Prohledat tento blog

pátek 31. ledna 2014

PitPass - Péče o model

Datum původního publikování: 7.4.2005
Aktualizace odkazů: 8.2.2014

Předmluva překladatele: Ikdyž se vám některé části budou zdát zbytečné je číst, ať už proto že to dobře znáte nebo si myslíte že to dobře víte, čtěte prosím článek celý aplespoň na poprvé. Věřím že každý z vás zde najde minimalně jednu pro něj novou věc.

Modely poháněné spalovacími motory nabízí velký výkon, velkou rychlost v neuvěřitelně malém provedení. Malé dvoutaktní motory které modely pohání produkují na jejich velikost fantastický výkon v astronomicky velkých otáčkách. Pracovní tolerance těchto motoru jsou velice malé a jsou navrhovány s extrémní opatrností aby vše perfektně pasovalo a pracovalo. Koroze odvozená z vlhkosti nebo z jiných znečištění může rapidně snížit schopnost motoru pracovat účinně a spolehlivě. Vím že nejsme zrovna velcí fandové rozebírání a čištění, to nás láká po jízdě model odložit stranou na polici, ale to není zrovna nejlepší co můžeme udělat. Koroze a špína začnou pracovat na motoru a podvozku. Když si uděláme čas provést následující snadné kroky údržby, udržíme si tak svého miniaturního monster trucka v perfektní kondici a zaručí dlouhý život s málo komplikacemi.



Čistota je základ

Udržování nitro modelu (nebo jakéhokoli jiného RC modelu, na tom nezáleží) v čistotě je první a nejdůležitější krok pořádné údržby. Níže jsou uvedené a vyobrazené nástroje a pomůcky pro vykonávání údržby aby váš model jezdil a vypadal dobře.

Pomůcky

  • Odmašťovač (Wurth Rapid je super), nebo nějaký jiný čistič (Lihový je také vhodný)
  • Lahev s rozprašovačem (pro čistič)
  • Stlačený vzduch (může být z kompresoru)
  • Kuchyňské papírové utěrky
  • Malé štětce
  • WD-40
  • Pojišťovač závitů

Údržba po jízdě

Pokud uložíte model přes noc, je důležité provést proceduru údržby motoru po jízdě. Provedení údržby je kriticky důležité pro dlouhý život motoru a kontinuální schopnost jeho ladění. Metylové palivo je doslova magnet na vlhkost (metyl je hydroskopický), přitahuje vlhkost z okolního vzduchu a usazuje se na vzácných kovech uvnitř motoru kde způsobí korozi. Je velice důležité dostat zbylé palivo v motoru ven. Dále palivo zanechané v nádrži se velice rychle promění ve špatné vyprchané palivo, takže odstranění paliva z nádrže i stejně tak nezbytné.

Toto je perfektní příklad zanedbaného motoru. Je zřejmé že tento motor nebyl udržován a byly inorovány veškeré kroky po ukončení jízdy.


Vlhkost absorbovaná vlastnostmi metylu obsaženého v palivu může způsobit zkázu ojnice motoru.


Spálit palivo zbylé v prostoru klikové hrídele startováním motoru je velice důležitý krok v proceduře údržby po ukončení jízdy. Koroze může začít okamžitě pokud zbytek paliva zůstane vně motoru.


Přetáčení motoru není jediná cesta k poškození vnitřních částí motoru. Neprovádění údržby a používání nevhodného paliva může véct ke stejnému výsledku. Tyto svíčky byly vytaženy z motoru který již byl napadený korozí.

Procedura údržby po ukončení jízdy

Následující kroky vykonejte před uložením modelu přes noc.


1. Zbylé palivo můžete z nádrže vycucnout pomocí prázdné tankovací lahve.

Toto vysáté palivo nevracejte zpět do kanystru s čerstvým palivem. Vylejte ho. Zmáčkněte lahev před vložením hrdla do nádrže. Tím umožníte nasátí paliva do lahve jakmile jí v ruce povolíte. Opakujte tento postup dokud nebude nádrž prázdná.
   
2.  Zkuste nastartovat motor. Motor může chytit a chvilku běžet (na volnoběh), spálí zbylé palivo z palivové hadice a z prostoru uvnitř motoru. Jakmile motor spalí poslední zbytek paliva, zvednou se krátce otáčky a chcípne.
Poznámka: - Koukněte se na malou škvírku mezi šoupátkem a stěnou hrdla karburátoru. S takovou škvírkou můžete úspěšně začít ladit volnoběh. Čtěte také FAQ - Základní nastavení Karburátoru TRX.

3.  Očistěte motor a karburátor z vnějšku ostříkáním mastnoty a špíny čistidlem. Použijte malý štětec a vyčistěte všechny špatně přístupné části. Osušte blok motoru stlačeným vzduchem (nefoukejte do vzduchového filtru).

Upozornění: Používejte ochranné pomůcky jako jsou ochranné brýle a rukavice před újmou chemikáliemi
a stlačeným vzduchem.
Nepřehlédněte prostor mezi žebry chladící hlavy, často se tam schová hodně špíny.

Špína mezi žebry chladiče (jako na obrázku) může vést k přehřívání motoru a zkomplikuje ladění motoru.

4. Demontujte žhavící svíčku z motoru a vzduchový filtr sání z karburátoru. Plně otevřete karburátor (plný plyn) a jednu vteřinu stříkejte WD-40 do karburátoru a taky do díry pro svíčku v hlavě motoru (pozor na špínu v hlavě kolem svíčky, nespláchněte do motoru nečistoty).
Dál pokračujte přiložením papírové utěrky přes hlavu motoru (aby zachytila přebytečnou WD-40 která bude z motoru prskat ven) a pomocí EZ starteru startujte po dobu 10 vteřin. Pokud používáte tahový starter, zatáhněte za starter několikrát krátkými tahy aby se WD-40 dostala všude v motoru. Tuto proceduru opakujte několikrát. Místo WD-40 také můžete použít After Run Olej, který je pro konzervaci motoru určený.

5. Vyndejte vložku filtru sání z filtru a umyjte ho i samotný filtr v horké mýdlové vodě (jar na nádobí funguje dost dobře, ale jen na některé oleje) a vysušte komponenty nebo je nechte kompletně vyschnout.


Sundejte hrdlo filtru tahem do strany. Tak to jde nejlíp









Pořádně umyjte vložku filtru. Takto jde umýt Traxxas červený olej na vzduchové filtry TRA5263. Je ale lepší použít olej na vzduchové filtry sportovních motocyklů, jako je tento: Valvoline AirFilter Oil, je u nás dobře dostupný. Jen vložku pak už jarovkou neomyjete, buď silným odmašťovadlem jako je Wurth Rapid a nebo lepší je použitou vložku zahodit a použít novou vložku čerstvě namazanou.




Stlačený vzduch můžete použít aby jste komponenty osušili rychleji (nebo použijte fén na vlasy).








Jakmile je vložka filtru suchá, naneste 30 kapek oleje pro vzduchové filtry (Traxxas díl číslo: TRA5263), eventuálně naneste po celém povrchu vložky.









30 kapek oleje na vzduchové fitry od Traxxasu bohatě stačí. Nevymačkávejte olej ven z vložky. Pomačkáváním vložky mezi prsty rozneste olej všude ve vložce i jejím povrchu dokud nebude mít souvislou barvu. Znovu sestavte filtr zandáním vložky a převlečení přes hrdlo filtru.
Poznámka: Traxxas doporučuje čistit nebo měnit vložku filtru a filtr každou hodinu provozu motoru (to je přibližně 0.5 litru paliva). Pokud model jezdí v hodně prašném prostředí, čistěte každých 30 minut. Tím motoru prodloužíte život.
Poznámka překladatele: Pokud použijete filtr MotorSaver: a Olej Valvoline, pak filtr vydrží i déle.

6. Nasaďte zpět zkompletovaný filtr sání na karburátor a pojistěte ho zip páskou. Nainstalujte svíčku a připojte k ní modrá kabel. Nyní je váš motor připravený na další den ježdění.

Palivové filtry

Je velmi důležité, pokud používáte filtry na palivové hadici, udržovat je čisté a průchodné. Zablokovaný filtr způsobí obtížné ladění a špatný výkon motoru. Tím se myslí čištění filtru od základu. Čištění filtrů paliva ve stejnou dobu když čistíte vložku filtru sání je jen přínosné. Doporučuji používat filtry které lze rozebrat nebo při nejmenším průhledné u kterých se můžete podívat dovnitř a rozhodnout jestli je filtr čistý.

Dvoudílný filtr lze typicky rozšroubovat a snadno se podívat dovnitř. Čištění těchto filtrů tohoto typu je velmi snadné.







Rozdělejte filtr a vyčistěte všechny jeho části a díly čistidlem odstraněním všech malých částí nečistot.







Čištění jednodílných filtrů se dělá profouknutím proti směru toku paliva, použijte čistidlem nebo nitro čističem.








Údržba podvozku

Tento model je ve strašném stavu. Je kompletně špinavý jak jsme někde v terénu řádily.
Ale zábava rychle skončí pokud si nenavykneme provádět údržbu a čištění.







Mezi rozjížďkami nebo mezi jednotlivými jízdami je ideální očistit podvozek čističem a prach a špínu otřít. Tím znemožníme dalším nánosům špíny které by později znamenaly úmorné čištění. Navíc tím snižujeme pravděpodobnost selhání modelu. Také zkontrolujte podvozek a hřídele jestli nejsou poničené nebo polámané.
Začněte ostříkáním denaturovaným alkoholem a nebo čističem na špinavá místa a co nejvíce špínu odstraňte. Dávejte pozor ať nejde žádný alkohol na elektroniku, pokud to není možné, demontujte box s přijímačem. Pomozte si malým štětcem k očištění hodně špinavých míst.

Jakmile je podvozek očištěný a odmaštěný, osušte model stlačeným vzduchem.


Tady je ošetřený model. Nenechat zaschnout špínu kolem součástek zavěšení náprav vede nejen k vyhnutí se komplikacím, ale taky lepší ovladatelnosti modelu.





Mezi rozjížďkami projděte tento seznam vizuálních kontrol.


Kontrolujte toto:


1. povolené nebo stracené šrouby (zejména šrouby přichycující motor).








2. Prasklé, ohnuté nebo jinak poškozené díly.







3. Přetržené nebo vyvlíknuté kontakty či kabely.









4. Popraskané nebo natržené či přetrhnuté palivové hadice.









5. Únik paliva (možné praskliny nádrže)










6. poškozená nebo odrbaná převodová kola
Po vyčištění podvozku a zavěšení náprav ověřte cely podvozek že nejsou povolené šrouby nebo poškozené díly (šrouby motoru jsou obyvlašť důležité). Vzdycky 2x zkontrolujte zubovou vúli mezi spojukovým bubánkem a hlavním ozubeným kolem. Také pokaždé odstraňte kamínky nebo nečistotu mezi zuby.Vibrace nitro motoru můžou způsobit uvolnění šroubů motoru, ten se pak posune a změní se zubová vůle což vede k očesání všech zubů na hlavním ozubeném kole. (Koukněte sem, jak nastavit zubovou vůli)
Taky kápněte kapku pojišťovače závitů na každý ěroub uložení motoru, tím pojistíte povolování šroubů při vibracích které motor má za běhu.

Střední pojišťovač stačí.



Další klíčové věci ke kontrole jsou:



         
Napnutí prokluzovací spojky a její pakny:
ujistěte se, že je nastavení tuhosti (napnutí) prokluzovací spojky v pořádku a správné. Výchozí boz k nastavování spojky u Maxxů je povolení o 1/4 otáčky od utažení. Taky zkontrolujte jestli pakny spojky nejsou už opotřebované.

Nastavení táhla plynu a stop bloků:

ujistěte se, že červíci ve stop blocích jsou festovně dotažené a že stop bloky o nic nedrhnou.

Volný pohyb ramen:Ramena se musí hýbat zcela volně aby správně fungovaly. Demontujte tlumiče z náprav a ujistěte se, že se ramena můžou volně pohybovat nahoru a dolů. Pokud někde drhnou, zkontrolujte čepy ramen. Ohnuté čepy narovnejte nebo je vyměňte za nové.

Nastavení čepiček kulových čepů:
Zkontrolujte že se klouby volně a hladce pohybují. Špína může být zachycená uvnitř uložení a kolem kuláků, to způsobí drhnutí pohybu. Demontujte čepičky a lože kuláků i kuláky samotné očistěte čističem. Vyčištěné kuláky se musí volně hýbat bez odporu.

Pístní tyče tlumičů:

Zkontrolujte každý tlumič, jestli nemá zohýbanou pístnici. Pístnice by měla být vyměněna co nejdříve aby nepoškodíla tělo tlumiče a těsnění.

Hřídele náprav:

očistěte hřídele od trávy a hlíny která může drhnout. Ujistěte se že se kola otačejí volně.

Elektronika:

otevřete krabičku s prijímačem a baterkami a zkontrolujte jestli nejou od vody a špinavé. Přijímače v balónku muséte vytáhnout ven a zkontrolovat jestli se do balónku nedostala voda nebo palibo aby se zařízení nezničilo. Pokud je balónek natržený nebo je uvnit palivo, musíte ho vyměnit.

Palivové hadice:
Zkontrolujte palivovou hadici i hadici tlakovací jestli nemá trhlinky nebo není někde prasklá. Poškozené hadice nahraďte za nové.

Pneumatiky:
Odlepené části pneumatik, jako je to na obrázku, umožňují špíně proniknout dovnitř. Špína, voda, kamínky uvnitř pneumatiky zvyšují váhu a kole je pak nevyvážené což negativně působí na ložiska. Zkontrolujte po obvodu každou pneumatiku z obou stran jestli někde není odlepená od disku. Pokud ano, očistěte gumu i disk jak nejlíp to jde a přilepte to lepidlem pro tento účel určeným.
Zde je článek věnovaný opravě podobně odlepených nebo potrhaných pneumatik.

Uložení na delší dobu

Pokud model chcete uložit na delší dobu, je potřeba učinit ještě několik dalších kroků.
Jsou to tyto kroky:

1. proveďte údržbu motoru "po jízdě". (To je opravdu velice důležité pro uložení na delší dobu).

2. Očistěte podvozek a ramena od špíny, mastnoty

3. Odstraňte veškeré palivo z nádrže a palivových hadic. (palivo zgeluje a zalepí hadice behem krátké chvíle pokud nejsou vyčištěné před uložením, možná je raději vyměňte za nové než model znovu použijete).

4. Vyndejte baterie z kabičky přijímače. (Baterie mohou vytéct enbo explodovat pokud zůstanou uvnitř modelu delší dobu. Tím se může zničit přijímač a krabička přijímače).






5. Demontujte všechny pneumatiky z náprav a uložte je v samostatné krabici. (Tím se předejde otlačení pneumatik a jejich vložek).






6. Pokud model uložíte v garáži nebo v nějakém skladě, nastříkejte film na všechna kovové části modelu pomocí WD-40 (včetně nářadí). (Tím zabráníte oreznutí kovových věcí).







Závěr

Tak, a je to. To je vše co dělat aby model dlouho vydržel a byl v kondici. Nezapomeňte že vykonávání těchto procedur údržby a ukládání modelu prodlouží život o mnoho hodin zábavy s modelem v budoucnu.






Autor: Steve Slayden - Traxxas
Přeložil: Petr Škaloud alias ByPS
Původní stránka: Klikni zde