Prohledat tento blog

úterý 17. listopadu 2015

Rozebírání motoru Picco P2 .26 Max

(určeno pro začínající i pokročilé modeláře)

Přišlo mi škoda aby tento článek zde chyběl. Přeci jen kdo prvně rozebírá malý modelářský spalovací motor, nemusí tušit co ho čeká ;-) No a když už jsem se s tím tehdy psal ...

Datum původního publikování: 28.9.2009
Odkazy aktualizovány: 17.11.2015


V tomto článku vám popíšu postup rozebírání a skládání modelářského spalovacího motoru. Postupy vám ukážu na motoru Ofna Picco 26 MAX pro model Revo/Maxx. I když postup popíšu na zmíněném motoru, pravidla a postupy platí obecně a je možné je s drobnými modifikacemi aplikovat na drtivou většinu spalovacích motorů. Protože mám i zkušenost s Traxxas motory, sem tam upozorním na rozdíly.
Postupy se budu snažit psát podrobně s ohledem na nováčky, kteří mohou motor rozebírat prvně. Je tak docela dobře možné , že vám tímto článkem odpovím na mnohé otázky. Doporučuji vám před prvním rozebráním vašeho motoru si tento článek přečíst celý a případně si pořídit odpovídající nářadí.

Obrázkový slovník

V textu se budou vyskytovat výrazy, které možná neznáte. Nejsem si sám jistý, jestli některé součásti motoru nazývám správnými názvy a proto přikládám obrázkový slovník.
 
Obrázek Popis

Blok motoru

Hlava válce
 

Žhavící svíčka

Chladící hlava

Jednosměrné ložisko a
unašeč jednosměrného ložiska

Karburátor

Kliková hřídel

Vložka válce (Válec)

Límec vlořky válce

Ojnice

Píst

Zadní víko motoru

Startovací hřídel

Podložky pod hlavu válce

Setrvačník

Stahovák setrvačníku

Tahový starter
 

Než si ale řekneme, jak na to, řekneme si proč.

Spalovací motory, které se v modelech aut používají jsou z pravidla vzduchem chlazené, tedy, teplo z žeber chladící hlavy odvádí vzduch, který teče kolem motoru. V manuálu ke svému modelu nebo motoru jste se jistě dočetli informace o provozních teplotách. Pracovní teplota je pro tyto motory velice důležitá. Pokud je motor špinavý, zhoršuje to jeho možnost se chladit. Proto po každé jízdě je dobré motor očistit, aby se příště mohl chladit zase tak jak je potřeba.
Vezměte si, že od našich motorů očekáváme plné nasazení a přitom tyto stránky popisují offroad modely, takže tam kde očekáváme výkon, kde driftujeme, motor protáčí kola, která se tedy otáčí rychleji než model opravdu jede, se model pohybuje pomalu.
Toto vše má za důsledek, že se motor hřeje. Aby dobře pracoval, musí se i dobře chladit. Jasně, že teď trošku přeháním. Snažím se jen vysvětlit, že to není radno podceňovat. Nemusíte běhat za modelem a oprašovat motor, tak to rozhodně není, ale nedopusťte, aby váš motor dopadal jako ten na obrázku vedle textu. To je hodně zanedbaný motor.
Pokud bude motor jen zaprášený, je to snadné a motor stačí jen opucovat štětcem. Když ale dojde na bláto, je to výrazně horší. Zde pak platí, že čím dříve motor omyjete, tím lépe pro vás, nebude to taková dřina.
Další co je potřeba udělat je motor občas kontrolovat i zevnitř, jestli funguje jak má, jestli ho nenapadla koroze. Tu je potřeba očistit, zkontrolovat ložiska, prohlédnout píst a válec. Tato kontrola stačí 2x do roka. Samozřejmě záleží na tom jak často je motor v provozu. Paradoxně motory, které jsou často v provozu nereznou tolik, co motory, které jezdí jen příležitostně. Co můžu posoudit, tak TRX motory reznou jako lišky proti Ofnám. Ofnu mám cca 3/4 roku a po rzi téměř ani stopa. Proto u TRX motorů doporučuji níže popsané kontroly dělat častěji.
 

Pár zásad na začátek.

Popisované motory jsou náchylné i na drobné nečistoty. Proto se snažte mít co nejčistší stůl, nachystejte si čisté hadry, nějakou hadrovou podložku pod motor, několik menších hadříků na otírání rukou, šroubů. Také vatičky, technický benzín nebo jiné odmašťovadlo. Plastové misky na odkládání součástek motoru. Větší plastovou vaničku, například od mletého masa. Ta se ideálně hodí na čištění dílu, je rozměrná, hluboká a odolává odmašťovadlům..
Kdyby se vám stalo, že motor budete muset rozebírat v terénu, snažte se mít stále čisté ruce, díly otírejte a najděte si pokud možno co nejméně prašné prostředí.

Když jsem fotil postup, špatně jsem si nastavil fotoaparát, fotky jsou mizerné. Snažil jsem se je upravit, ale některým záběrům nelze již pomoci. Omluvte proto prosím zhoršenou kvalitu.
 

Bacha na to:

S motorem manipulujte opatrně. Přeci jen je to jemná mechanika. I jeden neuvážený krok, nebo použití větší síly může motor poškodit.
 

Dokumentování:

Pokud motor rozebíráte prvně, je pro vás vhodně dělat si dokumentaci. Ideální je vzít na to digitální fotoaparát a než věci rozeberete, nafoťte si to. Foťte krok po kroku. Šroubky si dávejte zvlášť do PE pytlíků. Například 2 šrouby z kolene výfuku dejte zvlášť, šrouby z hlavy motoru také oddělte od těch na zadním víku atd. Až budete motor dobře znát, bude to již pro vás rutina a nic z toho nebudete potřebovat. Do té doby ...
Také se vám může hodit rozpad motoru. Rozpad je plánek, kde je schématicky zobrazeno co kam patří a jak to tam patří. Jsou tam vidět i velikosti šroubů. Jako reference nebo i záchrana je rozpad k nezaplacení. Kdo máte motor nový, máte i rozpad přiložený v krabici s motorem. Pokud máte auto z druhé ruky a nebo i samotný motor, nebo prostě  potřebujete rozebrat a složit motor který neznáte, obstarejte si o něm pár informací včetně zmíněných rozpadů. Rozpady získáte na stránkách výrobce a často i na stránkách prodejce. Pokud rozpad nebudete schopen sehnat, napište výrobci pokorný dopis, pošlou vám ho obratem.

Motor ven:

Začneme pěkně popořádku a začneme demontáží motoru z modelu. Toto je činnost, kterou při čištění motoru, ať jde jen o čištění povrchu motoru a nebo o detailní čištění včetně rozebrání motoru, děláme pokaždé. Takže povolte červíka na tlumiči výfuku.
Od tlumiče odpojte tlakovací hadičku vedoucí k nádrži a také odpojte palivovou hadičku od karburátoru.
TIP: Je dobré na karburátor nasadit kousek palivové hadičky ucpané z druhé strany šroubem. Do otvoru přívodu paliva se pak nedostane špína. To samé můžete udělat na nádrži i na tlumiči výfuku.
Dále vyšroubujte 4 šrouby kotvící motor k jeho loži. Motor vyjměte z jeho lože a přitom je potřeba vyháknout páku plynu z unašeče šoupěte karburátoru.
 

Opucování hrubých nečistot:

Nyní přišel čas na očištění toho nejhoršího. Hrubým štětcem nebo kartáčkem očistěte co nejvíce špíny. Motor pak můžete ofoukat stlačeným vzduchem a vyhnat tak drobné nečistoty, které se čištěním sice uvolnily, ale zůstávají na motoru. Čím více špíny se vám v tuto chvíli podaří odstranit, tím čistší budou následné kroky.
 

Výfuk:

Sundejte koleno výfuku, to jsou 2 šrouby. Jeden jde snadno a ten druhý je u Reva špatně přístupný. Já ho povoluji a celý vyšroubuji kleštěmi. Traxxas do modelu Revo Platinum konečně objevil výhody nasazovacích přírub a tak je možné se šroubování této příruby zbavit. Koleno se v místě ostrého zahnutí těsně za přírubou často zplošťuje vlivem dopadům na zadní část modelu nebo nárazům zezadu. Takto zúžené koleno žere výkon motoru a dusí ho. Ohnuté koleno se můžete pokusit srovnat tlakem shora na zploštělou část. Koleno pak bude spíše hranaté, ale na nějaký čas to pomůže. Jedno koleno se vyplatí mít v zásobě. Občas praskají, alespoň co se Reva týče. Jakmile sundáte koleno z bloku motoru, uvidíte na bloku motoru červené těsnění. To sundejte, otřete do hadru a uchovejte v PE sáčku. Neaplikujte na něj čistidla. Modrá a červená těsnění s čistidly reagují a nabobtnají. V 90% případů se již nesmrsknou a těsnění můžete rovnou vyhodit a nahradit za nové.
 

Filtr sání:

Sundejte krk i s filtrem sání. Zkontrolujte jestli krk není v místech blízkosti k hlavnímu ozubenému kolu probroušený. Čištění filtru nebudu v tomto článku řešit a něco o tom napíšu později. Tento úkon ale většina z vás dobře zná, jelikož je to jeden z nejčastějších úkonů při péči o model se spalovacím motorem. Pokud máte víčko na hrdlo karburátoru, nasaďte ho. Jinak si můžete pomoci třeba kouskem hadříku. Hrdlo karburátoru je opět dobré chránit před nečistotami.
 

Motorová spojka:

Z motoru je nyní potřeba sundat motorovou spojku. Uvolněte pojistné éčko na čele spojky a stáhněte bubínek i s ložisky a také spojkové obložení. Spojkový bubínek vymejte technickým benzínem nebo jiným odmašťovadlem. Tento krok je velice důležitý pro ostrý záběr spojky. Pokud je bubínek zevnitř plný prášku z obroušených čelistí, chce to ,aby jste tuto kontrolu dělal častěji. Spojkový buben kontrolujte klidně po každém kanystru.
Pokud máte kompozitové spojkové obložení, otřete ho do suchého hadru, dejte pozor, ať obložení nezamastíte. Pokud používáte hliníkové obložení, odmastěte ho, případně smirkovým papírem zdrsněte ohlazené styčné plochy paken. Dále zkontrolujte pružiny obložení jestli nejsou na odchodu. U Traxxas spojky se občas pružina probrousí.
Zkontrolujte ložiska spojky. Pokud při otáčení v rukou ložisko drhne, nebo je znatelně připečené (načernalý povrch), ložiska zahoďte a připravte si rovnou nová. Pro spojkové bubínky se používají ZZ nebo také 2Z (plechová ochrana z obou stran) ložiska, viz také článek o ložiskách.
 

Setrvačník:

Nyní je na řadě setrvačník. Nejprve je potřeba povolit matici, která ho drží natlačený na kužel. Kužel je na klikové hřídeli pod setrvačníkem. K demontáži jsou určené klíče, které se v obchodech označují jako "flywheel wrench" - klíč na setrvačníky. Mají většinou více výřezů a tím jsou univerzální pro různé rozměry a typy (dvou i tří trnové setrvačníky). Klíč přidrží setrvačník a 8mm nástrčným klíčem povolíte matici. Kdo nemáte takovýto klíč na setrvačníky, můžete setrvačník přidržet ve svěráku, ale do čelistí svěráku si dejte dřívka, ať se vám setrvačník neomačká.
Nyní je potřeba stahnout setrvačník z kužele. Na to se používají stahováky. V obchodech je toto nářadí označováno jako "flywheel removal tool" - nástroj pro sundavání setrvačníků. Česky tomu říkáme stahovák. Jednoduše jeho čelisti nasaďte pod setrvačník, trn se závitem na klikovou hřídel a utahováním (po směru hodinových ručiček)
stáhněte setrvačník. Nejdřív stahovák bude klást odpor a pak ucítíte křupnutí, jak setrvačník seskočí z kužele.
Setrvačník i kužel stáhněte z klikové hřídele. Pokud kužel nepůjde, vložte plochý šroubovák do mezery na jeho obvodu a pootočením šroubováku lehce kužel roztáhněte. Půjde pak sundat snadno.
Pokud stahovák nemáte, poptejte se kamarádů. Stahovat setrvačník jiným způsobem by bylo pro motor nebo při nejmenším jeho ložiska brutální.
 

Startér:

Na řadě je startér, ať máte jakýkoli jeho demontáž bude většinou stejná. Na ilustračních obrázcích je původní tahový startér. Ten drží na 3 šroubech, které demontujte. Startér jde pak stáhnout dolů ze startovací hřídele po její ose. Na startovací hřídeli nejspíš zůstane unašeč jednosměrného ložiska, nebo zůstane v domku starteru. Tento unašeč otřete do hadru a schovejte do PE sáčku, aby se do něj nedostala nečistota. Ložisko zalisované do
unašeče je na nečistoty extrémně náchylné a i se maže speciálním olejem pro jednosměrná ložiska. Já ho čistím tak, že na vatičku nanesu after run olej a vytřu střed ložiska. Netlačte, mohly by se uvolnit valivé elementy ložiska. To by byla smrt ložiska. Pokud si budete chtít opatřit specielní olej, pak v obchodech hledejte pod názvem "Onw waz bearing oil". Jeden takový vyrábí Hudy. Jednu lahvičku budete mít na celý život. Olej se aplikuje po kapkách.
Startery bývají obvykle hodně umazané i zevnitř. Nečistoty a mastnotu otřete do hadru. Mastnotu do ložiska dodává kluzné ložisko startovací hřídele na zadní straně motoru. Toto ložisko propouští olej ze směsi paliva.
 

Zadní víko motoru:

Povolte 4 šrouby na zadním víku. Při povolování více šroubů držící jednu přírubu postupujte podle křížového pravidla a povolujte protilehlé šrouby. Víko sundavejte opatrně. Jeho uložení je poměrně přesné a pokud se vám zpříčí, je potřeba ho opět zamačknout a zkusit to znovu. Motor Ofna má na zadním víku masivní gumové těsnění. Po zhruba roku ho vyměňte a nebo pokud jeví známky omačkání nebo poškození. Jakmile sundáte zadní víko, můžete z něj vyndat startovací hřídel. Se startovacíí hřídelí a jednosměrným ložiskem mohou být velké starosti. Když se ložisko přidře, dokáže zničit povrch
startovací hřídele, zničit starter. Jednou se mi stalo na mem TRX2.5R motoru, že se mi právě to jednosměrné ložisko přidřelo a když motor chcípnul a následně nešel nastarovat, zjistil jsem, že startovací hřídel je do modra. Samozřejme ložisko mrtvé, hřídel taky. Hřídel při takovýchto rozebíracích příležitostech kontrolujte a také čistěte ložisko. Včas ho i měňte. Lze koupit náhradu, která je celkem laciná.
Nyní, když jste sundal zadní víko, se již odkrývají vnitřní části motoru. Strana startovací hřídele, která byla směrem do motoru bývá orezlá. Můžete i nahlédnout dovnitř motoru a na první pohled zjistit rozsah procesu reznutí.
 

Svíčka:

Demontujte žhavící svíčku. Pokud je prostor kolem svíčky znečištěný, obraťte motor hlavou dolu a svíčku demontujte, tak budete mít jistotu, že do motoru nenapadají nečistoty z prostoru kolem svíčky. Já tam svíčku nechávám a hlavu čistím i se svíčkou. Záleží na vás, jestli chcete být ke svíčce maximálně opatrný.
 

Chladící hlava a hlava válce:

Je čas sundat hlavu a podívat se dovnitř. Šrouby mohou být zanešené. Vyplatí se špínu nejdřív odstranit třeba jehlou. Je důležité, aby šroubovák šel dobře zasunout do hlavy šroubu. Pokud by byl šroubovák v hlavě šroubu mělce, omačkal by se imbusový tvar a vyndat pak takovýto šroub nemusí být vůbec snadné. Je lepší se tomu vyhnout. Šrouby hlavy povolujte stejným křížovým způsobem jako když jste povoloval zadní víko motoru. U Ofna motoru je chladící hlava a hlava válce oddělená. TRX motory jsou konstruované tak, že spodní část chladící hlavy je zároveň hlava válce. Jakmile sundáte
chladící hlavu, můžete sundat hlavu válce. Mezi hlavou a límcem válce jsou vymezovací podložky. Ty mohou být k hlavě válce přilepené. Je dobré je sundat, protože mytím hlavy válce se většinou uvolní a mohly by se zatoulat v odpadu.
Prostor mezi hlavou válce a blokem motoru je při smontovaném motoru obtížně přístupný pro čištění, proto je možné, že po sundání hlavy válce zde bude hodně nečistoty, která by mohla zbytečně napadat do motoru. Hadrem jí setřete tahy směrem od válce. 
 

Vložka válce:

K demontáži vložky bude zapotřebí použít dřívko, ideální je půlka dřevěného kolíčku na prádlo. Je dostatečně drobný aby se do prostoru od válcem dostal. Takže pootočte si klikovou hřídelí tak, aby jste otvorem ze zadu motoru viděl na spodní hranu vložky válce. Vložte dřívko otvorem po zadním víku šikmo na hranu vložky válce a na dřívko zatlačte. Pokud není vložka válce k bloku motoru přilepená, pujde vystrčit ven snadno. Pokud ale nebudete moct vložku vytlačit, klepněte do dřívka paličkou nebo kladívkem. Je lepší aplikovat více malých a krátkých úderů, než do toho praštit hodně. Pro vystrčení vložky používáme dřivko proto, aby v situaci, kdy dřívko sjede z hrany do válce, jej nepoškrábalo. Kdyby jste použil kovový předmět (plochý šroubovák),
mohl byste válec poškrábat a motor poničit. Tato operace je asi ze všeho nejnáročnější. Raději postupujte pomalu a opatrně. Jakmile se vložka uvolní o pár milimetrů, můžete vložku chytit prsty shora za límec a vytáhnout jí. Jakmile vyndáte vložku, píst bude kloktat v prostoru po vložce. Od této chvíle s motorem manipulujte opatrně a zbytečně nepřetáčejte klikovou hřídel, aby se píst nepoškrábal.
Všiměte si, že vložka má shora v límci výřez, který zapadá do trnu v bloku motoru. Toto je jednoduchý mechanismus pro uzamčení pozice vložky válce v bloku motoru. Až budeme motor skládat, musíme nastavit vložku tak, aby výřez zapadl na trn.,
 
TIP: Vložky válce nejsou v bloku motoru zalisované. Ale zapečený olej jí může přilepit. Kdyby vložka nešla ven, můžete zkusit blok motoru prohřát. Jak se blok teplem ohřeje, roztáhne se a vložka bude více uvolněná. Jako kontrast pro teplý blok lze vložku válce ochlazovat. K tomu může dobře posloužit nadrcený led v kousku hadru nebo igelitovém pytlíku nacpaný do vložky. Ten se chladem naopak stáhne. Sice jsem toto nikdy nepotřeboval dělat, protože všechny vložky vždy šly ven relativně dobře.

Píst s ojnicí:

Nyní, když je vložka válce ven z motoru, vznikl kolem pístu prostor, který umožní stáhnout ojnici z čepu klikové hřídele. Aby se tento krok povedl, bude zapotřebí použít špičaté kleště. Pinzeta je nevhodná, protože je malá a ojnice nejde stáhnout zrova snadno. Proto upravíme kleště. Ocelové čelisti by mohly zanechat jizvy na povrchu ojnice, která je z relativně měkkého materiálu. Nejpíš to je je duralová slitina. Takže k úpravě kleští budete
potřebovat 2 asi 10 mm dlouhé kousky smršťovací bužírky o průměru cca 4 nebo 5 mm. Ty navléknete na konce čelistí kleští tak, aby konec čelistí byl obalený smršťovací bužírkou. Tu zapalovačem zatavte. Nyní kleště ojnici nepoškodí. Rozříznutím bužírky lze kleště uvést do původního stavu.
Takže, nastavte píst tak, aby byl v pozici za horní úvratí. Pokud si představíme hodinový ciferník, tak ideální pozice je někde mezi první a druhou hodinou
(horní úvrať je 12 hodin). Kleštěmi chytněte velké ojniční oko z boku, nepoužívejte sílu aby se nezdeformovala ovalita ložiska a tahem nahoru stáhněte ojnici z čepu. Když už bude ojnice nahoře nad čepem, pootočte s ní do strany v ose ojnice a tím jí svléknete z čepu. Je to jednoduchý chvat, který možná napoprvé neklapne, ale rychle si ho osvojíte. V tuto chvíli je ojnice s pístem volná. Vyndejte jí z bloku motoru. Píst ma na spodní hraně výřez. Tento výřez se vždy nasazuje tak, aby směřoval směrem ke karburátoru, tedy vpřed. Při skládání motoru to ještě připomenu.
 

Kliková hřídel:

Klikovou hřídel lze nyní bez obtíží vystrčit ven z bloku motoru, stačí na ni zatlačit z přední části bloku.
 

Karburátor:

Poslední komponenta k demontování z motoru je karburátor. Ten je ve většině případů skříplý do bloku jedním šroubem. Na boku motoru hned pod karburátorem je šroub, který když povolíte, tak se zruší svírací účinek a karburátor tahem ven sundáte z motoru. Než tak učiníte, je dobré udělat fotografii natočení karburátoru vzhledek k vertikální ose motoru. Pákový mechanismus šoupěte karburátoru může vyžadovat mírné natočení do strany. U každého modelu je to jinak. Manuál modelu Traxxas Revo toto popisuje. Pokud není potřeba karburátor rozbírat kvůli výměně jeho vnitřních dílů, doporučuji karburátor později jen vyčistit a dál si ho nevšímat. Rosborku a sborku karburátoru můžu explicitně popsat v dalším článku.

Nyní je motor nahrubo očištěný a rozebraný. Spojovací materiál očistěte do hadru. Poškozené šrouby měňte za nové. Odložte je spolu s motorovou spojkou do nějaké krabičky bokem.
 

Odstranění rzi:

Rez odstraňuji mechanickým způsobem a to tak, že používám malou ruční frézku s malým drátěným kotoučkem. Rezavá místa startovací hřídele a klikové hřídele obrousím. Pístní čep může rezavět také, ale většinou stačí rez otřít z boku pístu vatičkou. Občas jsou načatá ložiska, zejména to velké ložisko. To také ošetřuji jen vatičkou. V podstatě tou vatou drhnu rez pryč. Když vatu namočíte do after run oleje, půjde to o něco lépe. Ostatní komponenty nereznou.
 

Čistění součástí motoru:

Pro samotné čištění, což je proces zbavení dílů mastnoty, karbonu a špíny je vhodné použít buď přípravek Sheron a nebo Arva. Oba zmíněné přípravky jsou rozpustné ve vodě a lze je použít i v domácích podmínkách aniž byste poškozoval přírodu. Doporučuji pečlivě prostudovat návod ke zvolenému přípravku. Oba přípravky mají větší účinnost, když je čištěný materiál zahřátý. Proto si připravte fén na vlasy nebo horkovzušnou pistoli.
Hodně zakarbonované motory je dobré naložit do acetonové lázně, která karbon rozpouští. Karbon vzniká spalováním ricinového oleje. Většina současných paliv používá olejové složky na syntetické bázi. Syntetické oleje se tolik nenapalují. Ricinový olej má lepší mazné vlastnosti a to je důvod, proč například syntetické palivo Graupner Titan RS25 má cca 4%. Motor dále může karbonovat díky nekvalitnímu palivu, špatně namíchané směsi nebo špatným spalováním (nevhodná svíčka). Dnes si tu nevysvětlujeme proč motor karbonuje, ale jak ho vyčistit.
Takže předmětem čištění budou následující komponenty motoru:
  • blok motoru
  • kliková hřídel
  • ojnice s pístem
  • hlava válce
  • vložka válce
  • chladící hlava
  • karburátor
  • zadní víko motoru
  • startovací hřídel
Tyto komponenty naskládejte do misky, například od mletého masa a fénem je prohřejte co to dá. Fénem můžete docílit teploty cca 40-50°, což je dostačující teplota. Jakmile jsou komponenty zahřáté, nastříkejte je čistícím přípravkem. Přípravek aplikujte nejen na vnější povrch ale i na vnitřní. Takže blok motoru a vložku válce i píst prostříkejte i zevnitř. Pokud z komponent bude odkapávat nečistota, pokuste se to zařídit tak ,aby nekapala na jiné komponenty. Případně to můžete vyřešit čištěním nad další miskou.
Nanesený čistící prostředek nechte chvíli působit a pak komponenty vydrbejte štětcem s tvrdším chlupem. Již při stříkání čistícího prostředku bude špína odkapávat. Co zbylo, odrbejte štětcem. Komponenty pak zase tím stejným štětcem vyperte v horké vodě.
Všechny komponenty osušte do čistého savého hadru. Naskládejte je do čisté suché misky a fénem je opět prohřejte ,aby se voda odpařila pryč. Ocelové díly jsou nyní dobře odmaštěné a je teď potřeba je promastit konzervačním olejem, aby se do nich nemohla rez znovu pustit.
 

Karbon:

Pokud karbon na pístu a v bloku motoru nechce opustit pozice, je potřeba se rozhodnout, jestli je znovu a důkladněji ošetřit čistícím prostředkem a nebo jestli je karbonu tolik, že je potřeba použít aceton. Asi fungují i jiné chemikálie. Já mám ověřený aceton, že funguje dobře. Komponenty je potřeba zalít acetonem a ten nechat chvíli působit. Potom povrch komponent čistit třeba hadrem namočeným v acetonu.
 

Ojnice:

Pokud byl váš motor hodně zakarbonovaný, dejte ojnici zvláštní péči. V ojnici jsou kanálky, které vedou od spodního ojničního ložiska k hornímu, ve kterém je pístní čep. Pokud se tento kanálek (kanálky) ucpou karbonem nebo ztuhlým olejem, ztratí ložiska schopnost mazat. Jestli je kanálek prostupný lze ověřit, ale je potřeba sundat píst z ojnice. Pístní čep je z jedné strany pístu blokovaný drobnou sponkou. Tu sundavejte zvlášť opatrně, protože jestli vám vyskočí z pinzety, nejspíš jí už nenajdete. Pokud je pružinka sundaná, můžete vytlačit pístní čep třeba špejlí. Čep je z jedné strany dutý a z druhé plný (alepspoň motory které jsem měl rozebrané to tak měly). Z pravidla je čep usazený tak, že je potřeba zatlačit na jeho plnou stranu. Dobře si zapamatujte, která strana ojnice je směrem k vybrání spodní strany pístu. Je životně důležité ojnici nasadit pak stejnou stranou k vybrání pístu. Strana pístu s vybráním je tzv. přední nebo-li čelní strana a vybráním se dostává směs do prostoru karteru. Ojnice je tedy "omývána" nasávanou směsí a tím pádem jsou omývány
kanálky mazaní ojničních ložisek. Kdyby byla ojnice obráceně, ojniční ložiska by se mohla přidírat. Následoval by repas motoru a to není levné. Když už máte venku pístní čep, vyčistěte jeho dutý prostor, který může obsahovat rez a nečistoty. Nyní ověřte, že kanálky jsou průchozí. Hodí se k tomu injekční stříkačka s tenkou jehlou. Vstupy mazacích kanálků propláchněte teplou vodou nebo nejlíp syntetickým palivem. Pokud palivo či voda vytéká i z ostatních kanálků, jsou prostupné. Pokud nejsou, ojnici prohřejte a snažte se kanálky propláchnout tlakem z injekční stříkačky. Píst s ojnicí po vyčištění opět zkompletujte. Dbejte na to, ať i pístní čep nasadíte správně tak jak byl a zaaretujte jej pružinkou.
 

Konzervace:

Vnitřní komponenty jako je "kliková hřídel, ojnice s pístem, zadní víko, startovací hřídel, vložka a hlava válce" nyní ošetříme konzervačním olejem. Na tuto činnost budete potřebovat vatičky na špejli a after run olej. Povrch vložky, pístu ojnice a klikové hřídele ošetřete olejem ze všech stran. Motorová ložiska vně bloku motoru dobře promazejte a protočte. K protočení můžete použít nasazenou klikovou hřídel. Dále namazejte pozice, kde je vložka válce a prostor karteru pod pístem, kde se točí kliková hřídel s ojnici. Promazejte vedení klikové hřídele v bloku motoru až k přednímu ložisku. Pomazejte i spodní část hlavy válce, to je ten prostor kam vykukuje žhavící svíčka. Olejem nešetřete. Takto ošetřené komponenty dále nebudou reznout.
Opticky prohlédněte jednotlivé komponenty, jestli se na ně nenalepila drobná nečistota, pokud ano, odstraňte jí, aby se nezavlekla před kompletací do motoru.
 

Kontrola těsnosti výbrusu:

Takto rozebraný motor je ideální příležitostí pro ověření těsnosti výbrusu, nebo-li zkouška vůle pístu a válce. Při pokojové teplotě strčte píst do válce jeho spodní stranou. Horní strana válce má límec. Většinou je výřez v límci válce na jeho zadní straně. U Ofna motoru to tak je. Píst tedy do vložky válce strčte tak, že výřez pístu je na protilehlé straně od výřezu vložky válce. Řekli jsme si, že výřez v límci vložky válce je na zadní straně a že výřez spodní strany pístu se dává směrem ke karburátoru, tedy na opačnou stranu. Posouvejte píst vzhůru vložkou válce. Pokud se zastaví cca 2 milimetry pod horním okrajem vložky válce, je výbrus ve velmi dobré kondici. Pokud se zastaví cca 1 mm od okrajem vložky válce, je motor již ojetý, ale jeho těsnost je stále výborná. Čím menší je vzdálenost horní hrany pístu od horního kraje vložky válce, tím hůř na tom motor je. Pokud jde píst válcem prostrčit tak, že píst z válce vykukuje, nebo jím dokonce projde celý, je výbrus po smrti. V takovém případě kupte nový výbrus (sada píst + vložka válce) a čeká vás nový záběh. Pokud budete muset koupit nový výbrus, vyplatí se změřit délku ojnice a porovnat ji s informací z manuálu k motoru. Ojnice se používáním může vytahat, nebo ojniční ložiska zoválnět nebo poškodit. V takovém případě k výbrusu vezměte i ojnici.
Pokud před vyčištěním byl karbon i z boku pístu a očistil jste ho, je pravděpodobné, že se vůle zvýší. Rozhodně karbon z boku pístu je důvodem k výměně paliva a přejít na jinou značku.
 

Sborka motoru:

Lze říci, že složení motoru je obrácený postup jeho rozebrání. V bodech to opět projdu, avšak již budu stručnější, protože k úspěšnému složení motoru již znáte vše potřebné.
 

Kliková hřídel:

Vezměte blok motoru a otvorem po zadním víku vsuňte do ložisek klikovou hřídel.
 

Píst a ojnice:

Zkompletovanou ojnici a píst vložte do motoru hořejškem motoru. Pozor, spodní vykrojení pístu musí směřovat ke karburátoru. Klikovou hřídel opět pootočte na 1 nebo 2 hodiny (horní úvrať je 12 hodin), ojnici nasuňte vedle ojničního čepu na klikové hřídeli. Ojnici vezměte upravenými kleštěmi, pootočte a navlékněte na čep.
 

Vložka válce:

Píst přetočte do horní úvrati. Vložku nasazujete shora do bloku motoru. Tlačte rovnoměrně na celý obvod vločky, aby se při zatlačování nevzpříčila. Výřez v límci vložky směřuje na zadní stranu bloku motoru, kde je aretační trn. Jakmile vložka potká píst, ujistěte se, že se vložka o píst neopírá, ale že jde píst středem vložky. Pokud ne, pomožte si nakloněním motoru a povysunutím vložky o kousíček zpět nahoru. Jakmile bude píst ve vložce, můžete vložku domáčknout až na doraz a přitom kontrolovat aretační trn a výřez v límci válce, že do sebe dobře zapadají.
 

Zadní víko:

Do zadního víka nasaďte startovací hřídel. Horní část víka poznáte tak, že část která se zasouvá do bloku motoru má vybrání a mazací kanálek pro kluzné ložisko. Pokud je víko pro tahový startér, pak při pohledu na víko a motor zezadu směřuje výrůstek na víku vlevo nahoru. Do víka zezadu nastrčte startovací hřídel. V jednom místě má výřez pro unašeč klikové hřídele. Ten si přetočte tak, aby byl směrem dolů, do dolní úvratě. Klikovou hřídel již instalovanou v motoru také přetočte dolů do dolní úvratě a víko zasuňte do motoru. Zadní víko má masivní těsnění, to musíte přitlačit. Kdyby trn klikové hřídele nechtěl zaskočit do výřezu startovací hřídele (při manipulaci s motorem se jedna nebo druhá hřídel může pootočit), tak víko maličko povytáhněte. Jednu hřídel zaaretujte prstem a rukou pootáčejte tam a zpět. Zárověň s tím lehce tlačte na víko. Jakmile se obě hřídele potkají, víko zaskočí. Pak ho jen domáčkněte nadoraz a přišroubujte. Jsou to 4 šrouby. Opět dotahujte křížovým způsobem.
 

Hlava válce a chladící hlava:

Nyní namontujeme hlavu. Mezi hlavu válce a límec vložky válce dejte zpět měděné podložky, které tam byly. Dělá se to tak, hlavu válce zespoda v místě kam doléhají podložky máznete kapku after run oleje (nebo jiného oleje). Pak teprve nasadíte podložku. Olej bude podložku držet na místě a při manipulaci vám podložka neodpadne. Podložky před instalací důkladně otřete, aby na nich nezůstaly drobky, které by pokazily těsnost. Hlavu válce i s podložkami nasaďte na límec vložky válce a slícujte pootáčením díry v hlavě s dírami v bloku motoru. Na hlava válce nasaďte chladící hlavu, slícujte díry pro šrouby. Uchyťte si 2 šrouby proti sobě, aby se vám již hlavy nehnuly a postupně našroubujte všechny šrouby. Nedotahujete je. Až budete mít zašroubované všechny šrouby, pak teprve křížovým způsobem šrouby dotáhněte. Použijte sílu, ale nepřežeňte to, ať nestrhnete závity.
Když byla řeč o podložkách. Podložky se aplikují pro snížení kompresního poměru. Jistě víte jak mladíci snižují hlavy svých motoru v osobních automobilech, aby docílili většího kompresního poměru a tím většího výkonu. Tak u NOVÝCH malých modelářských SPALOVACÍCH motorů se naopak podložky přidávají, aby kompresní poměr nebyl takový. Motor se zaběhne a po čase se mohou podložky odebrat. Já říkávám, až motor začne ztrácet na výkonu, stačí jednu podložku odebrat a motor se tím trošku oživí. Minimálně jedna podložka by tam měla vždy zůstat a to z těsnících důvodů. Stejně jako měděná podložka pod žhavící svíčkou. Funkce měkké měděné podložky je, pohltit povrchové nerovnosti a utěsnit tak šroubované spoje.
Pokud jste odmontoval svíčku, nainstalujte ji zpět. Pokud je svíčka jakoukoli poničená, zejména zdeformované vlákno, zahoďte ji a do motoru nainstalujte svíčku zcela novou.
 

Karburátor:

Na řadě je nyní karburátor. Nasaďte ho do otvoru v bloku motoru tak, aby šoupě karburátoru s harmonikou bylo na levé straně motoru. Zatlačte karburátor silou do motoru a dotáhněte pojistný šroub. Seřiďte úhel natočení karburátoru buď podle návodu výrobce a nebo podle fotografie, kterou jste si pořídil při demontáži.
 

Kontrola:

Než nainstalujete startér, projděte všechny šrouby a ujistěte se, že jsou všechny dobře dotažené.
 

Startér:

Na zadní víko motoru nainstalujte startér. Nejprve nasaďte jednosměrné ložisko na startovací hřídel. U Ofny si směr nespletete. Jedna strana je širší a ta patří směrem k motoru. U TRX motoru lze ložisko otočit a ani si toho nevšimnete. Proto je dobré se přesvědčit, že je nasazené správně. Když se na motor koukáte zpředu, otáčí se motor v protisměru hodinových ručiček. Proto ložisko nasaďte tak, aby zabíralo právě v tomto směru a na druhou stranu klouzalo.
Princip startování motoru přes jednosměrné ložisko: Při tahání za šňůrku startéru unáší cívka šňůrky těleso s ložiskem. Ložisko se v tomto směru uzamkne a otáčivý pohyb přenáší na startovací hřídel. Jakmile motor naskočí, začne se točit rychleji než cívka šňůrky a v tento moment se rychleji točící startovací hřídel v ložisku volně protáčí. To je celá finta. Stačí když si teto princip vybavíte a dokážete ložisko nastavit správně. Pokud by jste se spletl, nešlo by vám tahat za šňůrku. To by byl pro vás první impuls říct si, že je špatně sestavený startér. Vyplatí se motor si protočit nasucho. Nezapomeňte, že při tahání za startér se kliková hřídel a setrvačník musejí otáčet proti směru hodinových ručiček.
 

Závěrem:

Nyní máte perfektně vyčištěný a dokonale nakonzervovaný motor. V tomto stavu můžete motor dát do PE sáčku a uskladnit ho v regálu vaší dílny. Takto ošetřený motor tam může ležet rok i dva a nic se mu nestane.
Nebo motor prostě nainstalujete zpět do modelu a užijte si jízdu.
 

Startování nakonzervovaného motoru:

Protože jsme after run olejem nešetřili, bude start problematický. Vyplatí se před prvním startem povolit svíčku o cca 2 otáčky, aby z hlavy nevypadla, ale také aby mohl tlak při kompresi utíkat povoleným závitem pryč. Motor prohřejte fénem a tak 20x zatáhněte za startér. Startérem se škube krátkými a rychlými trhy. Motor přebytečný olej vyprská kolem svíčky. Tahání za startér půjde snadno, protože tlak při kompresi uniká kolem svíčky. Svíčku dotáhněte, ucpěte výfuk a tahejte startérem dokud palivo hadičkou nedorazí až ke karburátoru. Pak trhněte startérem ještě tak 5x a stále při tom mějte ucpaný výfuk. Nyní výfuk uvolněte, připojte žhavení a startujte taháním za startér. Motor v prvních chvílích bude chcípat v důsledku přítomnosti konzervačního oleje. Až motor nastartuje a bude se zahřívat, bude nejspíš smrdět a kouřit se  jak z chladící hlavy, tak i z bloku motoru. To se vypaluje mastnota a zbytky čistícího přípravku. Je to normální proces, který po několika minutách zmizí.
 

Autor: Petr Škaloud  alias  ByPS
Fotografie: archiv autora, internetové obchody.

Žádné komentáře:

Okomentovat