Datum původního publikování: 15.3.2008
Datum aktualizace odkazů a obsahu: 8.2.2014
Datum aktualizace odkazů a obsahu: 8.2.2014
Motor, spojka, náhon
Vítejte v třetím díle průvodce ladění výkonu modelu Traxxas Revo. Jako v minulých dílech vám poskytnu několik dalších tipů a triků, které používám při závodech. V prvním díle jsem se zaměřil na zavěšení Reva (ramena, tlumiče, pružiny, vahadla, táhla), v druhém díle jsem vám odkryl několik mých triků s řízením , a v tomto třetím díle si povíme o motoru, náhonu, převodovce a spojce. Revo můžete přispůsobit svému jízdnímu stylu hodně způsoby, ale projděte si předchozí 2 díly tohoto seriálu co jsem vše na modelu již upravil.
Tento obrázek ukazuje jak se dotýká gumové kolo starteru setrvačníku spalovacího motoru.
Pokud konvertujete motor TRX 3.3, potřebuejte díly z obrázku. Zadní víko TRA5274R a klikovou hřídel která nepodporuje tahové startery TRA5219R (non p/s – zkratka p/s znamená pull start – tahový starter) (Poznámka, díl TRA5219R se již nevyrábí, ale stačí když svojí klikovku upravíte, stačí ubrousit koneček pro tahové startery) a také větší sertvačník TRA4142X
Tento startovací systém umožňuje demontáž EZ-Startetu který je jinak na motoru, dále omezíte rotující hmotu na klikové hrídeli a nejen tam. Poznámka překladatele: „Tím, že použijete not PS klikovou hřídel, nebude klika unašečem vzadu unášet hřídel starteru. Uzavřením prostoru klikového hřídele pevným zadním víkem se i nepatrně zvedne tlak pod pístem, což blahodárně ovlivňuje sací tlaky.“
Touto redukcí rotující hmoty se bude motor točit zase o něco lehčeji, což se projeví na celkové akceleraci modelu.
Instalujte větší filtr sání z 1:8 modelů | |
Základní Traxxas filtr poskytuje výjmečný průtok vzduchu, ale jen pokud je čistý (myšleno: čistá síťka). Nicméně na prašných tratích se průtok snižuje. Proto použijte velký filtr jako používaji 1:8 buggy nebo truggy. Ten na obrázku vpravo funguje dobře. |
Použijte lepidlo na boty k přichycení těla filtru ke krku sací hadice z Reva. Na trhu jsou už i přirpavené filtry které na Revo pasují. Je ideální jít se sací hadicí do vaší prodejny a vybrat ten nejvhodnější.
|
Jedno nebo dvoukomorový výfuk? | |
V zásadě používám základní dvoukomorový výfuk pro naprostou většinu typů povrchů. Jednokomorový výfuk TRA5490 poskytuje o něco větší výkon v rozsahu nízkých až středních otáček. To se může hodit buď na drahách kde je pevnější povrch a nebo tak, kde chcete aby byl model více. |
Nastavení spojky
Trailing Edge – obložení hladí buben |
Leading Edge – obložení se zakousává do bubnu |
Poznámka překladatele: Při pohledu na motor zepředu jako je to na obrázcích se motor otáčí v protisměru hodinových ručiček. Představujte si jak se setrvačník otáčí a jak se pakny vlivem odstředivé síly vyhoupnou na trnech. Tak nejlépe pochopíte rozdíl mezi „trailing“ a „leading“.
Nainstaloval jsem spojku jako „trailing“, takto jsou spojky nastavené z továrny. Pakny spojky ale můžou být nainstalované i obnráceně („leading edge“) nebo je můžete upravit a docílit tak jiného pocitu záběru spojky.
Poznámka překladatele: instalace paken obráceně, tedy „leading edge“, model při rozjezdu doslova nakopne.
Pakny můžete taky ořezat (ubrat materiál) aby spojka zabírala později (lehčí pakny = větší odstředivá síla pro zozevření paken = silnější nakopnutí = ostřejší záběr). Ujistětese, že ubíráte stejné množství materiálu na obou paknách a také dbejte na to ať neuberete příliš moc materiálu. To by vedlo k slabému záběru a rychlého opotřebování paken.
| |
Použijte hobby nožík a ořízněte pakny. Odřízněte ale jen málo materiálu a ujistěte se, že stejnou část materiálu jste sebral i na druhé pakně. Inspirujte se obrázkem. Takto upravená pakna bude mít lepší záběr a přitom se nebude opotebovávat o moc rychleji.
|
Spojkové obložení TRA4146X je již z výroby okrájeno, ale můžete dále experimentovat s ořezáváním materiálu a záskat tak pozdější záběr spojky. Obložení TRA4146 není okrájeno a bude zabírat o něco dříve než to okrájené obložení. Takovéto obložení se vám může hodit na hladkém povrchu který je posypaný (poprášený) nečistotami (jako je například zaprášená polní cesta, je pevná ale přitom to na ní hrabe). Při odebírání materiálu z paken postupujte pomalu s rozvahou a opatrně, protože odebráním moc materiálu pakny odlehčíte příliž, nebudou fungovat a rychle se obrousí.
|
Zde je jeden tip: seřízněte vnitřní hrany sestaveného obložení. Tím uděláte více mista kolem matice setrvačníku a pakny budou pracovat volněji.
|
Převodovka a převody
Pro Revo je dostupných několik kombinací převodů. Tabulka níže vám poskytne inspiraci s jakým převodem začít na vaší dráze. Nezapomeňte, že tyto hodnoty jsou jen doporučení. Kombinace skoků, tvar dráhy, povaha povrchu atd. bude určovat jaké převody použít.
Tabulka rychlé volby převodů | ||
Spojkový bubínek | Hlavní ozubené kolo | Délka dráhy (celý jeden okruh) |
14t (TRA5214) | 40t (TRA3955) | 15-23 metrů (malá a úzká) |
14t | 38t (TRA3954) | 23 až 30 metrů |
15t (TRA5215) | 40t | 30 až 38 metrů |
15t | 38t | 38 až 55 (typická) |
16t (TRA5216) | 40t | 55 až 60 metrů |
16t | 38t | 60+ (velké a otevřené dráhy) |
Poznámka: Hlavní ozubené kolo s 36 zuby (TRA3953) je také dostupné, ale je lepší použít ho jako možné jemné doladění. Když ho použijete v kombinaci s výše uvedenými páry, získáte mírně vyšší maximální rychlost.
|
Velikost tratě
Aby jste dosáhl dobrých a konzistentních časů na kolo, mělo by zpřevodování odpovídat velikosti dráhy. Chcete efektivně využít veškerý výkon který motor poskytuje. Příliš lehký převod (over gear) způsobí zvýšenou zátěž na motoru, spojce a způsobí že motor poběží přehřátý se sníženým výkonem. Hlavní myšlenka je: vypláchnout motor než dojedete do další zatáčky. Motor je nejvýkonnější když spaluje správně namixovanou směs, né moc bohatou a taky né moc chudou. Takto namíchaná směs je běžně v rozsahu od středních do horních otáček motoru.
Velká dráha jako je Johnny Cool Guy Raceway in Euless, TX (na obrázku) je perfektní příklad moderní nitro off-road tratě na které soutěží monster trucky. Správné zvolení převodového poměru je velice důležité u tratě této velikosti.
Na dlouhých tratích je maličko rychlejší převod dobrý, protože rychlost trucku v zatáčkách je bývá větší. Tím udržíte otáčky motoru v tom nejlepším rozsahu, jak bylo popsáno výše. Když je zpřevodování pomalé (pomalý převod) a truck je provozovaný na dlouhých tratích, motor pak stráví hodně času ve zvýšených otáčkách. To vede k přehřívání motoru a zvýšení nebezpečí zanesení a znehodnocení svíčky. Navíc to ovlivní maximální rychlost.
Rozmístění skoků
Umístění skoků na trati může mít také dopad na volbu zpřevodování. Hodně tratí má sadu skoků na které se najíždí z pomalé zatáčky, takže akcelerace která model nakopne vpřed je důležitá k čistému dokončení sady skoků (poznámka překladatele: u nás se sadě skoků většinou říká velbloud). Tím se myslí, že možná budete muset jít se zpřevodováním dolů (zpomalit převod) aby jste mohl skoky skákat spolehlivě a efektivně. Váš model se nyní bude na rovinkách pohybovat pomaleji, ale z vrcholu skoků na další vrchol (skok-dopad) jde daleko rychleji. Toto nastavení je žádanější pokud je model většinu času v takto technické pasáži. To se ale může změnit když pojedete na trati kde jsou buč menší skoky a nebo jednodušší sady skoků (velbloudi).
Velbloud který se skáče na jedničku |
|
Zde jsou dva dobré příklady dvojskoků které je nutné skočit na jedničku (ne na výbornou ale na první převodový stupeň ;) ). Prostě před skokem není dostatek místa pro efektivní využití dvojky (druhý převodový stupeň). Ujistěte se tréninkem, že jste převod prvního stupně zpomalili dostatečně na to aby model nabral prudce dost rychlosti od zatáčky (červená šipka) a skočil dvojskok čistě (žluté šipky).
|
|
Velbloud který se skáče na dvojku |
|
Zde by mělo být dostatek místa pro využití druhého stupně. Což může model přes tento trojskok přenést. Bez druhého stupně sen to skok můžete skočit jako dvojskok a pak hned jednoduchý skok. Takto (nadvakrát) skočený skok trvá déle a proto je ladění druhého stupně ta cesta kudy se dát.
|
Je ideální použít takový převodový poměr, který nejlépe vyhovuje větší části dráhy. Pokud má dráha dlouhou rovinku ale nahuštěné technické pasáže uvnitř dráhy, pak rychlejší převody které z vašeho modelu udělají ten nejrychlejší nemusí být nezbytně ten nejlepší tah. Budete také potřebovat udržet rychlý krok přes technické pasáže. Pokud jste krátký na dvojskocích a vynáší vás to ven ze zatáček, pak se můžete vsadit, že všechen ten stracený čas v technických pasážích nenaženete během na rovinkách.
Nastavení druhé rychlosti
Nastavení druhého stupně je nezbytné kdykoli změníte převodový poměr mezi spojkovým bubínkem a hlavním ozubeným kolem. Zvýšení počtu zubů na spojkovém bubínku nebo snížení počtu zubů na hlavním převodovém kole poskytne větší maximální rychlost. To si ale vybere svojí daň na akceleraci rozjezdů a v nižších rychlostech. Také, a především, to ovlivní vaší druhou rychlost tím, že hřídel druhého stupně se bude otáčet rychleji, což vede k zařazené druhého stupně dříve.
Pokud ale na spojkovém bubínku snížíte počet zubů nebo zvýšíte počet zubů na hlavním ozubeném kole, pak se druhý stupeň a jeho řazení bude chovat přesně opačně.
Pokud chcete aby se dvojka zařadila dříve, otočte nastavovacím šroubem proti směru hodinových ručiček (povolit), a otáčejte šroubem po směru hodinových ručiček (utahujte) aby se dvojka zařazovala později tak, jak potřebujete.
Změny nastavení dělejte po malých částech. Nikdy neotáčejte nastavovacím šroubem víc jak o 1/8 otáčky aniž by jste otestoval vliv změny testem zařazení dvojky. Změny po 1/8 jsou považované za jemné ladění, ale od funkčního nastavení se snadno odchýlíte, když budete dělat změny po větších krocích.
Pokud ale na spojkovém bubínku snížíte počet zubů nebo zvýšíte počet zubů na hlavním ozubeném kole, pak se druhý stupeň a jeho řazení bude chovat přesně opačně.
Pokud chcete aby se dvojka zařadila dříve, otočte nastavovacím šroubem proti směru hodinových ručiček (povolit), a otáčejte šroubem po směru hodinových ručiček (utahujte) aby se dvojka zařazovala později tak, jak potřebujete.
Změny nastavení dělejte po malých částech. Nikdy neotáčejte nastavovacím šroubem víc jak o 1/8 otáčky aniž by jste otestoval vliv změny testem zařazení dvojky. Změny po 1/8 jsou považované za jemné ladění, ale od funkčního nastavení se snadno odchýlíte, když budete dělat změny po větších krocích.
|
Obrázek ukazuje kam se má šroubovák vkládat. Těleso dvojky se nachází uvnitř převodu druhého stupně.
|
|
Obrázek ukazuje jak se vahadlo tělesa druhého stupně zakoušívá o trn zalisovaný do plastového ozubeného kola druhého stupně. Odstředivá síla která vyhoupne vahadlo z tělesa se určuje napětím pružinky která je od druhým ramenem vahadla a utahováním nebo povolováním šroubu toto napětí nastavujete. Tak se šteluje rychlost otáček hřídele při které vahadlo jde ven a zakousne se do proti-kusu v ozubeném kole. Tak se nastavuje dvojka.
|
Správně nastavený bod řazení druhého stupně není důležitý jen pro optimální výkon na dráze, ale je také velice důležitý pro dlouhý život motoru. Pokud převodovka řadí moc brzo, pak se ztratí výkon a motor se bude rychle přehřívat. Pokud řadí moc pozdě, se motor může přetáčet po dlouhou dobu. Tyto podmínky mohou způsobit mnoho problémů jako rychlé opotřebování pístu a válce, poškození svíčky, špatná spotřeba paliva a vysoké teploty motoru.
Správný moment kdy má převodovka řadit je ten moment, když má motor ideální otáčky nebo střílí. Není cílem naladit se přesně na ideální otáčky motoru, ale cílem je se k těmto otáčkám přiblížit. Tím umožníte motoru vypálit palivo a pokračovat po zařazení s dobrým výkonem.
Správný moment kdy má převodovka řadit je ten moment, když má motor ideální otáčky nebo střílí. Není cílem naladit se přesně na ideální otáčky motoru, ale cílem je se k těmto otáčkám přiblížit. Tím umožníte motoru vypálit palivo a pokračovat po zařazení s dobrým výkonem.
Volitelný pomalejší převod pro dvojku (TRA5383)
Nyní, když víte jak důležité je načasování řazení, je čas naučit se co se děje s modelem když řadí a jak to ovlivňuje ovladatelnost. Když se zařadí dvojka, ze znát chvilkové zrychlení, takové nakopnutí. Toto nakopnutí může rozhodit ovladatelnost před a nebo během zatáčení. To může způsobit větší šanci přetočit modelu, což vás zpomalí a nadělí vteřiny navíc. Pro případ, kdy závodíte na středně velké dráze která má dlouhou rovinku ale zbytek dráhy je plny zatáček a vraceček, pak je zde předpoklad, že první rychlostní stupeň to zvládne sám o sobě. Převodovka v takovém případě opravdu nepotřebuje řadit do té doby než vlítnete na rovinku. V situacích jako je tato by řazení v technických pasážích pravděpodobně pokazilo váš čas zvýšenou šancí rozhození modelu v zatáčkách. Pokud se ale motor přetáčí v nějaké technické pasáži nebo dvou, pak je na místě umožnit převodovce zařadit. Také se vám může hodit přidáním několika zubů na spojkový bubínek abyste snížil otáčky motoru během průjezdu modelu technickou pasáží. Toto ale ovšem závisí na velikosti a tvaru dráhy.
|
Převod druhého rychlostního stupeňe v pomalejším provedení (close ratio) je osazený 40 zuby. To je o jeden zub více než základní převod který má tedy 39 zubů. Takže motor bude mít lehčí práci než objede kolo kolem dráhy se zařazenou dvojkou. Mění se i protilehlé převody, které musí zapadat do kola s méně zuby.
|
Nejlepší řešení jak získat plynulé (ne tak nakopávající) řazení je, nainstaloval pomalejší převod dvojky (close ratio). Tím se převodový poměr dvojky víc přiblíží k jedničce, což přinese několik pozitiv. Momenty řazení nejsou tak kritické pro udržení motoru ve správném pracovním rozsahu otáček. Menší rozdíl v převodových poměrech jednička a dvojky tolik nekope při přeřazování. Vylepšuje se vyvážení modelu během řazení. Jen málo ztratíte z maximální rychlosti, a pro mnoho tratí má model stále dostatečnou rychlost. A nakonec se lépe ovládá sklon modelu kdy je ve výskoku ve vyšší rychlosti.
Hřídel jen vpřed (TRA5394X) |
Velkým krokem vpřed v redukci váhy modelu je deinstalace zpátečky a mechanizmu řazení včetně mikro serva. Daleko lehčí hřídel s jen jedním převodem nahradí celý systém zpátečky. Při závodech zpátečku stejně nepotřebujete a snížení rotující hmoty v převodovce pozná každý hned na první rozjetí. Zvýší se akcelerace modelu.
Podívejte se, co všechno vám zbude po instalaci kitu Forvard only.
|
Nastavení prokluzové spojky
Zastrčte 2mm šroubovák nebo jinou 2mm kulatinu do díry na konci hřídele jako je to na obrázku. Tím hřídel uzamknete pro další manipulaci. Na druhém konci hřídele je 8mm matice. Použijte 8mm klíč z příslušenství modelu. Nastavení dělejte po velice malých částech, protože spojka je velice citlivá.
|
Pevný povrch: Na tratích kde je pevný povrch a tudíž i dobrý záběr může správně nastavená prokluzován spojka (volnější) zabránit zvedání se modelu na zadní kola během akcelerace na výjezdech ze zatáček.
Sypký a kluzký povrch: Na takových tratích které nemají velkou trakci může dostatečně povolená prokluzován spojka zabránit hrabání kol a tím bude model více stabilní během akcelerace.
Je důležité vědět, že podložky spojky jsou prohnuté a patří k sobě jako pokličky, tedy vnější kraje se musí sebe dotýkat a vnitřní hrany se musí dotýkat matice.
|
Dobrý výchozí bod je tak, že hřídel spojky vykukuje 1,5 mm z matice. Experimentujte s nastavením na vaší trati a získejte zkušenosti jak správně spojku pro dané podmínky nastavit a získat tak optimální trakci bez hrabání kol.
Upozornění: Nemějte spojku příliž utaženou nebo naopak povolenou. Pokud je prokluzován spojka příliš volná, může se klouzáním hodné zahrát a rozpustit hlavní ozubené kolo. Poznámka překladatele: také to vede ke špatné akceleraci a přehřívání motoru. Pokud je prokluzová spojka naopak příliš utažená, nebude moct proklouznout a tím nebude chránit převody a můžete očesat hlavní ozubené kolo nebo převody uvnitř převodovky.
Ladění diferenciálů
Poznámka překladatele: tento článek vznikal v době kdy neexistoval středový diferenciál, proto tu není zmíněný. Pokud budete mít zájem, můžu právě o středovém diferenciálu a jeho ladění sepsat článek který by vám mohl být k užitku.
Diferenciály Reva jsou naplněny hustým olejem aby se tlumila funkce diferenciálu. Tím se omezuje roztáčení odlehčených kol v zatáčkách. Čím hustší olej je, tím se více zavírá diferenciál, tedy, tlumí se více jeho funkce. Více zavřený diferenciál zvyšuje trakci a reakci na plyn. To bude mít negativní efekt neotáčivostí při vjezdu do zatáčky, ale pozitivní vliv na výjezdech ze zatáček. Husté oleje jsou vhodné i pro pevné povrchy, a naopak sypké a klouzavé povrchy vyžadují řidší oleje (více otevřené diferenciály).
V zásadě vždy začínám s 10K olejem v předu i v zadu. Experimentujte s hustotami a získejte zkušenosti jaká hustota oleje je pro vaše podmínky vhodná. Experimentujte i s objemem, například když máte jen olej 30K a chcete získat pocit 20K oleje, naplňte domek diferenciálu na 40-50% olejem 30K. |
Volba správné hustoty podle typu tratě
Hustší olej – pevnější povrch, plynulý, velký přenos výkonu motoru
Řidší olej – sypký, hopsavý povrch, menší přenos výkonu motoru
Traxxas nabízí oleje do diferenciálů v těchto hustotách:
10K (TRA5135)
30K (TRA5136)
50K (TRA5137)
Nebo sada všech třech (TRA5136X)
Autor: Steve Slayden - Traxxas