Prohledat tento blog

pátek 31. ledna 2014

TechBox - Brzdové kotouče

Datum původního publikování: 13.6.2010

Brzdové kotouče

(tento článek je součástí seriálu o přestavbě Revo 2.5 na Slayera a dále pak na ...)


Nedávno jsem si povídal se Šupsíkem o tom, jak ladí kuličkové diferenciály na elektro buggy. A protože mi jeho finty prišly jako velice vynalézavé a učinné, rozhodl jsem se že zkusím jeho technologii vylepšení diferenciálů přenést na moje spalovací Revo 2.5 a poladit brzdu.
Podobnost kuličkového diferenciálu a brzdy Reva je sice minimální, ale jedno mají přeci společné a to je potřeba hladkého kotouče. V diferenciálu po něm běhají kuličky a u brzdy se o kotouč třou pakny.
I když se Šupsík o svoje postupy rád dělí s ostatními a celá léta co ho znám, tak se snaží pomáhat ostatním, nebudu popisovat jeho postup, ale popíšu můj postup založený na jeho myšlence. Tímto Šupsíku díky za výborný nápad.
Takže něco o brzdě, kterou jsem se rozhodl vylepšit. Jde o dvoukotoučovou tuningovou brzdu od HotRacing, u které se mi rozpadlo obložení. Proto jsem koupil jinou od Integy. V podstatě je to stejná brzda, alespoň podle popisu a obrázků výrobce i prodejce. Opak je bohužel pravdou.


Brzda Hot racing: má 2 ocelové kotouče, které jsou vystřižené raznicí.
Brzda Integy: má 2 plechové kotouče, také vystřižené raznicí.
Ve finále jsem brzdu zkombinoval a použil Integy pakny a Hotracing kotouče.
Integy brzda mě velice ale velice zklamala. Plechové kotouče jsou k ničemu. To snad ani nemůžou myslet vážně. Jedině si je srovnat a pak aplikovat metodu, kterou za chvilku popíšu. Já měl výhodu, že jsem měl výrazně kvalitnější kotouče od HotRacing. Ty jsem také použil. Jejich materiál je 100x lepší.

Tak k tomu postupu. Jde o srovnání plochy kotoučů do roviny, tak aby:
  • pakny měly styk s kotoučem co největší plochou
  • pakny neodskakovaly od křivého kotouče
  • byl povrch kotouče hladký a brzda dobře fungovala
Tyto 3 základní body vedou k tomu, že brzda funguje zásadně jinak a déle vydrží. K získání bzdného efektu pak stačí výrazně méně síly.

Postup:

budete potřebovat rovnou plochu, dobrá je nějaká podložka. Lze použít rovné prkénko a zespodu nalepit 4 gumové nožky, tak se podložka nebude kolébat na křivém povrhu například pracovního stolu. Já použil duralový podstavec, který používám při vyvažování kol. Podstavec je rovný dostatčně.
Dále budete potřebovat několik hrubostí smirkových papírů. Použil jsem 3 hrubosti:
  • 120 - hrubý na srovnání největších nerovností
  • 200 - jemější na vyhlazení vrásek po 120
  • 400 - zhlazení do jemna
Šupšík používá více kroků a jde až do daleko jemějších smirkovým papírů. Pro doleštění jsem použil houbičku na leštění ze sady Dremel.

Začněte ale tvorbou jednoduchého přípravku. Já začal bez něj a krom toho, že to nešlo moc dobře, tak to i trvalo a nakonec jsem měl obroušené prsty. Nakonec jsem si vyrobil jednoduchý přípravek.

Použijte kus rovného dřívka.Ideální je smrková lať. Dřívko by mělo být široké přibližně jako broušený kotouč. Kotouč má chladící otvory, kterých jsem využil proto, abych na protilehlých stranách do dřívka zkrze ně zatloukl hřebíčky bez hlaviček. Zatloukl jsem je tak, aby nepřesahovaly výšku kotouče. Když dáte hřebíčky co nejvíce na vnější strany, tak bude kotouč dobře držet. Jednoduše pak nasadíte kotouč na přípravek a po smirku 120 srovnáte nějvětší nerovnosti.

Stačí párkrát přejet po smirku 120 a na kotouči dobře uvidíte, jak jsou kotouče v důsledku ražení prohnuté. Z jedné strany se obrousí obvod a z druhé strany střed kotouče. No a tyhle nerovnosti je potřeba obrousit. Kotouče HotRacing jsou poměrně tvrdé, je znát že to nění obyčejný plech a tak broušení nejde zrovna rychle, alespoň jsem si užil přípravek, bez kterého bych měl asi smůlu. Takto je potřeba srovnat oba kotouče a z obou stran. Jednu stranu jednoho kotouče jsem brousil asi 10-15 minut.
Následovalo srovnání povrchu jemnějším smirkem 200 a tím zahladit šrámy a vrásky po předchozím broušení. Rovina plochy je po přednchozím kroku už v pořádku, takže opravdu stačí brousit jen do té doby, dokud nezmizí hluboké rýhy. Jednu stranu jednoho kotouče jsem brousil asi 5-8 minut.

Poslední krok na smirkovém papíře 400 bylo docílit ještě jemnějšího povrchu. Brousil jsem asi 3-5 minut jednu stranu jednoho kotouče a povrch byl už krásně sametový, jemný.

Nakonec jsem povrch finalizoval gumovou houbičkou pro Dremelky, tím se povrch začal lesknout. Né jako zrcadlo, to né, ale dostatčně pro potřeby brzdy. Kdo si s tím bude chtít opravdu pohrát, může použít víc smirkových papírů s menším odstupem hrubosti a jít na vyšší hodnoty (600, 800, 1000). Mělo by platit, že čím hladší povrch, tím větší účinek. Myslím ale, že tak jak jsem to udělal já to bohatě stačí.

Při instalování brzdy na převodovku jsem musel udělat na Integy paknách drobnou úpravu a to protáhnout otvory vrtákem 3,5mm aby se pakny po šroubech dobře a lehce pohybovaly. Kdybych to nainstaloval, jak to výrobce nachystal, asi bych jen čučel, co je to za aušus. Celou brzdu jsem vylepšil tím, že jsem mezi pakny nainstaloval asi tak 1mm široké silikonové podložky, které jsem nařezal z palivové hadice. Fungují místo pružinek a mají za úkol odhodit pakny od sebe až uvolníte bzdu na vysílačce. Pakny, které zůstanou viset neustále brzdí a to bere výkon motoru a také se brzda snadno přehřeje a dříve odejde.

Závěr:


Tento článek píšu se značným zpožděním a mezi tím jsem brzdu už i ozkoušel. Výsledek snažení o rovné kotouče je fantastický. Jak jsem čekal, brzda má výrazně silnější účinek, chodí jemně. I pakny pěkně odskakují od sebe. Prostě jsem spokojený a všem, kdo se v tom rádi hrabou, tuto úpravu doporučuji.

Na konec několik fotek z průběhu úpravy a instalace brzdy.



























Modelaření zdar.