Prohledat tento blog

sobota 8. února 2014

PitPass - Slyer - Průvodce výkonu I

Datum původního publikování: 8.11.2009
Datum aktualizace odkazů a obsahu: 8.2.2014

Nastavení a průvodce laděním výkonu modelu Traxxas Slayer

Moje komentáře:
Přináším vám další překlad jednoho z nejhodnotnějších článků z pera Steva Slydena. Ikdyž je článek pojmenovaný jako průvodce nastavením výkonu pro model Slayer, zaměřuje se především na geometrii podvozku. Jak víme, Slayer patří do rodiny Revo DNA Jsem velice rád že tento článek vůbec vznikl, protože v jasných a stručných vysvětlivkách popisuje významy jednotlivých prvků automobilové geometrie. Můžu vás ujistit, že některé anglické termíny v článku použité sice známe ale jen jako nadpisy. Jejich funkce a významy jsou daleko složitější a souvislosti jednotlivých prvků s ostatními jsou ještě složitějši. Kolují bájky o významech a často se modeláři geometrii úplně vyhýbají, alespoň v tom šírším slova smyslu. Pochopit správně význam a hlavně princip nemusí být vždy snadné. Abych tento článek vůbec dokázal přeložit aniž bych zkreslil informační a významovou hodnotu kterou do něj Steve vložil, musel jsem nastudovat hodně materiálů ohledně zmíněné geometrie podvozků. Možná, že některým obzvláště zajímavým oblastem se možná časem budu věnovat v nezávislém článku. Nadruhou stranu díky tomu, že know how jsem dohledával v anglickém jazyce, abych si udělal spojení s anglickými názvy které se v textu vyskytují, naučil jsem se opět něco nového z angličtiny. Takže článek je přínosem v několika rovinách, alespoň pro mne ano.
Protože najít nějaké pravdivé a jednoduché popisy významů zkratek jako je "Bump Steer" nebo "Roll Center" či "Roll Point" v českém jazyce a ještě přeneseno na automobilové modelářství a zejména na monster trucky je snad nemožné, hodně z vás se snaží hledat v anglicky psaných materiálech. I já to tak dělám. A proto v textu zachovávám anglické názvy s tím, že jsou přeložené do jak doufám správné odborné české terminologie. Kdykoli budete potřebovat informace napřiklad ke CASTER, stačí, když v tomto článku necháte toto slovo vyhledat, a najdete vše potřebné.
V článku je dle mého názoru dobře, jasně a stučně popsáno, jak daný prvek geometrie ovlivňuje jízdní vlastnosti a protože Slayer je postavený na podvozku Reva, můžete z přehledem použít tento text a aplikovat jeho know how na vaše Reva. Jen konkrétní hodnoty nastavení platí ve většině případů pochopitelně jen pro Slayera.


Do nově psaných překladů budu vkládat svoje komentáře tak, že text bude jako tento na jinak barevném pozadí, aby jste na první pohled poznali, co je přeložený originál a co je můj vlastní komentář. Tento způsob jsem se naučil a okoukal ho od Honzy Cingera, který to tak dělá již léta a můsím uznat, že je to opravdu dobrý způsob jak odlišit původní význam od komentářů překladatele.

Tak, zbývá popřát přijemné počteníčko. Připravte si šroubováky a klíče, jdeme na to.

Slayer je rychlé auto. Často můžeme jeho motor TRX3.3 označit za přemotorovaný, ale to je přesně to co zákazníci chtějí. S takovým dostupným výkonem je příprava a nastavení na závody kriticky důležitá. Ikdyž Slayer a Revo sdílejí stejnou konfiguraci podvozku a princip zavěšení, jejich rozvor a rozchod se významně liší. Těžiště i střed náklonu jsou výš a je potřeba brát zřetel na některé specifické části modelu. V tomto článku vám popíšu k čemu slouží jednotlivé prvky nastavení a provedu vás modifikacemi, které jsem udělal na svém závodním Slayeru. Tak jdeme na to.

Pevnější tlumení

Slayer na tužší nastavení tlumičů a tvrdší pružiny reaguje velice dobře. Ztužení tlumičů s více agresivním tlumením a tužšími pružinami přináší znatelný rozdíl. Základní tlumiče Slayera jsou excelentní, ale kvůli maximálnímu výkonu jsem použil tvrdě anodizované teflonové tlumiče (TRA5460X). Tyto teflonové tlumiče se používají na Revech a jsou známé pro jejich konzistentní účinek a dlouhodobý výkon.



Písty (pistons)

Moje komentáře: 
V textu je zmíněný díl TRA5461, který se anglicky jmenuje: "Traxxas Variable Damping Kit GTR Shocks". Jde o písty do tlumičů, kde můžete ladit poměr rychlosti zatlačení pístu do tlumiče (compress rate) a rychlost vytažení pístu z tlumiče - návrat (rebound rate). Je to velice elegantně vyřesená mechanika pístu. Je založena na principu otvírání dalších dvou direk v pístu při vytahování pístu z tlumiče (navrácení pístu do dolní pozice těla tlumiče). S těmito písty docílíte toho efektu, že se píst bude vracet zpět rychleji. To znamená, že rychleji je připravený na další tlumení.
Povídání o tom jak nejen správně naplnittlumiče jse popséno v 8.dílu seráálu o přestavbě na Crawlera.

Písty tlumičů jsem zaměnil za písty pro Revo s variabilním poměrem (TRA5461). Zvolil jsem písty se 4 dírkami a před instalací jsem je převrtal na 1,2mm. Můžete použít jakýkoli píst ze sady variabilních pístů poněvadž základní písty Reva mají dírky menší jak 1,2mm.

Moje komentáře: 
Přidržet si píst a přitom jeho obvod nepomačkat se dá tak, že píst přitlučete k prkénku na kterém vrtáte. Stačí k tomu například špendlíky. Píst tak nebudete muset držet rukou nebo kleštěmi a stačí píst jen přimáčknout k povrchu podložky. Při vrtání netlačte. Materiál je celkem měkký a vrták by se mohl kousnout. Místo přesné dírky 1,2mm budete mít šišatý a nepřesný otvor. Nejspíš i křivý.

Převetejte všechny 4 díry na průměr 1,2mm, až pak instalujte píst na pítní tyč. Vrtejte na podložce a píst si při vrtání přidržte nějakým nástrojem. Při instalaci pístů na pístní tyče věnujte zvláštní pozornost utahování matice, dejte pozor at jí neutáhnete moc, mohlo by dojít k poškození ventilů pístu.

Moje komentáře: 
K dotahování a povolování matic pístu nebo pro demontáž / montáž oček kulových kloubů je dobré použít nástroj pro demontáže pístů. Tento nástroj nepoškozuje povrch pístních tyčí.


Olejová náplň / pružiny

Dodatečné ventily se instalují na vrch pístu. Tím se zvýší tlumení tlumiče když je píst zatlačovaný do tlumiče a zároveň snižuje tlumení když se píst vrací v tlumiči zpět nahoru. Rychlejší návrat pístu vrací pneumatiky zpět na povrch rychleji a tím udržuje model lépe ovladatelný při skocích nebo na boulích bez ztráty ladného přechodu. Tyto písty důrazně doporučuji pro Slayera. Jako vhodné základní nastavení je použít olej 40wt na přední nápravu a 45wt na zadní nápravu. Po naplnění tlumičů dokončím jejich nastavení instalací pružin.   

Na předku mám rád dvojité černé pružiny (double black) (TRA5941). Drží předek nahoře, což zajišťuje aby se předek nebořil do země když projíždí zatáčkami.
 
  
V zadu dvojité fialové dělají malý trik tím, že drží zadek nad zemí a zprostředkovávají dostatečnou podporu pro vyrovnávání modelu v dlouhých skocích.

Díly a nastavení použíté v této části:

Tlumiče: GTR Potažené teflonem, tvrdě eloxované (TRA5460X)
Písty: Revo písty s variabilním poměrem propustnosti (TRA5461), ventily nahoru (všechny dírky převrtané na průměr 1,2mm)
Olejová náplň tlumičů: Předek - 40wt / zadek 45wt
Pružiny: Předek - dvojité černé (TRA5941) / zadek dvojité fialové (TRA5942)
Pokud si chcete model přibarvit, můžete použít barevně eloxovaná těla tlumičů.
 TRA5460A - modré kompletní, sestavené
 TRA5467A - modré, jen těla
 TRA5460R - rudé kompletní, sestavené           
 TRA5467R - rudé, jen těla 


Vahadla (rockers)

Stejně jako na Revu, používám na svém Slayeru vahadla P2 a také používám stabilizátory k nastavení reakce. Vahadla P3 (TRA5359) se doporučují na velmi ladné a hladké tratě. S P3 vahadly je model velice poslušný, ale snadno vyjede ze stopy jakmile se dostane na hrbolatý povrch.





Umístění spojovaček

Na předních ramenech je pozice pevně daná, takže není žádná alternativa. Nicméně můžete nastavit délku spojovačky ale toto téma mám označená jako "musím teprve ozkoušet". Tovární nastavení dráhy zavěšení je vhodné pro většinu podmínek. Zkrácení spojovaček na přední nápravě zkrátí dráhu ramen zavěšení a může přinést výhody na hladkých tratích. Na zadních ramenech jsou 2 pozice, vnější a vnitřní. Vnitřní pozice nabízí značný propad ramen, který ale u většiny závodních tratí není potřeba. Já používám vnější pozici jako základní nastavení. Navíc jsem vyměnil všechny ocelové kulové klouby za teflonem potažené hliníkové. Tyto poteflonované klouby zajištují hladší funkci kloubů a také auto zhubne nějaký ten gram.

 

Stabilizátory (sway bars) - povídání o stabilizátorech zde

Kit stabilizátorů pro Slayera (TRA5998) je pravděpodobně ta nejdůležitější změna kterou pro zavěšení svého modelu můžete udělat. Stabilizátory vám umožní jet se Slayerem dravěji bez obavy ze stráty vynášení ven ze zatáčky. Stabilizátory vyhladí a zlepší ovládání modelu a je to zároveň praktický doplněk pro ladění řízení a poslušnosti.

Díly a nastavení použíté v této části:

Vahadla: Na obou nápravách P2 
Spojovací tyče: Hliníkové spojovačky (TRA5918X)
Uchycení spojovaček vahadel: vpředu - je jen jedna pozice / vzadu - vnější pozice
Kulové klouby: Hliníkové s teflonovým povrchem (TRA5355X), jsou lehčí a mají ladnější chod
Stabilizátory: vpřadu - uprostřed / vzadu - je jen jedna pozice


Odklony a geometrie

Prvky geometrie jako je záklon svislého čepu (caster), odklon (camber), sbíhavost/rozbíhavost (toe in/toe out), rozchod (track width), střed náklonu (roll center) a proměnlivá sbíhavost (bump steer) mění charakteristiku podvozku. Charakteristika ovlivňuje nejenom jak model vjíždí do zatáčky či z ní vyjíždí, ale také jak se stlačí a zase vytáhně zavěšení (ramena, tlumiče) vně i mimo zatáčky, courání zadku při akceleraci, propadnutí při prudkém brždění, skocích a na boulích. Věnujte těmto nastavením velkou pozornost, jejich špatné nastavení může způsobit nevyspitatelné chování vašeho modelu.


Odklon (camber)

Odklon je úhel naklonění pneumatiky vzhledem k povrchu. Bud dovnitř modelu nebo ven z modelu jak je vidět na obrázku níže (pohled na podvozek zpředu). Pokud je pneumatika kolmo k povrchu, hovoříme o nulovém odklonu (zero camber). Pokud se pneumatika kloní k pozvozku, hovoříme o negativním odklonu (negative camber) a nebo pokud se pneumatika odklání od pozvozku, jde o pozitivní odklon (positive camber). Negativní odklon je v závodech pravidlem, ale dejte dobrý pozor jak velký úhel zvolíte. Během zatáčení odvádí vnější kolo nejvíc práce. Kontaktní plocha pneumatiky se mění v důsledku síly která tlačí podvozek ven ze zatáčky. Jak je podvozek vynášen ven ze zatáčky, vnější hrana vnější pneumatiky se zarývá do povrchu a vnitřní hrana se zvedá. Vnější okraj v takovém případě vyhazuje materiál povrchu, má tendenci jet v kolejích a redukuje se tak kontaktní plocha pneumatiky. To způsobí, že podvozek začně tancovat zleva doprava a model se může v hlubokých kolejích také převrátit. Negativní odklon tento efekt ruší a pomáhá udržet větší kontaktní plochu v průběhu celé zatáčky. Dejte pozor ať nezajdete příliž daleko. Příliž velký negativní odklon může mít stejně škodlivý efekt jako když je negativní odklon příliž malý. Ujistěte se, že levá a pravá strana je nastavená stejně. Rozdílné nastavení způsobí, že podvozek bude v zatáčkách reagovat různě.
Přední odklon = -2,0 stupně

Zadní odklon = -2,5 stupně


Úhel sbihavosti (toe angle)

Úhel sbíhavosti je úhel pneumatik na jedné nápravě, který spolu svírají, viz obrázek výše. Pokud pneukatiky svírají úhel který se před podvozkem sbíhá, hovoříme o sbíhavosti (toe in), pokud se ale úhel rozevírá, hovoříme o rozbíhavosti (toe out). Nastavení sbíhavosti přední a zadí nápravy přináší rozdílné jízdní vlastnosti a nastavují se na přední a zadní nápravě zvlášť.

Přední sbíhavost přímo ovlivňuje poslušnost podvozku na vjezdu a výjezdu ze zatáčky. Také to mění způsob jak se model otáčí průjezdem zatáčkou a jak dobře zatáčí a jak drží stopu. V zásadě, nastavení nulového úhlu sbíhavosti (zero toe) je bezpečné řešení a zárověň dobrý počáteční bod pro vaše nastavení. Obvykle nastavuji malou rozbíhavost (toe out) abych vjížděl do zatáček efektivněji. Malá rozbíhavost zlepšuje citlivost řízení a celkově vylepšuje řízení v zatáčkách. Sbíhavost (toe in) redukuje citlivost řízení a pomáhá držet předek přikovaný k povrchu. Vetšinou nedoporučuji nastavit sbíhavost, ikdyž vylepšené řízení je vítaná změna.

Nastavení úhlu sbíhavosti na zadní nápravě přímo ovlivňuje způsob, jak zadní náprava pracuje při akceleraci a jak dobře projíždí zatačky. V základě platí, že čím ostřejší úhel sbíhavosti kola svírají, tím větší mají záběr a tím lépe jede celý model rovně. je to dobré pro povrchy, které jsou uježděné a nebo nakypřené. V důsledku sbíhavosti (toe in) model špatně zatáčí, je nedotáčivý nebo je ze zatáčky vytlačovaný. Nastavte takovou sbíhavost, aby model za zatáčkou akceleroval bez přetáčení, ale nepřežeňte to, aby model nebojoval sám se sebou v každé zatáčce. S modelem, který má příliž velkou sbíhavost zadní nápravy je těžké jet rychle. Je důležité poznamenat, že pokud používáte středový direfenciál, změní se vám potřeby sbíhavosti zadní nápravy. Středový diferenciál vylepšuje záběr (trakci) zadní nápravy, proto je vhodné nastavit menší sbíhavost.

Moje komentáře:
Mezi modeláři se s oblibou říká, že zadní kola do šípu se nastavují proto, aby model jel rovně.


Díly a nastavení použité v této části:

Úhel rozbíhavosti přední nápravy = +0,5 stupně (toe-out)
Úhel sbíhavosti zadní nápravy (bez středového diff.) = +3,0 stupně (toe-in)
Úhel sbíhavosti zadní nápravy (s středovým diff.) = +2,0 stupně (toe-in)

Řídící tyče = TRA5938R
Odklon (Odklon) = vpředu: -2,0 stupně / vzadu: -2,5 stupně

 

Záklon svislého čepu (caster)

Moje komentáře: 
U podvozků založených na Revo platformě lze nastavit pouze pozitivní caster, to znamená, že svyslý čep je zakloněný. Na Revo pozvozku nelze nastavit negativní úhel, tedy předklonění, proto ve všech článcích překládám caster jako záklon svislého čepu.

Jde o úhel, pod jakým se naklání kámen (carrier hub), jak je vidět na obrázku. Pokud si přestavíte pomyslnou čáru která prochází středem kulových kloubů kamene, uvidíte jak moc se kámen naklání k zadní části podvozku, a to je úhel záklonu svislého čepu (caster). Toto přímo ovlivňuje řízení na vjezdu a výjezdu ze zatáček. Pozitivní úhel svislého čepu je popsán takto: Vršek kamene je zakloněn k zadní části podvozku. Tento záklon způsobuje naklápění kol vzad když zatáčejí vlevo nebo vpravo.

Moje komentáře: 
Kola si do zatáčky lehnou, nakloní se podobně jako motorka.

Má to i další efekty, ale tato vlastnost se spolu s přehnaným úhlem záklonu používá pro naklonění styčné plohy pneumatiky, takže vodící hrany pneumatiky jsou nadzvednuté a kopírují vyjeté koleje nebo nerovnosti povrchu v zatáčkách. Takto omezíte převracení modelu když jdete do ostrých zatáček nebo přecházíte na vysokou rychlost.

Záklon svislého čepu dále mění pozici vnitřní pneumatiky proti té vnější. Větší úhel záklonu způsobí, že vnitřní pneumatika je v zatáčce níž a vnější je výš. Ikdyž to jsou malé změny pozice, jsou velmi efektivní ve smyslu přiblížení bodu rotace k modelu (roll pivot). Efektem pak je, že vnitřní pneumatika je tlačena dolů a ta má tak větší trakci, což na druhé straně umožní vnějšímu kolu otáčet se behem akcelerace lehčeji. Opačný případ nastává na vjezdech do zatáčky.

Důležitá informace kterou byste si měli zapamatovat je, že větší úhel záklonu svislého čepu vylepšuje zatáčení pod plynem a zhoršuje zatáčení bez plynu. Opak platí s menším úhlem záklonu svislého čepu.

Díly a nastavení použíté v této části:

Záklon svislého čepu (caster) = 3 podložky vpředu / 1 vzadu



Rozchod (track width)

Nastavení nebo změnu rozchodu podvozku Slayera můžete udělat velice jednoduše díky systému uložení kamene na kulových kloubech (pivot balls). Zašroubujte je dovnitř do ramen nebo ven podle potřeby. Dejte ale pozor, ať klouby nevyšroubujete moc. Krajní hranice je, že z ramene jsou vidět 4 závity. Pokud klouby vyšroubujete víc jak tento limit, hrozí vytržení kloubů při silnějším nárazu a nebo při převrácení. Ikdyž tyto klouby vyšroubujete jen málo tak aby byly vidět 2 nebo 3 závity, rozšíří se rozchod o několik málo milimetrů, ale skvěle vylepší stabilitu podvozku na hrboletém povrchu a v zatáčkách.


Středy náklonu (roll centers)

Změna středu náklonu podvozku se dělá změnou pozice trnu horních ramen. Trn můžete umístit celkem na 2 pozice, horní nebo dolní. Horní pozice umožňuje vetší náklon podvozku (model se v zatáčkách může více naklánět do stran) a umožňuje snadnější přenos váhy podvozku. Dolní pozice podvozek ztuží a omezí naklánění podobně jako stabilizátory. Výsledkem je rychlejší přenost váhy a to udělá podvozek poslušnější na vaše pokyny. Ikdyž je u Slayera rozvor téměř shodný s rozchodem, je podvozek velice poslušný. Doporučuji vám začít s trny přeních ramen v horních pozicích. Jako možnost k ladění používejte trny zadních ramen. Nedoporučuji vám používat dolní pozice u předních ramen, protože předek podvozku je pak neposedný a také to sebere značnou část schopnosti zatáčet. Na zadní nápravě je to ale jiné. Pokud použijete dolní pozici na zadní nápravě, bude podvozek lépe zatáčet. Pokud ale již používáte stabilizátory, doporučuji vám ponechat trny zadní nápravy v horní pozici.

Díly a nastavení použité v této části:

Střed náklonu = vpředu: horní pozice / vzadu: horní pozice
 

Světlá výška (ride height)

Světlá výška je často přehlýžený, ale ve skutečností velice důležitý prvek nastavení podvozku. Světlou výškou ale neomezujete jen courání břicha po zemi, ale také tím nastavujete těžiště (CG - Center of Gravity). Cílem je nastavit podvozek tak nízko kolik dovolí trať. Tím se myslí nastavit pozdvozek tak, aby se jeho spodní část nezarývala do povrchu, nebo aby nebrala vrchy hrbolů a skoků. Zapamatujte si tuto důležitou informaci: Pokud se po výskoku předek podvozku naklaní dolů, je to z praviudla v důsledku malé světlé výšky (nízký podvozek). Vyšší nastavení světlosti může vylepšit řízení tím, že umožní podvozku více se naklánět, což v zatáčkách zvýší trakci na vnějších pneumatikách. Příliž vysoká světlá výška se projevuje převracením modelu a opožděnou reakcí podvozku.  


Světlá výška - vpředu: hřídele do roviny / vzadu: hřídele mírně do tvaru střechy




Proměnlivá sbíhavost při propružení (bump steer / reactive toe)

Stejně jako na Revu, můžete i na Slayeru nastavit pozici vnějších konců řídících tyčí nahoru nebo dolů a tím ovlivnit změnu úhlu sbíhavosti (toe angle) jak se ramena pohybují nahoru nebo dolů. Ujišťuji vás, že nebezpečnější je nepoužívat tento prvek geometrie náprav a tím nepoužívat proměnlivou sbíhavost (bump steer / reactive toe). Doporučuji vám toto vubec nenastavovat na zadní nápravě. Proměnlivá sbíhavost na zadní nápravě způsobuje příliž mnoho problémů jak při jízdě pod plynem, tak při jízdě bez plynu. Výsledek který to přináší zato nestojí a proto ještě jednou zopakuji, na zadní nápravě nastavte pozici bez proměnlivé sbíhavosti (zero bump steer). 

Moje komentáře: 
Pokud má podvozek proměnlivou sbíhavost, je to považováno ža špatnou geometrii náprav. Nicméně oceňuji, že podvozek Slayera a Reva je tak dobře vymyšlený, že kromě zmíněného zero bum steeru si můžete pohrát a ozkoušet změny chování takové zdánlivé drobnosti.
O proměnlivé sbíhavosti byl již první díl seriálu o ladění podvozku Reva, čtěte zde.
Na youtube.com jsem našel video, které přesně demontruje, jak taková proměnlivá sbíhavost při proprůžení funguje a co to dělá s geometrií. Video se spouští lokálně z byps.cz, protože videa z youtube občas mizí a tohoto videa by bylo škoda.


V jistých situacích může z nastavení proměnlivé sbíhavosti těžit přední náprava. Vždy ale dopuručuji nechat nastavení i na přední nápravě bez efektu proměnlivé sbíhavosti a hledat změny geometrie, které potřebujete, někde jinde. Takže na přední nápravě nastavte také nulovou proměnlivou sbíhavost (zero bump steer). Také nezapomeňte, že změnou úhlu záklonu svislého čepu (caster) se mění právě ona proměnlivá sbíhavost. Proto vás odkážu na manuál, kde je popsáno jak nastavit správně a eliminovat tak proměnlivou sbíhavost (bump steer) pro různá nastavení úhlu záklonu svislého čepu (caster).

Díly a nastavení použité v této části:

Proměnlivá sbíhavot (bump steer) = vpředu: horní pozice (záklon-caster = vzad)
Proměnlivá sbíhavot (bump steer) = vzadu: prostřední pozice
Záklon svislého čepu (caster) = 3 podložky vpředu a 1 podložka vzadu
Rozchod (track width) = vyšroubujte kulové klouby tak aby z ramen vykukovaly dříky 2-3mm
Střed náklonu (roll center) = vpředu: horní pozice / vzadu: horní pozice
Světlá výška (ride height) = vpředu: hřídele jsou v rovině / vzadu: mírně do tvaru střechy
Proměnlivá sbíhavost = vpředu: horní pozice / vzadu: prostřední pozice

 


Řízení (steering)

Řízení si můžete vylepšit úpravami, které jsou popsané v bodech níže, kde jsou popsané jednotlivé komponenty řízení. Pokud tyto kroky učiníte, zvýšíte sílu řízení, rychlost reakce i odezvy a váš Slayer se bude otáčet na pětníku.

     

Díly a nastavení použité v této části:

Servo řízení = vysokorychlostní (high speed), silné (high torque) , bez kotvy (coreless)
Rameno serva (servo arm) = velké (large) s velkým poloměrem (long throw)
Vylepšení řízení (steering mods) =
  (2)lomená páka (bell crank)
  (3)držák trnů spodních ramen (pin reteiner)
  (4)nápravnice (bulkhead)
  (5)kulové čepy (pivot balls)
Páka řízení (bell crank arm) = Proline duralová jednostraná páka (PL aluminiu arm)


Moje komentáře: 
Steve v tomto článku nepopisuje jak popsané úpravy udělat, ale popsal je v jiném článku, který jsem již také překládal, čtěte zde .

Diferenciály (differentials)

Diferenciály jsou z továrny naplněné silikonovým olejem 30K, ten je pro závodní účely trochu moc hustý. Otevřený diferenciál je nutností. Nejlepšího výsledku dosáhnete, když použijete řidší náplň. Tím vylepšíte ovládání na hrbolatých tratích a podvozek bude ochotněji zatáčet. Hustější oleje způsobují zvýšenou svornost což způsobuje přenos sily i na nezatížená kola.

Instalace středového diferenciálu (center differential) je perfektní vylepšení záběru kol a akcelerace na hrbolech. Středový diferenciál vyžaduje instalaci zadní brzdy (rear break) (TRA5417). Tato zadní brzda vám umožní nastavit rozložení brdné síly (brake bias) na předek a zadek zvlášť.

Díly a nastavení použíté v této části:

Přední diferenciál (front diff) = 10K (TRA5135)
Zadní diferenciál (rear diff) = 7K
Středový diferenciál (center diff) = 100K (TRA5914)
Zadní brzda (TRA5417)



Převodovka (transmission)

Slayer je brutálně rychlé auto, ale rychlost cca 50mph na závodech skutečně nepotřebujete. Proto je vhodné zpomalit převody instalací většího hlavního ozubeného kola (spur gear) a/nebo také instalací spojového bubínku (clutch bell) s menším počtem zubů. Motor se tak bude držet ve správném rozsahu otáček. Také je důležité nainstalovat do převodovky pomalejší převod (close ratio) pro druhý stupeň (TRA5383), což způsobí, že i druhý převodový stupeň bude mít dostatečný kroutící moment. Tyto úpravy vám umožní přeladit moment řazení dvojky tak aby převodovka řadila dvojku dříve a bez ztráty tahu. Tuto pomalejší dvojku používám také na svém Revu. Myslím si, že tato změna je to nejlepší co na převodovce vůbec můžete udělat.

Díly a nastavení použíté v této části:

Spojkový bubínek (clutch bell) / hlavní ozubené kolo (spur gear) = 15/40 (bubínek TRA5215 / spur TRA3955)
Pomalá dvojka (close-ratio) (TRA5383) = ladnější řazení, řadit dříve
Silikonová vazelina (lube silicone) (TRA1647 nebo TRA2716) = delší životnost, omezuje tření



Motor/výfuk (engine/exhaust)

Demontáží EZ-Start startovacího systému ušetříte na váze , ušetříte rotující hmotu a demontujete i startovací hřídel s jednosměrným ložiskem. Projděte si můj článek jak přeměnit běžný startovací box (buggy a truggy) na startovací box pro Revo a Slayera. Nemějte ale pocit, že tento krok musíte honem také udělat, auto s EZ starterem ale se správným závodním nastavením je daleko rychlejší, než auto se startováním na startboxu ale bez ideálního nastavení.
  

Díly a nastavení použité v této části:

Startování na startboxu = motor se točí volněji, prudší akcelerace, neřešíte jednosměrné ložisko
Zadní víko motoru (back plate) (TRA5274R)
Odstranění unášecího čepu starteru na klikové hřídeli (TRA5219R - TRA5288R)
Setrvačník 40mm (flywheel) (TRA4142)
Starter box = koupíte ve svém oblíbeném obchodě


Moje komentáře: 
Než kupovat předraženou novou klikovku (TRA5219R - již neexistuje ale lze použít tuto: TRA5288R), je lepší ten čep ubrousit - pomalu, ať se materiál nepřehřeje, ztratil by svoje vlastnosti - barevné zbarvení materiálu je známka přehřátí a změny vlastností)
Někde jsem na webu viděl úpravu stratboxu ThunderTiger (v Evropě se také prodává jako Graupner), ten se u nás dá snadno sehnat.
Setrvačník 40mm Steve použil kvůli start boxu aby setrvačník více vykoukl z podvozku, pokud nebudete dělat přestavbu pro startbox, je tento setrvačník zbytečný.

Další návrhy na vylepšení (Additional tips)

 

Nástrčné koleno výfuku (spring mount header) (TRA5340X) = hlubší příruba, větší výkon motoru, snadnější manipulace
Vratná pružina páky plynu (throttle return spring) (TRA4045) = je slabší, šetrnější k servu, rychlejší odezva plynu
Moje komentáře: 
O úpravě pružiny plynu si můete přečíst tyto 2 články:


Další příslušenství (other accessories)

    

Chlazený brzdový kotouč (vented brake disc) (TRA5364X) = větší brzdný účinek, nezpůsobuje ztrátu brzd v důsledku přehřátí
5-článků přijímačové baterie (TRA3036)
Výztuha lože motoru (SKU1020), stačí ale ta z Reva 3.3 (TRA5361)
Pneumatiky s disky s rudým beadlock prstencem (TRA5973A)

Moje komentáře:
Kam se dál podívat? Toto jsou velice podobné články, které mnohdy suplují a někdy i detailněji popisují jak svůj podvozek můžete vylepšit: