Prohledat tento blog

sobota 8. února 2014

Manuál - Záběh v zimě

Překlad manuálu Traxxas Revo 2.5 Nitro
Záběh v zimě - strana 32.

Datum původního publikování: 12.11.2007
Odkazy aktualizovány: 8.2.2014
Zde je odkaz na původní manuál (model #5310), u Traxxasu je již v archivu.

Tipy pro záběh v zimě
Při záběhu se píst tře válec a tím se třecí plochy vzájemně přizpůsobují, k tomu je ale potřeba zahřát motor na jeho pracovní teplotu 93-102°C. Přesné lícování těchto dvou součástek je kritické pro správnou kompresi a optimální výkon. Pokud motor bude moc chladný, neumožní se pístu a válci aby se roztáhly na jejich vhodnou velikost pro záběh a běh takto chladného motoru může vést k předčasnému opotřebení pístu a válce. Pokud je motor provozován v podstatě podchlazený, nemusí se opotřebení projevit dokud neskončí zima.


  • Než nastartujete motor, nechte motor ohřát na pokojovou teplotu tím, že model necháte uvnitř místnosti nebo ho zahřejte například fénem na vlasy. V chladném počasí může být obtížné motor nastartovat.
  • Je důležité aby po té, co motor nastartujete, byla jeho teplota po celou dobu záběhu udržována na asi 93-102 °C. Pokud budete zabíhat motor při teplotě pod 7°C, bude motor ochlazován na teplotu kolem 71-82°C (je-li správně naladěn pro záběh). Taková teplota je ale pro záběh příliš nízká. Neochuzujte směs aby jste zvedli teplotu motoru!. Tím by jste snížili mazací schopnost směsi a píst s válcem se může opotřebovat nebo dokonce zadřít.
  • Omotejte hlavu motoru látkou (např.:čistá utěrka, ponožka, hadr, …). Tím pomůžete motoru aby se jeho teplota udržovala kolem 93-102°C. Často sledujte teplotu hlavy motoru, protože může se stát, že se motor bude až přehřívat a dosáhnout příliš vysokých teplot. Posouváním hadrového krytu nahoru nebo dolů po chladící hlavě odkrývejte hlavu motoru a tak řiďte teplotu hlavy. Najděte správnou polohu dle aktuálních podmínek Tak, aby teplota byla stálá kolem 93-102° C. Čím víc žeber hlavy motoru bude odkryto, tím více se motor bude chladit a naopak, čím víc žeber schováte pod hadr, tím víc se bude motor zahřívat.
  • Pokud nemáte teploměr a ani si ho nemůžete půjčit, můžete se řídit touto radou: kápněte kapku vody (nebo slin) na hlavu motoru (někam poblíž svíčky). Kapka vody se bude pomalu vařit a bublat podobu asi 6-8 vteřin, je-li teplota hlavy cca 93-102°C. Pokud voda bublá a vypaří se během několika málo vteřin, je teplota větší jak 104°C a měli byste motor ochladit. Pokud vypaření kapky vody trvá déle pokud se vůbec vypaří, pak motor více zahřejte.
  • Nedoporučujeme provozovat motor když je venku teplota pod 1,6°C. Pokud trváte na jízdě i při teplotě pod 1,6°C, pak nezapomeňte, že nastartovat motor a ladit ho v těchto chladných podmínkách může být velice obtížné. Při teplotách pod nulou může nitro palivo gelovat a to může motoru škodit.

Následujte zabíhací proceduru popsanou v tomto manuálu, postupujte krok za krokem, tím zajistíte správný záběh vašeho nového motoru což vám přinese mnoho hodin zábavy.

Ladění motoru podle teploty

Následující postup vyžaduje buď infračervený bezdotykový teploměr (například Duratraxx Flash Point) nebo pevně uchytitelný (například MIP 2090 - stejné jako Traxxas 4091). Teplotu motoru můžete využít jako efektivní nástroj pro ladění motoru, pokud rozumíte vztahu mezi teplotou motoru a okolní teplotou. Pracovní teplota motoru se bude měnit atmosférických podmínek. Největší vliv na motor ze všech atmosférických podmínek má teplota vzduchu.

Předpokládejme, že ladíte motor na jeho max.výkon každý den. Jeden den je venkovní teplota 20°C a druhý den 30°C, teplota motoru tyto rozdíly kopíruje, takže druhý den bude teplota motoru o 10°C větší oproti prvnímu dni. Z tohoto důvodu nelze motor naladit tak, aby nastavení bylo vždy perfektní.
Teploměr vám při ladění může pomoct indikovat jak se projevuje změna vašeho nastavení a zároveň vám pomůže nepřekročit teplotní maxima motoru. Například jakmile ochudíte směs, výkon motoru naroste spolu s jeho teplotou. Pokud budete v ochuzování pokračovat a teplota poroste, ale výkon motoru se nadále měnit nebude, znamená to, že jste překročili maximum bezpečného nastavení.
Pokud je venku 37,7°C můžete ladit na maximální výkon. Snažte se ale, ať motor nepřekročí horní hranici 132°C (měřte u svíčky). Pokud je výsledkem ladění maximálního výkonu teplota motoru přerůstající přes 132°C, zkuste zvýšit tok vzduchu kolem motoru vystřihnutím otvorů v přední části karoserie, v předním okně a přední zástěrce (front valance). Pokud se nedaří teplotu motoru snížit pod 132°C, nepatrně obohaťte směs povolením hlavní jehly karburátoru.



Překlad textu: Petr Škaloud
Korekce přeloženého textu provedl: Zdeněk Zvědělík