Prohledat tento blog

středa 29. ledna 2014

TechBox - Záběh motoru TRX

Datum původního publikování: 12.7.2005

Záběh motoru Traxxas TRX2.5R/TRX2.5 a TRX3.3 pro model Traxxas Revo nebo T-Maxx:

Upozorňuji, že tento plán záběhu je ušitý na míru motoru Traxxas TRX2.5R.
Za dopady při aplikování tohoto postupu nenese nikdo žádnou zodpovědnost a nelze aplikovat záruční reklamace.


Podle tohoto postupu můžete zabíhat i motor Traxxas TRX 3.3. Karburátor je totožný jako TRX2.5 a TRX2.5R proto pro něj platí stejné ladící postupy. TRX3.3 ma jen větší objem. Koncepce, kanály, časování, karburátor, typ hlavy a materilály zůstaly totožné.
Praxe potvrdila, že motory TRX3.3 se výrazně hůř startují když jsou úplně nové, proto použij radu s prohřátím, kterou popisuji níže.


Tato záběhová procedura byla vyhotovena modeláři:
Petr Škaloud a Petr Končel z RC Crash týmu.
Tímto Petrovi děkuju za rady a zkušenosti při sestavování plánu záběhu.
Proceduru jsem sestavil pro záběh nového motoru který (začátek léta 2005) používám pro závodní účely, proto potřebuji zaběhnout motor co nejlépe, nejšetrneji atd.
Originální procedura mi příde příliš rychlá. TRX2.5 (T-Maxx) a TRX2.5R (Revo, Jato) jsou na svůj objem poměrně výkonné motory a aby jejich výkon byl stabilní a motor podával kvalitní výkon, šel dobře ladit, je potřeba věnovat se záběhu pokud možno co nejvíce a nic nezanedbat.

Text není určen začátečníkům, předpokládá jistou znalost a orientaci. Nepopisuje základní postupy a termíny jako je např.: hlavní jehla, přechodová jehla a další.


 Co potřebuješ:

  • náhradní svíčku,
  • klíč 8mm, nejlépe trubkový,
  • palivo, ideální je Titan RS25 nebo S25, případně RS16 nebo S16,
  • přídavný olej, jako super se ukázal Titan Syntetic Oil,
  • paliva 1x kanystr 2,5 litru,
  • žhavítko je výhoda,
  • do motoru doporučuju dát rovnou OS LC3, to je dlouhá teplá svíčka, dobře žhne, pro záběh je ideální.
  • případně větrák na ochlazení motoru.

Co ti doporučím:


Co kde seženeš?

  • palivo: HobbyTeam nebo RCModelyAut,
  • přídavný olej: HobbyTeam nebo RCModelyAut,,
  • svíčky: HobbyTeam nebo RCModelyAut,,
  • žhavitko: HobbyTeam nebo RCModelyAut,,
  • palivovou láhev: HobbyTeam nebo RCModelyAut,,
  • klíč na svíčku: kdekoli v železářství nebo v prodejnách s modelářskými potřebami (HobbyTeam nebo RCModelyAut,) - trubkový klíč 8mm,
  • spojkové obložení MIP:  TowerHobbies, AMainHobbies, HobbyFever, RCModelyAut,
  • podložku pdo hlavu: TowerHobbies, AMainHobbies, HobbyFever, RCModelyAut.
(Poznámka: HobbyTeram už neexistuej tak jak jsem ho znal já, místo něj dobře funguje houska-modelar.cz, RcModelyAut již nemají ten sortiment jako kdysi, když to bylo moje, ale sem tam něco ještě mají)

Úvod:


Během, záběhu, může motor zejména ze začátku opakovaně chcípat, mít nepravidelný chod. Toto jsou průvodní jevy které jsou normální, většina motorů je ale bez těchto příznaků.
Po celou dobu záběhu se musí kouřit z výfuku. Když se kouří z výfuku, znamená to, že se spaluje olej, a když se spaluje olej, znamená to, že se maže a to přesně motor při záběhu potřebuje.
Při testování různých paliv se mi nejlépe osvědčilo palivo Graupner Titan RS25. I když výrobce doporučuje nitrované palivo v rozsahu 10-20%, na 25% palivo je motor poslušný. Motor je konstruovaný až na 33% nitra. Když sem použil 16% paliva, motor se hřál a šel špatně ladit, ladění bylo velice obtížné.
S palivem Titan RS25 mé problémy ustaly, motor je poslušný, má okamžitou odezvu a výborně se ladí.
Které palivo použiješ je čistě na tobě. 


Než začneš:

Studený motor špatně startuje. Jeden z faktoru který starty ovlivňuje je jeho teplota. Modelářské dvoutaktní motory mají válec kónický. Směrem k horní úvrati se zužuje. To proto, aby se zajistila těsnost válce a pístu v horní úvrati. Protože válec a píst jsou vyrobeny z rozdílných materiálů (válec je tvrde choomovaný bronz a píst je duralový), tak se i různě zozpínají přizahřívání. Dural se tolik neroztahuje a proto první start můžepíst a válec ochodit víc než si umíte připustit
Proto minimálně první, ale klidně kazdý, start motor předehřej fénem nebohorkovzdušnou pistolí nebo plynovým hořákem. Dej pozor ať to nepřepálíš kolem motoru. Zahřej motor tak na 60 st. Celsia. Pak teprve připoj žhavení, natáhní palivo a startuj.


Procedura:

Model postavíš na stojánek který stlučeš ze dřeva nebo něčeho podobnýho.
Hlavní jehlu povolíš o 2 otáčky (takže od utažení to bude 6 otáček povolené).
Utáhni na fest svíčku.
Do tankovací lahve nalejt syntetický olej Titan. Po dně bude cca 3mm oleje (u 500ccm tankovací lahve), prilejt palivo a důkladně zamichat.
nataknuješ:
Tip: Pozor na přeplavení motoru, zkrátka ho nesmíš uchlastat. Nový motor je hodně utažený, to znamená že díly ještě nejsou k sobě dobře spasované a motor jde ztuha, prstem ho sotva přes setrvačník přetočís. Proto dávej bacha na uchlastání motoru.
Pokud se ti to stane, pak se koukni do hlavy motoru, pokud je kolem svíčky nečistota, vyžeň jí tlakovým vzduchem, nebo sprejem s nejakým čistidlem, ty mívají velký tlak a nečistotu dokonale vyženou. Pak povol svíčku tak o 2 nebo 3 otáčky a startuj bez žhavení. Motor přes povolený závit svíčky palivo vyprská. Pak svíčku zase nafest dotáhni a zkus motor nastartovat.
První start může trvat delší dobu.

nádrž číslo 1:

Na stojánku nechat motor běžet dokud nevyjede nádrž, pokud chcípá, nasadit žhavení a přižhavovat Olej musí prskat z výfuku.
Hlídat teplotu, nesmí přesáhnout 70 stupňů teplotu měřit laserovým měřákem, protože infra čidla měří nepřesně.
Seřič volnoběh aby motor se žhavítkem nechcípal, pokud to nejde doladit volnoběžným šroubem, utahuj horní jehlu, ochuzením paliva půjdou otáčky nahoru.
Jakmile motor vyjede nádrž, přetočit píst do DÜ a nechat motor 15 minut vychladnout.
Vysvětlení proč píst přetáčet do DÚ:
Válec má v bokorysu kónický tvar, průměr horní části je menší než průměr dolní části. To je proto, aby píst v HÚ těsnil co nejlépe, což je v době expanze velmi důležité.
provozem se materiál zahřeje a teplem roztáhne. Ve většině případů chcípání motoru zůstane píst kousek před HÚ a pokud bude motor chladnout, válec píst sevře a může ho omačkat, což se časem projeví na kompresi, proto je důležité se o přetočení pístu starat a nezapomínat.


nádrž číslo 2:

Stejný postup jako nádrž číslo jedná, jen žhavení se už může vynechat, motor by už neměl/nemusel chcípat.


nádrž číslo 3:

Utáhni horní jehlu o 1 otáčku.
Seřič volnoběh aby motor se žhavítkem nechcípal, pokud to nejde doladit volnoběžným šroubem, utahuj horní jehlu, ochuzením paliva půjdou otáčky nahoru.
Jezdit bez kastle na velkym place, ideální je parkoviště bez zábran plyn maximalne 1/4, plynule přidávat do 1/4 pak nechat model jet volnobehem až se zastaví a takto vyjet celou nádrž.
Píst přetočit do DÚ.
Po dojetí nádrže, nechat motor chladit 10 minut hlídat teplotu, nesmí jít přes 80 stupňů.


nádrž číslo 4:

Jezdit bez kastle.
Průběžně sledovat volnoběh a upravovat volnoběžný šroub aby na volnoběh motor nechcípal.
Přidávat plynule do půl plynu, čekat až model na volnoběh zastaví a takto vyjet nádrž.
Hlídat teplotu, nesmí jít přes 80 stupňů, po dojetí nádrže, nebo když je nádrž téměř prazdné, dotankovat bez zastavení motoru, bez chlazení a pokračovat další nádrží.


nádrž číslo 5:

Jezdit bez kastle.
Přidávat plynule do 3/4 plynu, čekat až model zastaví a takto vyjet celou nádrž.
Hlídat teplotu, neplota nesmí jít přes 85 stupňů.
Když je nádrž téměř prázdná dotankovat a pokračovat další nadrží.


nádrž číslo 6:

Jezdit bez kastle na plný plyn = postupně a plynule přidávat plyn až na plný knedlík, jakmile auto bude chtít řadit, vypnout řazení utažením stavěcího červíku v převodovce.
Jakmile model dosáhne plný plyn, plynule a pomalu brzdit až model úplně zastaví. Opakovat do vyjetí nádrže.
Hlídat teplotu, nesmí jít přes 85 stupňů.
Sledovat výfuk, musí se z výfuku kouřit, pokud se nekouří, je potřeba povolit hlavní jehlu a to tolik aby se z výfuku kouřilo.
Jakmile je nádrž téměř prazdná, dotankovat a pokračovat další nadrží.


nádrž číslo 7:

Opakovat totéž jako nádrž číslo 6 jen s nasazenou kastlí a jakmile model dosáhne plný plyn, držet pod plynem po dobu 1-1,5 sekundy.
S nasazením kastle se nejspíš zvedne teplota motoru díky zmenšenému proudění vzduchu kolem hlavy motoru, sledovat teplotu aby nešla přes 100 stupňů.
Jakmile je nádrž téměř prázdná, dotankovat a pokračovat další nádrží.


nádrž číslo 8:

S kastli, postupně přidávat plný plyn. při 3/4 plynu by model měl řadit, takže prenastavit prevodovku aby řadil.
Jakmile model řadí, rozjet postupně model na plný plyn, bude řadit, dvojku roztáhnout na plný plyn a držet pod lynem po dobu 2 vteřin.
Postupně utahuj horní jehlu, z výfuju se musí kouřit když model akceleruje.
Utahuj po malých částech a vždy model protáhni podle postupu aby se z něj vyplavilo palivo které se při volnoběhu nasbíra.
Model proječ po každé změně 2x na plyný plyn podle návodu a až u třetiho průjezdu sleduj jak se chová.
Nesmí kuckat když jede na plný plyn, musí se kouřit z výfuku.
Jak budeš horní jehlu utahovat, bude model v hornich otáčkach lepší a může se zlepšit i při rozjezdu.
Jakmile přestane kouřit, nebo bude kuckat, povol horní jehlu o 1/4 otáčky.
Pokud dojde palivo dolej nádrž a pokračuj podle postupu dokud nedoladíš horní jehlu. Může to být časově náročné.
Jakmile najdeš místo kdy horní jehla je nastavená vyjeď nádrž podle postupu, to jest: rozječ postupně model na plný plyn, bude řadit, dvojku roztáhnout na plný plyn a držet pod lynem po dobu 2 vteřin.
Teplota motoru by neměla přesáhnout 90-100 stupňů, pokud přesahuje, povoluj postupně horní jehlu až teplota klesne, nebo udělej větrací otvory do karoserie tak aby kolem hlavy motoru byl dostatečný průtok vzduchu.
Jakmile je nádrž téměř prázdná, dotankuj a pokračuj další nadrží.


nádrž číslo 9:

S kastlí, stejný postup stylu jízdy jako u nádrže číslo 8.
Ladit se nebude horní jehla ale boční přechodová.
Zahřej motor ježděním na provozní teplotu, to je cca 90-100 stupňů, vždy meř teplotu u svíčky.
Jakmile je motor zahřátý, sleduj při rozjezdech jak se motoru chce cuknout s modelem.
Pokud se dusí, prská palivo z výfuku a hodně kouří, budeš přechodovou jehlu utahovat po 1/8 otáčky.
Po každé změně musíš model protáhnout 2x na plný plyn a až pak sledovat efekt přenastavení jehly.
Pokud při přidání plynu motor netáhne a chvilku mu trva než nastoupi, budeš přechodovou jehlu povolovat po 1/8 otáčky.
Po každé změně musíš model protáhnout 2x na plný plyn a až pak sledovat efekt přenastavení jehly.
Neustále sleduj teplotu motoru, nesmí jít přes 110 stupňů, měřeno laserem u svíčky.
Pokud teplota roste, povoluj horní jehlu po malých krůčcíh to je po 1/8 otáčky.
Po každé změně musíš model protáhnout 2x na plný plyn a až pak sledovat efekt přenastavení jehly.
Když jede model na plný plyn, sleduj jak se chová, pokud se oběbví příznaky kuckání nebo přestane kouřit z výfuku, povoluj horní jehlu po 1/8 otáčky.
Po každé změně musíš model protáhnout 2x na plný plyn a až pak sledovat efekt přenastavení jehly.


nádrž číslo 10 - 20:

Stejný postup jako nádrž číslo 9, počet nadrží podle potřeby dokud se motor nenaladí.
Nezapomeň, že jakmile se pohne jedna jehla, ve vetšině případů to znamená, že bude potřeba hnout i s druhou jehlou, ale nikdy ne současně, to bys stratil přehled co mělo na motor vliv! Nikdy nehýbej s dvema nebo tžema jehlama najednou. Vždy udělej změnu v nastavení jen jedné jehly a model proječ, pokud to situace vyžaduje, uprav ostatní jehly podle potřeby.


Závěr:

"Jak se ladí motor" je na celý dlouhý článek, ale jeden krátký tip dám k dobru:
Traxxas motor TRX2.5R má v teplém počasí rád spíš povolenou přechodovou jehlu než utaženou.
Zatím všechny motory které sem na různých Revech ladil šly nejlíp při povolené přechodovce.
Je to trošku začarovaný kruh, chce to trpělivost, dostatek paliva a dostatek času a hlavně se učit a pamatovat si rekce motoru a tím motor poznat.
Jakmile si člověk tyhle techniky osvojí a dobře pozná motor, naučí se slyšet co motor říká, začne to být daleko snažší.
Používej zdravý rozum, logický úsudek a úspěch se dostaví.

Poslední rada kterou by měl mít každý na paměti zní: Co je čísté je nejen pěkné, ale hlavně se může dobře chladit!


Nepřehlédněte: 

Doporučuji, přečíst si stranu 30. manuálu Reva zde: Nalaďte si motor TRX2.5.
Jak naladit karburátor do základního nastavení? Čtěte zde.

Video:

Do doby než natočím lepší video, přikládám jedno ze začátku prosince 2005 než napadl sníh kde mého Revíka popohání zmíněný motor: