Prohledat tento blog

sobota 8. února 2014

TechBox - Pružina plynu I

Jedna z prvních věcí která na modelu upoutala mojí pozornost jako místo kde se dá něco zlepšit je pružina plynu.
Její funkce v modelu se skládá z několika pod-funkcí a to:
  • vracet šoupě plynu zpět do neutrální polohy
  • vymezit vůle v pákoví od serva k šoupěti karburátoru
  • ochránit model před "ujetím" pokud dojdou baterie.
Poslední bod rozeberu:
Model je potřeba ochránit před ujetím v situaci kdy docházejí energie přijimačových baterií. Hrozí nebezpečí, že napětí baterií klesne natolik, že serva přestanou reagovat a zde vzniká vysoké riziko, že zrovna budete pod plynem a servo plynu zůstane v poloze třeba i plný plyn. Následky si umí každý představit. Model sice vydrží opravdu hodně, ale náraz do překážky v plném kalupu naznačuje destruktivní závěr jízdy.
Za tímto účelem je jednotka OptiDrive vybavena elektronickým měřením napětí baterií (je to jen preventivní signalizace) a pokles pod nebezpečnou úroveň signalizuje blíkáním červené ledky. To je sice pekná funkce, ale když je model byť 2 metry od vás, tak je celá ledka k ničemu.
Proto je zde pružina která mechanicky vymezuje onu hranici nebezpečně nízkého napětí. Síla pružiny je vyvážena tak, aby byla účinná až v momentě kdy by serva mohla přestat reagovat, v tento moment serva nemají dost energie aby vykonávala práci a pružina je úplně sprostě přetáhne.
Takže pokud pružina zafunguje správně, nemusíte se bát že by model "ujel". Nicméně sem to netestoval, proč taky dráždit kobru bosou nohou, že?
Pružina je opravdu silná, můj odhad: 5kg a touto silou negativně ovlivňuje ostatní prvky modelu na které pružina navazuje.



Bezprostředně je to samo servo a šoupě karburátoru. Takže:
  • servo se více opotřebuje, má plastové převody a bronzové ložisko.
  • přetahování se silnou pružinou servo značně zpomaluje, můj odhad 1x, takze 0.44sec. To má vliv na akceleraci.
  • tím že pružina je dost natažená ikdyž je plyn v neutrálu a karburátor tedy na volnoběhu, omačkává se šoupě karburátoru o doraz šoupěte (volnoběžná jehla) a tím nastane časem horší ladění volnoběhu.
Nyní je nutné upozornit, že pokud model nebudete chránit elektronicky, pak nemá smysl číst dále. Tím že se vyřadí tato mechanická ochrana a nenainstalujete ochranu jinou, myšleno elektronickou, pak je to opravdu velké riziko. Model nestojí zrovna málo peněz a důsledky které můžou, to neznamená že se tak stane, nastat bývají drahé.

Jako elektronická ochrana je ideální "Micro Fail Safe Unit", výrobcem je Ofna. Jedná se o miniaturní procesorem řízené elektro zařízení, které reaguje pokud nastane jedna z následujících událostí:
  • napětí přijimacových baterií klesne na nebezpečnou úroveň
  • zrtáta signálu z vysílače
  • rušení
  • přítomnost jiného vysílače na stejném kanálu
Ve všech případech jednotka udělá to co ji programováním (jedno tlačítko) naučíte. Já mám nastaveno 50% brzda.
Takže pokud pružinu plynu zaměníme za toto zařízení, a nastane situace že baterky začnou ztrácet, pak jednotka včas, dokud mají serva z čeho žít, přeruší signál z přijímače který může říkat "plnou parou" a nahradí tento signál úměle generovaným servo signálem, v mám případě 50% brzda.
Jednotka se snadno nainstaluje tak, ze se vloží do obvodu mezi servo plnu a přijímač (je to něco jako prodlužovačka).
na trhu jsou i jiná zařízení s podobným zaměřením, ale cena bývá výše a funkce častokrát nejsou ani poloviční.
Tato http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEYG2&P=7OFNA jednotka stoji $29.90. V korunách je to cca 700 Kč bez DPH a bez poštovného (informace ke dni 5.4.2005). 

Pokud model tedy chráníte elektronicky, lze se pružiny zbavit. Co tím docílím?
  • nižší spotřebu baterií
  • rychlejší práci serva, příznivě se projeví na akceleraci
  • nižsí opotřebení součástí serva
  • ochrana šoupěte karburátoru
  • menší zátěž na páku plynu ovládající šoupě karburátoru.
POZOR: elektronika nenahradí jednu důležitou funkci pružiny a to vracení šoupěte, tedy celého táhla plynu zpět do neutrální polohy. Tuto funci je nutné zachovat a proto se dále budu zabývat instalací nové jemější pružiny.

Původní pružina je jedním koncem zaháknutá za rameno páky plynu a druhým koncem je šroubem uchycená za ochraný box serv.
Nyní ke koncepci a alternativám. Po zamyšlení se v hlavě zrodí několik nápadů. Původní pružina je tažná. Taková, ale slabší se špatně shání a tak první co mě napadlo je, použít tlačnou pružinu z propisky.
(takové pružinky používají například buggy Kyosho, Thunder Tiger a další, ale tam je táhlo plynu delší, z jedné strany ramene páky serva je stop blok přidávající plyn a na druhou stranu je tato pružinka zakončena jedním stop blokem. V Revu ale není dostatek místa na toto elegantní řešení kvůlu mikro servu obstarávající řazení)

Nicméně tak jak je Revo udělané se to realizovat nedá (vše je uzpůsobeno na tahovou pružinu), a tak je potřeba si trošku zamodelařit a vyrobit jednu malou součástku.
Moje řešení se netkne modelu. Vše zůstane v původní podobě a ani funkce nebudou ovlivněny, ba ani přístup k součástem modelu nebude narušen.

Tedy na táhlo plynu je potřeba nainstalovat ještě jeden stop blok, zhruba 10-20mm (vzdálenost nastavte podle potřeby a síly pružiny, již v neutrální poloze táhla by měla být stisknutá, prostě musí pružit) od originálního stop bloku (stop blok lze zakoupit asi v jakémkoli modeláři, hojně jsou bloky využívány leteckými modeláři).
Na táhlo před nový blok instalujte pružinku z propisky. Nyní je pořeba zajistit doraz o který by se pružinka opřela. Ten si musíte vrobit.
Použil jsem 1mm hliníkový plech. Vystříhal sem z něj takový tvar aby pasoval na spodní část boxu. Zhruba v polovině je ohnutý do písmne L. Původní šroub který držel originální pružinu sem využil k přichycení tohoto hliníkového dorazu. Dirka je 3mm velká.
V dorazu je nutné udělat škvíru pro procházející táhlo. Od oka sem odměřil jak vysoko musím stříhat. Do dorazu sem z vnějsí strany nastřihl asi 2.5mm širokou škvíru, hlubokou asi 5mm.
Škvíra v dorazu je důležitá, táhlo se v ní pohybuje nahoru a dolu cca o 0.4mm a do stran i o 2mm.
Mezi doraz a blok je dobré umístit ještě jeden stop blok bez pojištovacího červíku, který zabrání pružině aby se časem protáhla škvírou v dorazu (dobrá rada od Petra Končela :o) ).
Následující obrázky vám řeknou víc, psát něco jako technologický postup je opruz.
Na obrázcích je první verze, brzo nafotím finální stav jak jsem ho zde popsal a fotky tak do 2 dnu (dnes je 5.4.205, skoro 6.4.2005) vyměním.
Z realizace je jesné že nový systém pracuje stejně dobře jako původní ve smyslu vracet zpět táhlo a vymezit vůle a navíc je celý mechanismus schovaný v boxu. Dokonce i otvor do boxu pokud jste pracovali přesně je zakrytý novým dorazem. Původní pružina byla nad setrvačníkem a dostávala konstantní "nástrík" olejem z motorového ložiska, na ten se chytá prach a špína a celé to pak nevypadá pěkně. Toto nové řešení tomu udělalo tečku.
Vrátit stav zpět do originálního provedení je otázka 3 minut. 
Tak teď ty fotečky: