Prohledat tento blog

sobota 8. února 2014

Manuál - Jak pracuje karburátor

Překlad manuálu Traxxas Revo 2.5 Nitro
Karburátor - strana 24.

Datum původního publikování: 12.11.2007
Odkazy aktualizovány: 8.2.2014
Zde je odkaz na původní manuál (model #5310), u Traxxasu je již v archivu.


Pochopení funkce a nastavení karburátoru

Karburátor vykonává několik funkcí. Řídí rychlost motoru omezováním nasávaného vzduchu a paliva dovnitř motoru. Rozprašuje palivo (kapičky se rozpráší do nasávaného vzduchu) a také karburátor řídí poměr vzduchu a paliva ve směsi vstupující do motoru (řídí kolik vzduchu se sloučí s jakým množstvím paliva).


Abyste lépe pochopili ladění motoru a proč je ladění důležité, v krátkosti si vysvětlíme spalování paliva/vzduchu uvnitř motoru.

Nejdřív se vytvoří tlak ve válci který po spálení směsi paliva a vzduchu vytvoří výkon. Palivo a vzduch ve správném poměru jsou základním předpokladem pro správné spalování. Toto je práce karburátoru, karburátor mixuje směs zr vzduchu a paliva rozprašováním paliva do vzduchu ve správném poměru aby bylo spalování co nejlepší. Ideální poměr paliva/vzduchu potřebný pro motor vyžaduje konstantní podmínky. Kvůli neustále se měnícím podmínkám počasí (teplota tlak, vlhkost) je potřeba neustále hýbat ventyly (říkáme jim mixážní jehly) aby pomer paliva a vzduchu byl ideální. Napříkald v zimě je vzduch hutší (při stejném dílu vzduchu je obsaženo více molekul vzduchu) a proto je potřeba více paliva (více molekul paliva) aby se získal správná poměr vzduchu a paliva. Ohřátý vzduch (letní počasí) má menší hustotu (méně molekul vzduchu nez stejné mnozství chladného vzduchu) a proto stačí méně paliva pro získání správného poměru paliva a vzduchu. A právě proto jsou zde na karburátoru jehly, kterými nastavujete kolik paliva je uvolňováno pro míchaní směsi paliva a vzduchu v karburátoru (rozprašování paliva do nasávaného vzduchu).


Jehly karburátoru

Množství paliva které se v karburátoru rozpráší je řízeno dvěmi jehlami: hlavní jehla a přechodová jehla. Přechodová jehla dávkuje palivo ve volnoběhu a nízkých otáčkách motoru (když je šoupátko plynu jen částečně otevřené) (RPM = rotations per minute / otáčky za minutu). Hlavní jehla odměřuje průtok paliva jakmile je šoupátko plynu otevřené v rozsahu od částečného do plného otevření (WOT = wide open throttle / plnej knedlík). Tyto 2 jehly umožňují motoru TRX2.5R přesné řízení směsi paliva a vzduchu napříč jeho RPM rozsahem.

Maximální průtok paliva je vždy řízen hlavní jehlou. Hlavní jehla pracuje jako kohout na zahradní hadici. Kohout zavřete otáčením po směru hodinových ručiček a naopak kohout otevřete povolováním proti směru hodinových ručiček. Když je šoupátko plynu ve volnoběžné poloze a nebo je jen částečně pootevřené (částečně přidaný plyn), opět přechodová jehla udává průtok paliva, to je v místě výpusti (sedlo jehly). Tato druhá jehla funguje jako rozprašovač na konci zahradní hadice, kterou jsme použili v příkladu.
Jakmile při volnoběhu přidáte plyn, otevře se šoupátko plynu a přechodová jehla je vystrčena ven ze svého sedla. Tím se umožní vetší průtok paliva spolu s vetším průtokem vzduchu (poznámka: větší průtok vzduchu zajistí otevření šoupátka plynu, jakmile přidáte plyn).