Často uvidíte u ostatních modelů vystříhaná čelní okna. To ale nestačí.
Pro motor nejlíp uděláte, když ustřihlete přední masku a zadní část kastle. Právě maska kastle a kapota nadhazuje proudící vzduch nahoru a ten jen v minimální míře vpadne vystřiženým oknem do kastle.
Odstrihnout se musí jak předek tak zadek. Vycházejte z pravidla, že co šlo dovnítr, musí cestou nejmenš
ího odporu zase ven, jedině tak vznikne průtok. Proto se odstřihněte i zadní část.
Toto řešení objevil Jirka Maryška, který udělal celý pokus o kterém vám napíšu v budoucnu. A asi to od něj okoukal i S.Slayden, protože když koukněte na fotky jeho modelu, uvidíte přesně o čem píšu.
Takto upravená kastle zrovna nevypadá jako vítěz autosalónu, ale už mockrát jsme se přeci přesvěčili, že funkce musí být nadřazená estetice. Jak pokaždé říkával mů táta když v bedně dávali Fantomase: Francouzký auta nejsou pěkný, ale účelový. Takže bych mohl říct, že kastli upravíme podle francouzkého vzoru. V posledních letech bych jim ale křivdil, protože například Citroen C4 se mi moc libí. Je to pohledné auto, za svoji Dacii Logan MCV bych ale neměnil :)

Jak dál modelu pomoct, aby se zvýšila jeho poslušnost?

  • geometrie
  • stabilizátory
  • středový diferenciál

Geometrie.

Nic neovlivní poslušnost modelu tolik, jako rychlé servo řízení a sprá
vná geometrie obou náprav. Sám jsem tomu nevěřil jak obrovský rozdíl udělá seřízená geometrie a rychlá odezva na volant.
Je několik způsobů jak srovnat geometrii. Zkoušel jsem tento postup od Jirky Maryšky, funguje to dobře, ale je s tím piplání. Nakonec jsem u kamaráda Luboše Krcha ozkoušel rovnací stolici od Integy. Rozdíl v kvalitě seřízení byl citelný hned v první zatáčce. Jízdy s takto seřízeným modelem byl takovým zážitlekm, že jsem si Integy stolici pro Revo pořídil pro svojí potřebu a občas na tom rovnám auta zákazníků z RCMA obchodu pro který ještě sem tam něco dělám.
Proto vám doporučuji, pořešte geometrii i vašeho modelu a pokud jezdíte ve skupině, není náklad třeba ve třech lidech na jednu stolici tak dramatický a investice se vám vrátí v poslušném modelu. Geometrie se rozhodí kdykoli jdte čistit podvozek a sáhnete na některý ze seřizovacích prvků. Pomocí stolice srovnáte geometri na desetiny stupně přesně. Do setup listu si můžete zapsat vyhovující nastavení a natavit podvozek na příští závod na stejné trati je pro vás otazkou chvíle.
  

Stabilizátory.

V článku o stabilizátorech můžete nastudovat jak stabilizátor ovlivní m
odel, jeho ovladatelnost a poslušnost. Když jsem se na fóru v zahraničí dočetl o stabilizátorech pro Revo, úplně ve mě hrklo a říkal jsem si. Sakra pes, jak to, že nás to tu taky už nenapadlo, přidělat na podvozek stabilizátory, taková všední věc.
Ať je to s nimi a jejich historií jakkoli, je to pro závodní účely prima věc. Stabilizátor omezuje naklánění modelu v zatáčkách a jejich nastavením lze docílit lepších reakcí na řízení. Například Lossi LST už od svojí první verze má stabilizátory jako volitelný doplněk. Pokud pořadatel závodu na které se chystáte nezakazuje použití stabilizátorů, pak jejich použití bude vaše výhoda.

Středový diferenciál.

Podobně jako u stabilizátorů platí, že vám může výrazně pomoct. Středový diferenciál je instalovaný uvnitř převodovky místo zpátečky
 a zásadním způsobem ovlivňuje akceleraci a ovladatelnost především v zatáčkách a ve finále i na rovinkách. Jeho instalací model již nikdy nejezdí po zadních kolech a to je přesně ta vlastnost, která omezuje akceleraci. Výkon motoru po všech těch úpravách budete sledovat například i v tendencích stavět se na zadní. Ono Revo 3.3 panáčkuje už v základu, ale je to abolutně nežádoucí efekt, který jen demonstruje, že motor má dostatek výkonu a že vaše pneumatiky maji dobrý grip.
Vybavte si co se dejě s modelem když čapnete za plyn. Servo otevře karbec a onitrované palivo roztočí motor. S lehkým setrvačníkem se do otáček dostane raz dva. Spojka začne zabírat a pokud je nastavená aby zabírala prudce, začne se stejně prudce kroutící moment přenášet do převodovky. Ta je také odlehčená a přenos jde na kola s minimálním odporem kde vhodný vzorek se zakousne do povrchu. Záběr kol model doslova nakopnou. Vlivem setrvačnosti se začně nadzvedávat přední náprava. Zde končí vaše ideální akcelerace, bohužel, sotva začala. Od nyní váš model přenáší výkon motoru pouze přes zadní kola, ta jsou dvě z celkového počtu čtyřech. Suma sumárum, to máme o 50% sníženou akceleraci, přední kola se točí, ale ve vzduchu a nebo se povrchu jen tak dotýkají, ale zorhodně na akceleraci nemají žádnou zásluhu.
Tento ráz při záběru motoru částečně mohou spolknout zadní pružiny, které když jsou měkčí tak zafungují jako kompenzace rázu. Nicméně Revo má pak zadek na zemi, hrabe, brousí se zadní lyžina a akcelerace stejně není to ono. Nehledě na to, že pokdu se nebudeme bavit jen o akceleraci ale i o ovladatelnosti, tak zjistíme, že ovladatelnost při prudké akceleraci je nula. Nadlehčená kola nebo kola ve vzduchu nemají žádné slovo. Proto při výjezdu ze zatáček kde akcelerujete na plný plyn jde váš model ven z dráhy a chová se jako by byl nedotáčivý. Na vině jsou odlehčená přední kola která se odlehčila vlivem akcelerace.
Proto máte někiolik možností které můžete kombinovat:
  • dát rychlejší primární převod, motor tak nebude tolik kopat
  • nastavit měkčí spojku motoru
  • povolit prokluzovou spojku pod hlavním pozubeným kolem
  • použít měkčí pružiny vzadu
  • na předek dát závaží
  • použít středový diferenciál
Středový diferenciál bude mít vliv na několik vlastností ovládání modelu. Nejzádadnější přínost je prudký nárůst akcelerace při zachování poslušnosti.
Když se vrátíme do momentu kdy motor zabral po přidání plynu a nyní se model pomalu začíná stavět na zadní kola. Co se stane, když je v převodovce isntalvoaný mezinápravový diferenciál.
Přední kola se nadlehčí a středový diferenciál tato odlehčená kola roztočí více. Tím se sníží záběr zadních kol, prot
ože kroutící moment jde v tuto chvíli na předek. Se strátou záběru zadku se sníží akcelerace a předek padne na zem. Tím začnou opět zabírat přední kola, zvýší se jejich zátěž a diferenciál vyváží rozložení kroutícího momentu tím, že začne zabírat víc i zadek. tím narůstá akcelerace. Pokud je tak prudká, že se začne nadzvedávat předek, cyklus se začne opakovat.
Přesně toto se děje tisíckrát za vteřinu. Diferenciál tuto práci vykonává neustále a bez přestání. Stejně jako nápravový diferenciál.
Instalací sředového diferenciálu jste docílili toho, že při akceleraci nezabírá jen 50% kol, ale 100%. Výkon motoru efektivně přenesete na kola a pokud trakce pneumatik je dostatečná, bude vaše Revo akcelerovat jako prase. Pardon za to přirovnání ale hodí se sem nejlépe.
O vlivu stř.diferenciálu na ovladatelnost v zatáčkách se můžu zaměřit v dalším článku.
Takže jestli organizátor nezakázal použití stř.diferenciálu v kategorii MT, neváhejte a jdete do něj. Spolu s ním je potřeba instalvoat ještě zadní brzdu, protože zadní náprava se stane nebržděnou. Stř.diferenciál natrvalo rozděí výstupní hřídel z převodovky na dva kusy, proto původní brzda bude brzdit jen jednu číst výstupní hřídele. O ladění stř.deferenciálu můžu napsat celý článek, přeci jen, pokud je to pro vás nová oblast, může se hodit každá již prošlápnutá cesta a rada. 

Brzdy



Vřele vám dopuručuji použít bud Traxxas chlazenou dvouvrstvou brzdu kterou nahradíte tu základní a nebo použijte dvojitou titanovou brzdu. Obojí funguje famózně. Sám jezdím tu dvojitou a jsem s jejím výkonem maximálně spokojen. S nárůstem výkonu modelu jako celku je potřeba i zvednout výkon brzd.
Pokud chcete zvýšit výkon brzdy, věnujte pozornost tomuto článku o leštění brzdových kotoučů. Pakliže máte instalovaný stř.diferenciál, instalujte zároveň i zadní brzdu. Bez ní budou končit veškere pokusy o přibrždění ve smyku.


Tím pro dnešek končím a budu doufat, že některé části článku pro vás budou přínosem.