Prohledat tento blog

sobota 1. února 2014

TechBox - Ladění diferenciálů

Datum původního publikování: 21.5.2008

Ladění diferenciálů pro modely v měřitku 1:8 buggy a truggy

Extreme RC Cars, Derek Buono

Diferenciály 1:8 jsou pro mnoho z nás mezi špatně používané a zanedbávané součásti na modelu auta. Pro mnohé jsou ale diferenciály číslem jedna pokud jde o ladění podvozku. Každá buggy a truggy má 3 diferenciály: jeden přední (nápravový), jeden stredový (mezinápravový) a jeden zadní (nápravový). Jako závodník běžně hledám ostrou kombinaci, ale jen zřídka je používám jako pomůcku ladění. Přitom efekt jaký mají diferenciály na ovladatelnost modelu je obrovský. Můžou drasticky změnit způsob jak model reaguje na hrbolech, jak vyjíždí ze zatáček a jak akceleruje. Rozhodli jsme se promluvit si na toto téma s jedním profi závodníkem, který se ladění diferenciálů věnuje již léta. Chad Bradley se posledni dobou přiklání k Jammin modelům Xl CR a CRT s kterými vítězí. Většina dnešních diferenciálů se ladí silikonovým olejem a nejčasteji používane viskozity jsou v rozsahu od 1.000wt do 50.000wt. Pochopení co který diferenciál má poskytovat a jak je naladit spravně, vám může pomoct zvítězit jak nad podmínkami trate tak i v závodě.

Chad Bradley o diferenciálech:

Přední diferenciál (řízení) buggy a truggy:
V závislosti na tom jak zatáčí vaše buggy/truggy můžete upravit poloměr zatášení zmnou viskozity oleje v předním diferenciálu. Pokud chcete aby model zatáčel více při vstupu do zatáčky, zkuste použíte řidší olej (3.000wt pro buggy a 7.000we pro truggy). Toto dodá modelu ostřejší zatášení bez plynu, což je lepší na úzkých tratích. Hustčí oleje (7.000-10.000wt pro buggy a 10.000-20.000 pro truggy) dodají modelu lepší zatačení pod plynem a pomohou na rychlejších tratích.

Proč máme diferenciály?

Doufejme že to není překvapení proč máme diferenciály, ale pokud jste se začali lehce nudit čtením, je zde rychlé vysvětlení: Během zatáčení ujede vnitřní kolo kratší vzdálenost nez vnější kolo a proto se vnitřní kolo musí otáčet pomaleji než vnější kolo, které se musí ujet delší vzdálenost. Protože jsou obě kola na jednom aute, může být težké docílit tohoto efektu bez vynálezu diferenciálu. Diferenciál umožňuje jednomu kolu točit se rychleji než to druhé (na jedné nápravě), což zlepšuje ovladatelnost v zatáčkách. U modelů 4x4 je třetí diferenciál použit mezi nápravami a umožňuje předním a zadním kolům otáčet se rozdílnou rychlostí.

Pokud jedno kolo stratí styk s povrchem, diferenciál na něj přenese větší sílu, druhé kolo které styk s povrchem má sílu strácí, to vede ke strátě ryhchlosti v zatáčkách a přes boule. Všichni známe komerční výklad Subaru, že mít sílu v kolech která zábírají zlepšuje ovladatelnost. V RC mdoelech je toto řešeno použitím silikonových olejů (u některých modelů se používá hustá vazelína). S olejem diferenciál stále umožňuje točit jedním kolem rychleji než druhým - ale lze řídit distribuci síly na kola a zajistit tak větší záběr kol s větším odporem. Hustčí olej diferenciál uzavírá a síla se přenáší více na obě kola, řidší olej diferenciál otevárá a síla se přenáší víc na kolo s větším odporem.

Takže charakteristiku ovladatelnosti, buď ať auto rychleji akceleruje a nebo lépe zatáčí, ovládáme viskozitou (viskozita = hustota) silikonových olejů (náplní). Chad prošel celé spektrum viskozit na jeho autech a sestavil tabulku hustot, které budou fungovat u modelů jakého koli výrobce. Považujte tabulku jako výchozí bod.

Rychlá reference olejů: co může být ve vašich diferenciálech:



VÝMĚNA OLEJE

Oleje se opotřebovávají.
Ačkoli nemůžete rozhodovat o efektivnosti oleje podle jeho zbarvení, je zbarvení (znečištění) oleje dobrý indikátor kdy je čas na výměnu. Chud mění náplně diferenciálů po každých třech nebo čtyřech klubových závodech a repasuje je před každým větším závodem. Pokud je spokojený s nastavením diferenciálů, nemění jejich nstavení. Repas diferenciálů je levna cesta jak udržet diferenciály plně funkční.



Buggy a truggy přední diferenciál (boule):
Také můžete uvažovat o tom jak diferenciál ovlivňuje ovladatelnost přes boule. Řidší oleje (3.000wt pro buggy a 7.000wt truggy) jsou lepší pro hrbolaté tratě. Pokud je olej příliž hustý bude auto chtít samo měnit směr nebo bude přetáčivé v hrubých nebo rytmických pasážích.

Středový diferenciál:
Buggy a truggy: řidší oleje pomohou buggy nebo truggy jet rovně když akcelerují (3.000-5.000wt pro buggy a 7.000-10.000wt truggy). Použití ještě řidších olejů ve středovém diferenciálu má negativní vliv na akceleraci. Řidší oleje totiž umožní během akcelerace přenos síly na odlehčená přední kola auta a to vadí při akceleraci za zatáčkami. Pokud máte potíže s čistě skočit skok za pomalou zatáčkou, může to být znamení, že máte moc řídký olej právě ve středovém diferenciálu, ale pro hodně hrbolaté pasáže umožní řídký olej lepší a plynulejší akceleraci.

Zadní diferenciál:
Buggy a truggy: Moc často neupravuji zadní diferenciál a když ano, měním viskozitu po 1000wt. Řidší olej v zadním diferenciálu dává lepší zatáčení bez plynu, ale auto může dávat pocit nestálosti kolem trati (myšleno na dráze), zvláště v dlouhých finálovkách. Nejčastěji používám 2.000 a 3.000wt v zadním diferenciálu jak u buggy taki truggy.

Ladění diferenciálu s Chadem Bredlym

Na následující otázky jsme se ho ptali během závodů a slyšeli jsme že se ho ostatni ptali nejméně sedmkrát. Jsme si jistí že při čtení článku si v duchu říkáte: "co mám dělat když ... ?"

...trať je rozbitá (vyjeté koleje):
Buggy: Nejpve zkuste změnit náplň středového diferenciálu (3.000-5.000wt). Pokud auto mění směr ven z hrbolaté zatáčky, zkuste udělat přední diferenciál lehčí (řidší olej) (3.000-4.000wt).
Truggy: Stejné jako buggy ale oleje zkuste v těchto viskozitách: přední 7.000wt a do středového 7.000-15.000wt.

...trať je sypká a hladká:
Buggy i truggy: Nejlepší co jsem zjistil pro zlepšení záběru pomocí diferenciálů je: lehce navýšit viskozitu oleje zadního diferenciálu 3.000-5.000wt.

...trať je sypká a rozbitá (vyjete koleje, vymlácená):
Buggy: "čtvercové" nastavení zde pomůže, dejte 5.000wt na přední a střed, na zadní dejte 3.000-5.000wt.
Truggy: pomůže řidší střed a předek, dejte 7.000wt na předek a 10.000wt na střed.

...trať je blue groove :
Buggy: většinu závodu na tomto povrchu jsem použil 5.000-7.000wt v předním diferenciálu a 7.000-10.000wt ve středovém diferenciálu.
Truggy: auta na tomto povrchu pod plynem zatáčí dobře, protože váha se přenese na přední kola, ale auto bude vynášet ven ze zatáčky. Kyž obětujete trochu schopnosti zatáčet při vstupu do zatáčky pro vylepšení akcelerace a zatáčení na výjezdu ze zatáčky, použijte hustčí olej v předním a středovém diferenciálu. Praxe ukázala že vhodné je použít 20,000wt na předek a 30.000-50.000wt na střed.
Poznámka překladatele: U nás tratě typu blue groove nenajdete. Alespoň zatím.

...trať je blue groove a má vyjeté koleje (rozbitá)
Buggy: Normálně bych jezdil řidší olej ve středovém diferenciálu, ale ne moc řídký (5.000wt)
Truggy: Vzhledem k tomu že vetsina truggy zvlada hrboly v pohodě, neměnil bych nastavení diferenciálů od blue groove nastavení.

...chci aby auto více zatáčelo na vstupu do zatáčky:
Buggy: řidší olej do předního diferenciálu (3.000wt) a do zadního (1.000wt)
Truggy: řidší olej do předního diferenciálu (5.000-7.000wt) a do zadního (1.000-2.000wt)

...chci aby uato lépe zatáčelo na výjezdu ze zatáček:
Buggy: hustčí olej do předního diferenciálu (5.000-10.000wt)
Truggy: hustčí olej do předního diferenciálu (10.000-20.000wt)

...chci aby za zatáčkou auto lépe akcelerovalo:
Buggy: hustčí olej do středového diferenciálu (7.000-10.000wt)
Truggy: hustčí olej do středového diferenciálu (20.000-50.000wt)

...chci aby auto lépe projíždělo hrubé pasáže:
Buggy: použijte řidší olej do středového diferenciálu (3.000-4.000wt) a taky řidší olej do předního diferenciálu (3.000wt).
Truggy: použijte řidší olej do středového diferenciálu (7.000-10.000wt) a taky řidší olej do předního diferenciálu (5.000-7.000wt).

...auto se příliš nechává strhávat do vyježděných kolejí:
Buggy a truggy: Toto se často stává v důsledku příliž hustého oleje v předním a středovém diferenciálu. Zvolte řidší.

Výchozí bod (výchozí stav):

Všchno toto je k ničemu pokud nemáte z čeho vycházet. Chad nám poskytnul výchozí hustoty pro různé podmínky které budou vhodné pro většinu tratí. Můžete použít tento dokument a vyladit si svoje auto.

Závěr:

Jakmile jednou pochopíte princip jak diferenciál pracuje a jak jeho prácí zpomalují růyně husté oleje, budete guru v ladení diferenciálů během několika dní. Neynamená to ale, že kdzž dáte 1.000wt do předního diferenciálu, že budete lepší pilot. Naučit se řídit by se měl každý naučit jeětě dříve, než začne dolaěšĂ˘â‚¬žŽovat podvozek aby pracoval jak si představujete.

Pod čarou: 

Výklad se zaměřuje na buggy a truggy. Před víc jak rokem jsem tento článek překládal pro kamaráda Petra Končela z Českolipského RC Crash Teamu. Myslím, že pro nás, co máme monstery to může být dobré vodítko.

Autor: Extreme RC Cars
Původní stránka: http://www.rc411.com/pages/howto.php?howto=24&page=1
Přeložil: Petr Škaloud alias ByPS
Korekce překladu: Acid, Martin Váša
Vysvěltivky k blue groove: vbgagnon, FastEddy
Fotky jsou ze stránek: "Extreme RC Cars"