Prohledat tento blog

pátek 31. ledna 2014

TechBox - Vyvažování kol

Datum původního publikování: 21.9.2009

Vyvažování kol.

V tomto článku se pokusím odhalit výhody vyvažování, čím a jak vyvažovat, co použít jako závažíčka.

Proč vyvažovat kola?

Odpověď na tuto otázku je velice snadná. Pro zlepšení jízdních vlastností modelu. Vyvážená kola mají pozitivní vliv a vylepší tyto vlastnosti modelu:
  • akcelerace - model akceleruje plynuleji a rychleji
  • trakce - tím, že se pneumatika dotýká povrchu celým svým obvodem, nedochází k prohrábnutí
  • stabilita - model získá lepší manévrovatelnost, spojeno se stabilizátory to dělá hotový divy!
  • delší životnost ložisek v nábojích kol
  • ovladatelnost - ve vysokých rychlostech je model výrazně lépe ovladatelný.
  • asi nepatrný vliv na pneumatiky, ale vliv tu je, pneumatika se sjíždí po celém obvodu rovnoměrně.

Příměr: Kdyby jste na velkém osobním automobilu nevyvažoval, dlouho byste se nepovozil. Nejdříve byste prodřel pneumatiky a později měnil všechny ložiska v kolech a také měnil stabilizační členy. Nehledě na to, že auto by v technických pasážích nepůsobilo stabilně.


Popis zmíněných vlivů, test:

Jak poznat, že nemáte vyvážená kola? To je taky snadná odpověď, protože pokud jste kola ještě nevyvažoval, pak jsou stoprocentně rozvážená. Ukážeme si to v praxi malým testem. Pokud máte model s nitromotorem, nastartujte a motor prohřejte na provozní teplotu. Následující test můžete dělat jen s ohřátým motorem. Z modelu sundejte kastli aby byly dobře vidět ramena náprav.
Zvedněte nastartovaný model do vzduchu a přidávejte postupně plyn až k plnému plynu. Sledujte co dělají ramena. V malých otáčkách je vše v pohodě, jak ale přidáváte plyn, ucítíte nejdřív jak se model začíná klepat a vrtět, nejdřív je to jak ryba v ruce, ale když přidáte ještě víc, začnou poskakovat ramena nahoru a dolů. To je katastrofální stav. Takto rozvážená kola degradují veškeré kvality podvozku. Trpí tím ložiska, serva řízení dostávají zabrat. Model bude za jízdy poskakovat. Kdyby jste dal kameru na model tak aby zabírala ramena, viděl byste to co nyní při testu.
Takové auto okamžitě strácí manévrovatelnost, tlumiče jako kdyby nebyly a vám bude připadat, že se model obtížně řídí, je nedotáčivý. Při testu s modelem ve vzduchu nejspíš maximální rychlosti ani nedosáhnete, protože nevyváženost se všemi svými důsledky pohltí hodně procent výkonu motoru. Ať elektro nebo nitro. U nitra je to možná viditelnější, protože v porovnání s dnešními elektromotory jsou nitro motory slabší s delším nástupem.
Tento test si určitě ozkoušejte než se vrhnete na vyvažování, protože ten rozdíl za to stojí. Taky si model ozkoušejte naposled řídit s nevyváženými koly. Ať máte referenci. Dobré je také poprosit kamaráda, aby to natočil a vy si pak v klidu mohl prohlédnout ten rozdíl znovu a znovu.

Obecně platí, že čím masivnější je běhoun pneumatiky, tím složitější vyvažování a také větší spotřeba vyvažovacího materiálu. K tomu se ale ještě dostanu.

Ukázkové video:

Na tomto videu uvidíte nejprve nevyvážená kola v akci. Jak kola klepou s rameny a pak je střih záběry na stejné auto s vyváženými koly. Není potřeba nic dál říkat. Každý pochopí proč vyvažovat.

Výběr vyvažovačky:

Když jsem sháněl vyvažovačku pro svojí potřebu, netušil jsem jaký bude problém nějakou šikovnou vůbec sehnat. Kritériem pro mne bylo, aby na vyvažovačce šlo vyvažovat kola i pro model 1:8, protože kola pro monstery jsou poměrně veliká a široká. Dalším faktorem byla dostupnost a cena. Dostupností myslím výběr obchodu, který je ověřený že funguje a za dopravu nedám více než za vyvažovačku.
Nakonec jsem pořídil vyvažovačku "Tru-Spin Prop Balancer" od firmy Dubro a nákup jsem realizoval na www.NitroHouse.com. Tento obchod zná hodně modelářů, je to ověřený obchod s absolutně korektním chováním a lze se na ně vždy na 100% spolehnout.
Dubro Tru-Spin Prop Balancer je sice vyvažovačka určená na vyvažování vrtulí, ale bez problémů lze na ní vyvažovat i kola.Od těch nejmenších až po ty veliká pro Revo, Savage, Maxxe a další monstery. Samozřejmě i kola pro Truggy aBuggy lze vyvažovat, bez problému se tam vejdou.
Takže, vyvažovačka se skládá ze:
  • základní desky, ta je z plastu,
  • stojanových nožiček
  • držáků vyvažovací hřídele
  • vyvažovací hřídele s upínacím mechanismem
  • spojovacího materiálu pro sestavení
Sestavení je jednoduchá úloha.

Vyvažovací materiál.

Pro vyvažování je dobré použít hmotu anglicky označenou jako "Sticky Black Stuff", což je v překladu něco jako "černá lepkavá hmota" a je tomu skutečně tak. Je to tuhá hmota, která drží na discích velice dobře, těžko se sundavá a odolává špíně i vodě. Obchod NitrouHouse popisuje, že jedno balení stačí na vyvážení cca 20 kol pro monstery. Tento údaj se mi zdá být nadhodnocený. Je lepší si koupit rovnou více balení. Já koupil 2 balení a měl jsem si vzít víc. Sem tam se někdo staví na vyvážení kol a zásoby se ztenčují.

Vyvažovačkaodkaz zde
Vyvažovací hmota: je potřeba hledat, na nitrohouse již nemají 

Uchycení disku do vyvažovačky:

Je dobré mít k vyvažování k dispozici jeden hex adaptér. Buď jeden z těch co používáte na modelu a nebo jestli máte nějaký náhradní tak ho použijte.
z vyvažovačky sundejte pojistný silikonový blok, pružinu a jeden kužel.
Nasaďte do disku kola hex adaptér a ten navlékněte na vyvažovací hřídel.
Obrácením postupem nasaďte zpět upínací kužel, pružinu a silikonový blok.
(kdyby se vám někdy tento blok stratil nebo zničil, nahradíte ho kouskem palivové hadice)
Silikonový blok přimáčkněte tak, aby napružil pružinu, ta přimáčkne oba kužely k sobě a tím vycentruje disk. Disk tam nedrží super pevně, ale drží dostatečně. Pokud budete mít problémy s uchycením (disk kloktá - má přílišnou vůli), pak je potřeba si nadělat přípravky, které vám disk lépe skřípnou. Úplně ideální by bylo mít vyvažovací hřídel s napevno ukotveným hex adaptérem a protilehlým závitem, aby se kolo dalo šroubovým spojením ukotvit opravdu pevně. Na tuto úpravu se chystám už nějakou dobu, tak snad v zimě nebude co dělat, tak budu kutit a napíšu report.

Takže kolo je uchycené a můžeme přikročit k vyvažování:

Položte disk s vyvařovací hřídelí do držáků (dva malé kotoučky jdoucí proti sobě).
Kolo pusťte a nechte ho se zhoupnout. Určitě nikdy kolo neroztáčejte, protože než by se zastavilo, čekal byste asi týden a možná i dva. Valivý odpor vyvažovačky je opravdu malý.
Princip vyvažování se opírá o zemskou gravitaci, která v tomto případě působí tak, že kolo se zastaví a jeho spodní strana která je kolmo k povrchu vyvažovačky je nejtěžší. Z prvu si počkejte až se disk zastaví. 4asem získáte grif, kdy předem poznáte po několika zhoupnutích, kde je to správné místo.
Nyní si na disku namalujte značku v jeho nejhornějším místě. Protože dole je to nejtěšší místo a nahoře je to nejlehčí. Závaží proto musíme dávat na to nejlehčí místo (na protilehlé straně od nejteššího místa).
Disk i s vyvažovací hřídelí sundejte a na označené (nejlehčí) místo aplikujte závaží. Závaží aplikujte hluboko do disku, buď až do místa kde je dno disku a nebo do míst pod hex adaptérem (to platí pro disky s offsetem). Když vám vyvažují kola v pneuservisu na vaše velké osobní auto, vyvažuje se levá a pravá strana zvlášť. Nám ale stačí jen jedna strana a nebo dávejte závaží na střed hloubky disku. Kolik materiálu dát se naučíte jedině praxí. Už z toho jak rychle se kolo na vyvažovačce přehoupne poznáte jak je na tom špatně nebo dobře. Když se kolo přehoupne rychle, je hodně rozvážené a musíte aplikovat hodně vyvažovací hmoty, když se kolo přehoupne pomalu, aplikuje se vyvažovací hmoty měně. Toto se opravdu popsat nedá, to se musíte naučit praxí. Je zcela normální, že to neodhadnete a budete materiál přidávat a nebo ubírat.
Nyní kolo i s vyvažovací hřídelí opět nasaďte do vyvažovačky a disk nastavte tak, aby nově přidané závaží bylo vodorovně. To znamena že nebude dole ani nahoře. Opět disk pusťte z prstů a nechte gravitaci udělat svou práci.
Pokud jste dal příliž mnoho materiálu, pujde závaží dolů, pokud jste materiálu dali málo, půjde závaží nahoru. V tuto chvíli je potřeba buď závaží přidat a nebo odebrat. Takže pokud šlo závaží nahoru, tak trošku přidejte. Pokud šlo závaží dolů, maličko uberte a znovu zkuste dát disk na vyvažovačku již popsaným zpusobem.
Takto to pilujte dokud se disku po uvolnění z prstu nechce otáčet. Když se disk nechce sám přetočit ať ho dáte na vyvažovačku žávažím nahoru, dolu nebo do stran, tak je disk ideálně vyvážený. Věřte, že tato vyvažovačka odhalí hodně.
Pokud nebudete schopen docílit přidáváním a ubíráním jednoho závaži vyvážení kola, pak nechte toto závaží být a postupujte jakoby od začátku. To znamená, že budete přidávat další závaží na nejlehčí stranu. Může to být hned kousek vedle a nebo také klidně o 90° vedle. To je pokaždé jiné. Pneumatika i disk mohou být rozvážené na více místech. Ne vždy jedno závaží vyřeší všechno, jedno závaží stací většinou u nových kol.

Jen z řídka se mi podaří vyvážit kolo na jedno závaží. Většinou dávám dvě. Než jsem získal praxi, měl jsem na disku i 5 závažíček. Funkci kola to nevadí, jen je s tím vyvažovaním větší práce. Časem ale zjistíte jak na to.
Snažil jsem se postup popsat tak jak ho dělám já. Je možné že si najdete vlastí efektivnější postup, budu rád když mi ho poskytnete, rád si práci usnadním.

Dobře vyvážené kolo se ve vyvažovačce neustále otáčí dokola téměř stejnou rychlostí a z například pěti pokusů se několkrát zastaví na jiném místě. Tím máte vyhráno a můžete přikročit k vyvážení zbylých pneumatik.

Vyvažovací materiál podruhé:

Zprvu jsem vyvažoval zásadně černou lepkavou hmotou, ale zjistil jsem, že je toho velká spotřeba. Disky s pneumatikami typu Talon z Reva bývají hodně rozvážené. S hotovou penumatikou už těžko něco udětáte a proto jako vyvažovací materiál kombinuji šrouby, matky a podložky s onou černou lepkavou hmotou. Tou hmotou udělám základ do které vmačknu matice a podložky nebo i šrouby a ty pak přetáhnu zase tou černou lepkavou hmotou. Rapidně tak klesne spotřeba černé hmoty.
Na nové disky a pneumatiky není potřeba aplikovat "železo" v podobě matic a podložek, ale pokud budete vyvažovat pneumatiky co už mají neco za sebou, pak bude potřeba více toho vyvažovacího materiálu. Důvodem je špína uvnitř pneumatiky. Stačí že se proženete v prašném prostředí a pak vlítnete do kaluže. Špína se vlivem odtřeďování při jízdě modelu usadí na několika místech a nakonec tam vytvoří permanentní závaží, které ted na vyvažovačce budete dorovnávat.
Z toho plyne, že by se každý měl o svoje pneumatiky starat. Nenechat zaschnout bláto ale očistit ho co nejlépe. Do pneumatiky nadělat dirky aby voda a špína měla kudy z disku unikat. Někteé pneumatiky toto již mají od výrobce. Některé to nemají a je dobré je tam udělat. Někdy o tom zase něco nepíšu.

Tip pro nové pneumatiky:

Pokud ale disky a pneumatiky teprve budete lepit, tak je dobré zkusit dát na vyvažovačku disky s pneumatikymi ještě před nalepením a pohrát si se správným usazením vložky. Stačí, že je vložka v jednom místě více napnutá než na druhé straně a tak vznikne první nerovnováha. V takovém případě pneumatiku pomačkávejte z boku aby se lépe usadila. Podobně jako když dáváte duši do jízdního kola. Vemte to jako ideální příležitost nalepit pneumatiku opravdu perfektně. O to méně pak budete vyvažovat.

Opakované vyvažování:

Pokud se ptáte, jestli je dobré po nějakém čase opět vyvážit kola, pak odpověď zní, že je to velice dobrý nápad. Řekl bych, že znovu zkontrolovat vyvážení můžete po každě nějaké brutálnější akci, zejména po jizdě kde se potkáte s vodou nebo blátem. Taky se vyplatí občas zkontrolovat jestli se zavaží neuvolnila. De facto takto postupujete i u velkého osobního auta. Když se ozve vibrování ve volantu, je čas nechat si převážit kola. Závaží můžete urvat o obrubník, může samo odlétnout, ojetím vzorku pneumatiky se mení vyvážení. Stejně je to u modelů.  

No a co vám tahle starost navíc přinese?

Hodně jsem toho nakousl na začátku článku, když jsem vyjmenoval negativní vlivy rozváženého kola na jízdní vlastnosti a na opotřebení uložení kol.
Přesný opak toho jsou pozitiva.
Získáte:
  • rychlejší akceleraci
  • vyšší maximální rychlost
  • výrazně lepší ovladatelnost modelu
  • výrazně lepší manévrovatelnost a poslušnost ve vysokých rychlostech
  • sníží se opotřebení ložisek a serv řízení
  • pneukatika se bude sjíždět rovnoměrněji a méně často budete muset dovyvažovat

Závěrečný test po vyvážení.

Tak jako v úvodním testu, postupujte uplě stejně. Prohřejte motor, sundejte kastli, zvedněte model do vzduchu a pozvolna přidávejte plyn.
Pokud jste pracovali s vyvažovačkou správně, model se nebude škubat, ramena nebudou poskakovat nahoru a dolů, motor se vytočí daleko rychleji a pujde do vyšších otáček.
Ikdyby jste kola nedovážil úlpne suprově, tak to, že jste s koly něco udělal, co zlepší jejich výváženost, má ten dopad, že získáte daleko lépe ovladatelný a poslušnější model.
Při jízdě s vyváženými koly si vzpoměňte jak auto jelo předtím a jak jede teď. S oblibou říkávám: "Zavřete pusu, když se divíte". Určitě mi dáte za pravdu, že je to nesrovnatelně lepší. V mém případě se auto proměnilo takovým způsobem, že jsem ho málem nepoznal. Auta která jsem vyvažoval dalším modelářům mi tento pocit potvrdili. Auto se tak změnilo, že až říkali, že to snad ani není možný.

Výběr pneumatik:

Už jsem na toto téma něco psal, ale z pohledu vyvžování se vyplatí vybírat ty nejlehčí disky a nejlehčí pneumatiky. Bohužel se snižující se váhou pneumatiky roste jejich cena a tak nejspíš dojde na kompromis. Lehkou pneumatikou ale nezískáte jen snadnější vyvažování, ale především agresivnější akceleraci a vyšší maximální rychlost.
Pamatujte si pravidlo: čím větší váha kola, tím menší je výkon motoru a nižsí maximální rychlost.

Úprava vyvažovačky:

Kvůli velkým pneumatikám pro
monstery jsem si udělal širší základnu.
Vyvažovačka tak jak je mi nestačila na některé typy pneumatik. Výškově i na šířku. Proto jsem si jí maličko vylepšil. Z puvodní vyvažovačky zbyla vyvažovací hřídel a valivé držáky. Základnu a i sloupky jsem vyrobil nové.
Jako základnu jsem použil 10mm tlustou duralovou desku. Na ní jsem si vyznačil místa kde budou stát sloupky. Rozteče levého sloupku a i pravého je potřeba dodržet od původní základní desky. Rozestup levé od pravé jsem si určil podle délky vyvažovací hřídele. Navrtal dírky, vyříznul závity a sloupky uchytil maličko jinak. Původní plastová základní deska má zespodu vylisované šestihrané pozice pro zamáčknutí matic do kterých se zhora zašroubují sloupky. Samotná deska je bez závitů. Moje nová deska závity má a matice funguje jako kontramatka z horní strany. Sloupky jsem vyrobil z kulatiny kterou jsem koupil v Hornbachu, opět jsem vyříznul závity na jednom konci každé z nich. Získal jsem tak možnost vyvažovat i velké pneumatiky a těžká základová deska se nehne ani když do ní drknu. Sice zabírá více místa, ale v regálu je dost místa. Věcná připomínka je, že základová seska by měla mít více pozic pro přiblížení se stojanku k sobě nebo od sebe podle potřeby šířky pneumatiky. To proto, aby vyvažování nezkreslovalo prohýbání vyvažovací hřídele při jejím otáčení.

Konfigurace na vyvažování vrtulí.
Kdyby jste neměli možnost vyrobit si základovou desku, pak můžete větší kola vyvážit takovou menší fintou. Jeden držák vyvažovací hřídele dáte téměř dolů a ten druhý nahoru tak, aby pomyslná osa od vrchu valivých disků prvního stojánku procházela spodkem valivých disků na na druhém stojánku. Stojánky přitom posunete na bližší pozice k sobě aby vyvažovací hřídel mohla z toho nižšího stojánku přesahovat. Vyvažovačku dáte na okraj stolu a zatížíte nebo upnete ke stolu truhlářskou svorkou. Kolo se pak nevyvažuje uprostřed dvou stojánků, ale převisle za oběma stojany. Je to jednoduchá finta pomocí které se vyvažují velké vrtule, tak proč ne kola.



Dalším krokem pro vylepšení budou specializované vyvažovací hřídele jak jsem popsal výše v textu.


Zde jsou šikovná videa z YouTube, kde modeláři vysvětlují a ukazují jejich postupy:


Vlevo nevyvážené kolo a vpravo je vyvážené.

Na tomto videu se modelář zabývá vyvažováním v podélné ose, kdy nerovnováha tahá za kola do stran a způsobuje tak kmitání řízení:



Závěrem vám chci popřát hodně štěstí při vyvažování a hodně překvapivých okamžiků se stabilnějším a dravějším modelem.


Obrázky jsou použity z webu výrobce, prodejce NitrouHouse.com, AMainHobbies.com a z vlastního archivu.