Prohledat tento blog

sobota 1. února 2014

TechBox - Průvodce výkonu II

Datum původního publikování: 6.2.2008

Systém řízení a části podvozku

Vítejte v druhém dílu průvodce výkonem podvozku Revo. Je čas ukázat si jak ladit podvozek. Chi vám ukázet několik triků které provádím na svých Revech, triky zahrnují částí které jsou instalovány na podvozek, jako je box baterií, přijímače, ukážeme si jak přenášet váhu dílů po podvozku. Také se dozvíte o jednoduchých vylepšeníc, které vylepší řízení a vyváženost podvozku. Mějte na pamětí, že se vyplatí pohrát si s detaily. Může vám to pomoci docílit rychlejšícha konzistnějších časů na závodní dráze. Občas právě ona "drobná věc" může váš model odstavit.
Zkuste následující triky. 
Důležité upozornění: budete pracovat s rotačními nástroji, dbejte proto bezpečostních pokynů.

Vylepšení učinnosti řízení 

 Odebráním materiálu na některých dílech docílíme maximálního rejdu.


1. odstraňte dorazy páky řízení




Toto je velmi důležitá úprava na cestě k dosažení maximálního zatáčení. Na oblouku který drží a chrání páku žízení jsou nálitky které fungují jako dorazy pro páku řízení. Ty tam jsou kvůli amaterským řidičům, aby se jim modely nepřetáčely.
S takto upraveným obloukem dorazu (ukázáno nahoře) a upravenou pákou řízení (obrázek níže) docílíte maximálních úhlů zatáčení.

2. úprava páky řízení

Ještě je potřeba ubrat materiál na páce řízení aby se úhel zatáčení ještě více zvetšil, viz obrázek dole. 


Levý obrázek ukazuje místa kde obrušte hrany.
Bruskou Dremel to jde raz dva.
Pravý obrázek pak ukazuje jak se dotýkají upravené díly.

 3. vytvořte místo pro rameno páky zázení



Jakmile se páce řízení uvolnilo místo k pohybu a řízení je vytáčeno do mezních úhlů je potřeba udělat místo ještě i pro rameno páky řízení. Toto rameno je napojeno na servo řízení a je teč poslední limitující část. Odeberte přebytečný materiál jako na obrázku. Postupujte postupně. Může se stát že budete muset odebrat o něco málo více nebo méně materiálu než je na fotografii.

4. odstraňte přebytečný materiál který vadí mezi oky kulových čepů a nápravnicí

Pokud vyvěsíte ramena na maximální možnou míru, pak oka kuláků, konce táhel tyčí řízení, drhnou o nápravnici viz obrázky níže. Toto drhnutí může zpomalit odezvy řízení a omezit rozsah zatáčení během akcelerace (předek se zvedá nahoru a zavěšení ramen se prověšuje). Neprobrušte nápravnici. Uvnitř je schovaný čep ramene. Při práci použijte fotky níže jako vzor (kliknutím je zvětšíte).
 

5. odstraňte prachovky z kulových kloubů kamenů

Tento bod není tolik důležitý a můžete ho přeskočit. Nicméně, pokud jste předchozí kroky úspěšně dokočil, všimnete si, že při zatáčení guma překáží. Aby se kameny mohly natáčet do krajních pozic, je nutné prachovky demontovat. Kontrolujte kuláky i kameny, jestli nejsou zbytečně špinavé a čistěte je.

6. nainstalujte delší páku řízení 


Jakmile dokončíte včechny úpravy výše, máte vytvořený prostor pro delší páku serva. Tato delší páka je nezbytná protože jinak kola nenatočíte až do tak mezních poloh pro jaké jste řízení upravil. 
Doporučuji vám koupit vysokopevnostní páku serva (heavy duty). Poptejte se ve svém hobby obchodě a ptejte se na konkrétní typ serva. Tisícíhrany serv se můžou lišit.

7. tvrdá pružina servo saveru a jednostranná páka řízení Proline

Tvrdou pružinu servo saveru používám ve všech svých Revech. Tato pružina přidržuje kola v jejich směru i při vysokých rychlostech a odstředivých silách během zatáčení. Samozřejmě nejlepší kombinace je s použít k této pružině silné a výkonné servo. Slabá serva mohou být pružinou přetlačena a zničena. Proto vyměňte servo i pružinu.
 
  
Také můžete zkusit duralovou páku řízení Proline (PRL6037-00). Touto pákou jsem udělal tečku za tuhou pružinou řízení a kvalitním servem. Původní plastová páka ale pracuje stejně dobře.

8. posilte servo 


Dvojité servo které Revo má v základu je vhodné pro bashing a nebo pro nováčky. Pokud ale jezdíte závody na republikové úrovní, pak velmi rychlé a velmi silné servo je přesně to co potřebujete. Řízení musí být přesné a když přecházíte zleva doprava, odezva musí být okamžitá. Já používám Hitec HSC-5997TG servo.

Doporučuji používat 12kg silné servo, pak můžete používat jen jedno. Tím ušetříte trošku na váze a získáte možnost volby na jakou stranu si servo nainstalujete. Já dal servo na levou stranu, tedy tam kde sedí řidič. Pomohlo to vylepšit vyvážení po odinstalování elektro starteru EZ-Start z motoru. 

Vyvážení váhy

Odlehčení je základ jak získat více ovladatelný (lépe reagující) model. Občas, když model odlehčíte moc, může se pak chovat nestabilně. Zjistil jsem, že skvělá váha pro Revo je od 3,4kg až do 3,6kg.
Tento váhový rozsah nabízí dobrou rovnováhu mezi odezvou a stabilitou.



Většina lidí ví, že demontováním zápečky a starteru motoru se ušetří velká váha. Jakmile váha modelu klesne pod 3,6kg můžete zkoušet přemisťovat váhu na různá místa. Přemisťováním komponent změníte reakce a ovládání podvozku, podvozek se i lépe podřídí vašemu stylu.
Změnil jsem rozložení váhy na všech mých závodních podvozcích. Správným vyvážením modelu můžete získat opravdu mnoho.

Odlehčení specifických oblastí 


Existuje několik cest jak docílit výsledku. Existuje několik částí které můžou být úplně demontovány a nebo nahrazeny lehčí verzí toho samého. Můžete vyměnit ocelové díly za duralové. Například kulové klouby (díl TRA4933X) jako je na obrázku. To je správná cesta jak ubrat váhu na konrétním místě. Například, když chcete ubrat vánu v zadní části podvozku, ale ne v přední části, vyměňte jen zadní kulové klouby za duralové. To samé platí například pro spojovací táhla.

Strategické umístění závaží 




Občas se může hodit umístit na podvozek závaží. Přidáním další specificky těžkého závaží na konkrétní místa může výrazně pomoct. Obrázek ukazuje kde jsem instaloval cca 56 gramů závaží na přední lyžinu. Zlepšilo se zatáčení a ovladatelnost podvozku když používám motory které mají hodně síly. Také to pomohlo ve skocích ve velké rychlosti, model se přestal naklánět.

Zvažte vaše auto

Zapisování si váhy vašeho podvozku vám může poskytnout dobré nápady co ještě můžete na podvozku vylepšit. K získání informací nepotřebujeme nákladnou a komplikovanou váhu, ale můžeme použít několik digitálních vah, které jsou dnes k sehnání za malé peníze.
Ale poradíte si i s jednou digitální váhou: Dejte váhu pod jedno kolo, pod ostatní 3 kola dejte pevné předměty o stejné výšce jako je váha (například prkénka, plastové nádoby, nebo zabalené knihy). Zvažte jedno kolo. Pak váhu přesuňte postupně na další kola a opisujte si co jste naměřil na každém kole. Dobře si poznamenejte ke kterému kolu patří jaká naměřená váha. V jeden moment můžete vážit jedno kolo.



Začněte vyvažování s rozložením váhy na předek 47% a na zadek 53%. Můj podvozek na obrázku s váhami váží lehce přes 3,6kg a má toto rozložení váhy: 47,8% předek a 52,2% zadek. Čím více procent váhy dáte na předek, tím více zatáčivosti získáte.

Výpočet rozložení váhy(z předku na zadek)

Vypočítáme procentuelní poměr mezi váhami předku a zadku
(ByPS: vzorec jsem zjednodušil)

(Součet obou předních kol) = celková váha předku (P)
(Součet obou zadních kol) = celková váha zadku (Z)
(P) + (Z) = celková váha podvozku (C)
Procenta váhy předku = (PP)
(PP) = (P) / (C) * 100
Procenta zadku = (PZ)
(PZ) = (Z) / (C) * 100

Nyní je čas na příklad výpočtu:

(P) = 1,7kg
(Z) = 1,9kg
(C) = 3,6kg
(PP) = 47,22% = 1,7 / 3,6 * 100
(PZ) = 52,77 = 1,9 / 3,6 * 100
Jakmile si jednou začnete zapisovat váhu a rozložení váhy vašeho modelu, můžete tyto informace použít jako referenci k vašim rozhodnutím o změnách na podvozku, například instalace nějakého nového dílu, změny v nastavení. Můžete pak sledovat jak změny v rozložení váhy ovlivňují chování a vlastnosti podvozku. Když se pak chování zhorší, bude pro vás snadnější najít onu změnu která to mohla způsobit.

Instalace přijímače a vylepšení receiver boxu.

Zde je několik málo nápadů jak lépe pojistit (zabezpečit) radio boxy a jak je udělat lépe přístupné.

Panty ze zip pásek

Na svém boxu přijímače jsem vyrobil panty jak na horním víku, tak i na spodním. To mi umožnilo přístup k obsahu boxu (přijímač, baterie, vypínač, atd.) bez oddělování víka od boxu.
Navíc zip pásky zabezpečí víka na jejich koncích, proto se nemusíte bát ztráty víka při nějaké větší kolizi nebo hodně tvrdých dopadů ze skoků.
Kryt přijímače


 Vyvrtejte v boxech a víkách dirky jak je na obrázku. Vrtejte blízko víka. Použijte malé stahovací pásky. Ujistěte se, že jsou pro dirku vhodné, aby prošly. Zatáhněte box a víko dohromady, ale ne fest, aby se víko mohlo vyklápět.
 Kryt baterií

  

Extrémní přepracování radio boxu.



Příklad boxu po odebání přebytečného materiálu z boxu serva plynu. Toto je pekné extrém, ale také do serva ted může jít špína a prach snáz.



Další extrámní modifikace prijimačového boxu. Vše kromě lože baterií bylo odstraněno aby byla snížena váha a těžiště. Přijímač nyní sedí místo baterií, tkeré jsem posunul nahoru a dopředu kvůli posunutí rozložení váhy víc dopředu.
Upozornění: přijímač by měl být stále chráněn zespodu původním materiálem. Tato konfigurace je vhodná pro suché počasí.

Uchycení kastle

Toto jsou dvě kastle které mám oblíbené pro svoje Reva. Traxxas S-Maxx (TRA5112X) a Proline Crowd Pleazer (PRL3144-00). Použiji tyto dvě kastle abych vám ukázal několik  věcí které považuji v závodech za důležité.


 Tady jsou ty moje kastle, S-Maxx (nahoře), a Crowd Pleazer (dole) v akci. Tyhle kastle mám rád nějen že vypadají hodně závodně, ale dobře kerjí motor. 



Vystřižení čelního skla




Tohle uděláte i bez vysvětlování, ale nemohu opomenout jak důležité je umožnit dostatečný tok vzduchu klem chladící hlavy motoru. vystřihněte díru cca 5cm velkou, buď kulatou nebo čtvercovou s oblými rohy v čelním okně na straně řidiče. Můžete vystřihnout i kus bočního okna řidiče, k lepšímu chlazení to jen pomůže.

Tankovací otvor




Vyhotovení otvoru v kastli pro plnící hubici je nejdůležitější část tohoto vylepšení. Velký otvor umožní jednodušší přístup, který zkrátí časy v depu a sníží ritiko chyby vašeho mechanika. Ujistěte se, že otvor je dostatečně vysoko aby šlo úplně otevřít víko nádrže a že jste schopen plnit nádrž bezpečně z extrémních úhlů.

Zkracování dle roll baru (chrániče)




Hodně majitelů Reva nevědí k čemu jsou ty dvě malé čárky na bohku a spodu chrániče (roll baru) za který model nosíte. Tyto čáry jsou zde aby vám ukázaly kdestříhat kastli kdy ji snižujete. Každá značka (čára) je stejnou vzdálenost od té druhé stejně tak daleko jako jsou rozteče děr pro šroubky v držácích kastle (body posts).

To znamená, že snížení o jednu značku (čára) na bohu chrániče znamená snížení držáku kastle o jednu dírku. To udržuje vršek chrániče v kabině kde taky má být. Já mám nastavené držáky kastle jako v základu. Dávám přednost dobré ochraně vnitřních komponent před jejich poškozením, ale tato možnost nastavení je tu právě pro ty, kteří například snížit těžiště nebo tvrďácký vhled.

Převrtání otvorů pro spony kastle

Jste taky už unavený strýcením spon? Převrtejte otvory pro spony na zadních držácích. Získéte tak možnost vkládat spony z boku jako na předních držácích. To by mělo zabránit vyskakování skon pryč při nárazech, bouračkách nebo převrácení.



Ostříhejte nárazníky 

 
  
Ostříhejte boky nárazníků do čistých tvarů. I zde nasbíráte nějaký ten gram a získáte lepší přístup k nastavení záklonu svislého čepu.

Pásek na otvírání nádrže


Navlékněte na víko nádrže extra dlouhou zip pásku a zatáhněte jí. Bude se vám daleko lépe tankovat, snadněji se delší pásek uchopí. Provlékněte ho kastli jako na obrázku nebo dle vaší fantazie. 

Ostřihnutí víka nádrže  

   
Ostřihněte materiál jak je ukázáno červenou čárou na obrázku. Odebráním materiálu umožníte víku otevírat se víc. Buďte u této úpravy opatrní a nestřihněte do nádrže!

Zrušte vypínač

Vypinače jsou háklivé na špínu a mastnotu. To může véct k selhání kontaktů (přestane vodit)  a nebo může dojít ke skratu.


Tato selhání nelze zjistit předem, riskujete tedy, že vypínač selže zrovna během pro vás důležitého závodu. Selhání vypinače vás nemusí jen odstavit ze hry, ale celá věc může i dopadnout tak, že model prostě ujede, a to může být velice nebezpečné jak pro lidi, tak pro váš motor i podvozek. 
Používáním spolehlivých konektorů jako například servo konektory eliminují zmíněné potíže s vypínači. Prostě konektory do sebe yasunete ve chvíli když jste připraveni závodit.

Autor: Steve Slayden - Traxxas
Přeložil: Petr Škaloud  alias  ByPS
Původní stránka: Klikni zde

Žádné komentáře:

Okomentovat