Prohledat tento blog

sobota 8. února 2014

TechBox - Oprava pneumatik

Je jasné že s pneumatikami vybavenými od výrobce se nedá závodit. Traxxas Talony jsou bezva pneu, ale universální.tzn.že se s nimi dá jezdit skoro cokoli, ale né na závodní úrovní. Opravdu mě překvapili svou universálností a také svou odolností. Vlastně jsem je ani nijak zvlášť neopotřeboval. Ta guma samo o sobě je velmi houževnatá. A to je, jak už jsem jednou řekl záměr výrobce aby to Revo bylo prostě po vybalení z krabice co nejdéle v základu provozuschopné bez nějaké investice. Tyto pneumatiky tuto teorii zcela splňují.


Bohužel pro závodní potřeby nejsou zcela vhodné. To hlavní co mě na nich vadilo byl fakt že se  tak nějak nechtěli zakousnout do hlíny.
Má volba pro nové pneu tedy padla na závodní pneu Traxxas Response - (TRA5471). Mrknul jsem na nějakou referenci na Traxxas.com  a bylo rozhodnuto. Očekávání se splnila na 100% byť jsem se na nich taky musel naučit trochu jezdit. Ta hlavní změna byla v tom že se parádně zakousávaly do hlíny a výborně vedly model ve své stopě byť pravda ze začátku mě to trochu dělalo problémy než jsem si na to zvyknul.Samo že Revo bylo mnohem citlivější při řízení.
Poměrně hodně se změnil i převod. Je mnohem lehčí a je to hned znát na akceleraci.

 

Vizuální porovnání pneumatik

Všechno má své pro a proti a tak je tomu i u pneumatik. Tzn.měkčí guma lépe drží a je více adhezní, ale méně vydrží a naopak tvrdší směs až tak nepřilne, ale zato mnohem déle vydrží a je houževnatější.

Traxxas Response je bezva měkká pneumatika s výborným záběrem jak už jsem říkal, ale svou daň za měkkou směs si vybrala v podobě roztržených boků pneumatik. Opravdu můžu zodpovědně říct že pneu jsou po sezóně skoro k nepoužití.  Molitanová vložka okamžitě nasaje vodu a nečistoty a kolo stává okamžitě nevyvážené.
Z fotografiií je zřejmé o jaké poškození pneumatiky jde.

 

Vzhledem k tomu že pneumatiky stály nemalé finanční prostředky rozhodl jsem se že se je pokusím nějak aspoň provizorně opravit.
Očistit disk od  pneumatiky by bylo aspoň pro mě časově náročné a hlavně by to asi nic nepřineslo. Takže jsem šel rovnou do lepení pomocí tmelu.
Vybral jsem na to tmel Wurth ( gumové těsnění ) a čistič TECH Submatic.
Celá oprava spočívá v tom že se na pneumatiku nanese vrstva tmelu která se posléze rozetře ( rozmaže ) po obvodu a nechá se cca 24 hodin zaschnout

 

Než jsem to takhle zamazal tak jsem ještě odmastil zmiňovaným odmašťovačem.

No a je to! Pneumatiku jsem na věky přilepil k ráfku a hlavně zadělal ty neskutečné díry v bocích pneumatiky. Celá sestava  disk – vložka – pneumatika rozhodně nevypadá jako nová, ale myslím že účel oprava splnila.
Samo že tato oprava pneu  není nic nového. Viděl jsem to na závodech že takhle kluci mají pneumatiky opraveny. Ti prozíravější už mají na pneu dokonce ochranné límce které zabraňují tomuto prodření pneumatiky.

A proč vlastně to všechno? Závodní tratě jsou ohraničeny ochrannou hadici tzv.kopoflex.
Bohužel kontakt mezi touto plastovou hadicí s vroubkováním není žádoucí proti pneumatice která se točí v obrovských táčkách. Pneu se tedy odírá tak dlouho až se prodře. Některé pneumatiky tento kontakt snáší lépe některé hůře.

První test dopadl dobře. Vše drží tak jak má. Na jízdních vlastnostech se tato asi trochu neodborná a nemodelářská oprava nepodepsala  hlavně tedy v terénu kdy model poskakuje sem a tam.
Na závodní trať to asi už nebude, ale uvidíme. Když se chce tak se dá jezdit na všem.
Rozhodně nebude na škodu, když opravená kola zkusíme vyvážit.

 

Všechny Vás zdraví řimi!
email: david(tecka)riman(zavinac)email(tecka)cz

Autor článku a fotografií: David Říman