Prohledat tento blog

sobota 8. února 2014

TechBox - Revo v zimě

Když nastoupí zimní období, hodně z nás se ptá, zda-li je možné s jezdit ve sněhu a po ledu. Každého to přece láká, zadriftovat si na čerstvém sněhu. Užít si všechny ty smyky, skoky do měkkého, žádná špína. Na jedné straně je představa jak sníh lítá od roztočených kol ale na té druhé straně je mnoho obav a otazníků.
V některých obavách vás utvrdím, ale v mnoha vás uklidním. Následující popsané rady či návody a nápady jsou sbírkou od mých kamarádů, něco jsem okoukal jinde a pár se jich najde se známkou autorství, nebo objevení ameriky jak by řekl Honza Cinger. Rady a tipy nejsou přesné návody, nechávám vám dostatek prostoru realizovat tyto nápady vaším vlastním způsobem a možnostmi které máte k dispozici.
Pojďme se podívat na co myslet a čemu předejít v zimním období.


Chlad v našich zeměpisných šířkách umí dosahovat pořádného mrazu. U nás v Mladé Boleslavi není problémnaměřit -15. Alezima 2006 a 2007 je velice márná, až podzimího chrakteru. V mrazech pod 10 stupňů nedoporučuji modely vůbez provozovat. Krom toho že vám samotným bude hned zima, vašemu modelu se můžou stát opravdu ošklivé zlomeniny vlivem zkrehnutí materiálu.
Řekněme, že je venku kolem -5 stupňů, nesněží, nevane ostrý vístr, viditelnost dobrá. Toto jsou ideální podmínky pro uřití si jízdy na sněhu. Plasty sice křehčí jsou, není to tak tragické. Traxxas plasty jsou vtomto ohledu velice odolné, navíc, rychlosti kterých mode lbude nabírat nebudou až tak závratné, takže i případné nárazy nebudou tak destruktivní.

Co je v zimě potřeba v modelu chánit a na co si dát pozor:


Chraňte elektroniku před vodou. Je omyl myslet si, že model bude stuhlý a sníh se nezozpustí. Nezapoměňte, že pod kapotou cvičí 2 koně a u některých tuning verzí klidně i 4 koně. Teplo které vydá může při delším provozu model pěkně prohřát. Nelze se ubránit kondenzující vodě, ale přímému kontaktu prijímače, baterii a serv lze úspěšně zabránit. Použijte silnostěný balónek, často se použávají i prezervativy které toho taky hodně vydrží :) Hrdlo balónku zavažte aby vnitřní prostor vyl voděvzdorný. K utěsnění hrdla můžete použít neutránlní silikon.
Pokud někde používáte spojky k prodloužení kabeláže, je na čase stavit se v GM a kabely prodloužit a vyhnout se tak nejen zimním potížím. Pokud nelze jinak, spoje (konektory) utěsněte podobným způsobem, ale dejte pozor, ať silikon nejde dovnitř konektorů, to by mohlo přerušit jeho funkci.
Pro další detailní informace se třeba podívejte na tento odkaz: Jak ochránit nejenom přijímač před prachem a vlhkostí

Chraňte vypínač. Na vypínač je možné koupit silikonový převlek, který především chrání před letním prachem, v zimě je ale každá překážka směhu a vodě vaším velkým pomocníkem.

Fail safe. Pokud máte externí fail safe jako já, pak i tento modul sólo zabalte.
Boxy s elektronikou. Revácké boční boxy na serva a elektroniku jsou dobře známá a řada lidí utěsňuje i tyto boxy. Tuto variantu nechám na vás. 

Serva. Kolem tisícíhranu serva je dobré dat troškou vazeliny kolem dokola. Mastnota bude vodě bánit vstoupit do serva a nízké teploty udrží vazelinu na svám místě. Sundejte páku serva pro lepší přístup, aplikujte "bobek"vazeliny kolem tisícihranu a páku opět nasaďte.
Dál je dobré servo ze spodu rozebrat a do spár obalu nanést souvislou vrstvičku neutrálního silikonu a serva opět zatáhnout (sestavit) a nechat 24 hodit zrát. Tím si vyrobíte voděvzdorné těsnění na míru, které může vydžek celou zimu rekreačního a spíše příležitostného jždění. Pokud jezdíte častěji, je potřeba těsnění i vazelinu hlídat a včas přetěsnit.
Je velmi důležité, aby silikon byl neutrální. Kyselý silikon leptá plošné spoje serva a může způsobit jeho selhání.
Sání motoru. V zimě se vám ucpe sněhem filtr sání, ani nemrknete. Auto pak nejede, chcípá a může se vážně poškodit motor. Pokud sníh je tozbředlý, pak nasávání vody motoru moc neprospěje. Proto vám radím použít buď voděvzdorný filtr a nebo si ochranu sání vyrobit posvém. 
Jirka Maryška to vyřešil velice jednoduchým a dostatečně účinným způsobem. Použil víčko z parfému jako vypouklou ochranu před filtr sání. Víčko připevnil na vršek boxu elektroniky tavnou pistolí. Nové víčko integrované do modelu vytvářelo před filtrem vzduchový pytel a filtr zůstával průchozí a bez vody i sněhu.
Jak tuto věč ošetříte nechám opět na vaší modelářské kreativitě.

Váha modelu a sníh uvnitř. Pokud se účastníte zimních závodů, pak jistě dobře víte, že namrzlý sníh na částech a uvnitřch podvozku je velie nepříjemný pro mechanika i v depu a váha modelu výrazně vzroste podobně jako u radovánek v bahně.
Proto se vyplatí investovat čas do vývoje ochrany podvozku. Primárním úkolem je, zabránit sněhu který je do prostoru kastle vhazován rotujícími koly velkou rychlostí. Protože ramena monsterů se vychylují hodně, není snadné najít správné místo kam patří statická zábrana z plastové cedulky aby úinně bránila ve všech pozicích ramene.
Dobá rada ale zní, čím jednodušší řešení, tím praktičtější chránič bude. Proto nesklouzněte k vývoji vnitřní kastle, ale opravdu se zaměřte na výrobu blatníků. Ověřte v jaké pozici jsou kola vůči kastli za jizdy, to vám pomůže najít správné tvary zmíněných blatníků.

Start v zimě a prohrátí motoru na provozní teplotu.
Tento bod není radno podceňovat. Vemte si s sebou na venkovní poježdění něco čím motor prohřejete. To ono něco může být hned několik věcí. Pokud máte v dosahu 220V nebo máte v osobním automobilu měnič, můžete vzít výkonější fén nebo horkovzdušnou pistoli. Pokud toto selže, můžete použít modelýáský plynový hořák z OBI. Zapalovače cigeret nefungují a jsou nebezpečné. Nejsou konstruované ke stálému hořením a hrozí exploze.
Pokud motor nebudete prohřívat a necháte ho na pospas studenému startu, bude naříkat. Prohřívejte na 70-80 stupňů, pak startujte.
Když motor během provozu svojí teplotu bude strácet a teplota bude klesat pod cca 90 stupňů, můžete jeho hlavu zakrýt alobalem nebo hadrem. Je ale dobré sledovat teploty, snadno se stane, že teplota motoru pak vyskočí nečekaně vysoko. Chce to jistou dávku zkušenosti kterou jinak než praxi nenasbíráte.
Nezapomeňte na správné svíčky se správnými teplotami. Čím je venku větší zima, tím teplejší svíčku použijte. V létě je to přesně naopak.


Jaké pneumatiky?
To by bylo další dlouhé téma. Opět ale platí. že není sních jako sníh a pneumatiky se volí podle povrchu. Pokud ovšem hledáte univerzálná radu, pak traktorový vzorek není vůbec špatný. Je dost hrubý a vzdušný, takže se v něm nedrží sníh. Zábě (trakce)r je přijatelný a můžete si dovolit měkkou směs. Například firma Imex dělá i měkké směsi které jsou pro zimní studený povrch vhodné. Na zmrzlé až ostré povrchy volte ale raději tvrdou levnou pneumatiku, půjde dolů rychle.  

Sněžné řetezy jsou prima zábava. Jejich sestrojení není až tak těžké, ale nepoužívejte ten nejlevnější řetěz a dbejte na jeho kvalitu. Nezapoměňte, že model má diferenciály, na sněhu to klouže a stačí brnknout o plyn a odlehčené kolo se snadno roztočí vysokou rychlostí. Roztržený řetěz umí pěkně štípat.

Než vyjedete,  zkontrolujte několik věcí a zhňte následující:
  • nabité baterie (přijímač, starter i výsílač)
  • těsněná elektronika
  • fail safe na palubě 
  • ošetřená serva
  • správné svíčky
  • fén nebo "hořák"
  • dobrou viditelnost
  • okolní teplota neklesá pod cca -10 st.

Jak se o model postarat po zimní jízdě?
Jako kdykoli jindy. Špínu a vodu nenechte dlouho stát. Kdo má kompresor, má vše snadnější. Ložiska a pohyblivé díly zbavte vlhkosti a nečistot.
Zkontrolujte těsnost elektroniky, případně okamžitě jednejte a zachraňte co můžete.
Pročtěte prosím tento článek: Péče o model.

Závěr: 

Článek je u konce a já vam předal to nejdůležitější, jak se připravit na zimu víte. Čeho se vyvarovat a kdy vůbez nejezdit už také víte a proto neybývá než popřát mnoho senzačních zážitku na sněhu s vaším revíkem a věřím že se k vám i dostaví slušná porce modelařiny při přestavbách a úpravách.

Protože mojí osobu často vnímáte jako zodpovědnou za modely Traxxas prodané v ČR, musím říct, že z pohledu výrobce je kromě popojíždění na rovném a suchém místě bez rušení vše ostatní zakázáno, jízda v zimě a skoky jsou v manuálu výslovně zakázané.

Autor: Petr Škaloud  alias  ByPS
Fotky: Autor, kolegové modeláři


Pár fotek ze závodu v Sosnové 12.2.2006:



















Žádné komentáře:

Okomentovat