Prohledat tento blog

pátek 31. ledna 2014

TechBox - Nastavení geometrie podvozku modelu Revo

Datum původního publikování: 12.12.2009
Aktualizace odkazů: 3.2.2014



Co je to geometrie? stručně řečeno, jedná se o nastavení náklonů kol na vozidle či modelu. Pokud je geometrie na modelu jak se říká tzv.rozhozená, model se obtížně ovládá a samotná jízda nepřináší ten správný požitek v neposlední řadě třeba sportovní výkon někde na závodní dráze. Proto je nastavení geometrie jednou z nedílnou součástí celkového nastavení modelu jak pro rekreační tak pro sportovní účely.


Než se ale rozvykládám tak bych chtěl upozornit že tyto a další řádky níže jsou pouze mou zkušeností pro některé z vás třeba nezajímavé. Skutečný profík Steven Slayden ( tovární jezdec Traxxas ) tuto záležitost již popsal ve svém Průvodci výkonu I který je v překladu umístěn na tomto parádním webu Petra Škalouda alias ByPSe. Takže rozhodně se budu snažit nenosit dříví do lesa a budu popisovat jen některé základní skutečnosti a případně předávat nějaké informace a zkušenosti které by Vám pomohli doladit Váš model do dokonalosti, aby Vám mohl přinášet co nejlepší zážitky z jízdy jak rekreační tak závodní.

Stolice na seřizování geometrie podvozků modelů 1:8 a 1:10

Na co má geometrie vliv:

  • na stabilitu modelu
  • opotřebování pneumatik
  • samotnou ovladatelnost
  • jízdu rovně

Kdy se geometrie nastavuje :

  • při výměně některých dílů řízení které mají přímý vliv na geometrii
  • po nějakém nešikovném či tupém nárazu s modelem do čehokoli
  • v momentě kdy se model obtížně ovládá a vede se špatně třeba po dráze

Základní předpoklady správného nastavení :

  • rovný stůl pro umístění seřizovací stolice
  • veškeré díly které vykazují byť minimální vůle musí být vyměněny za nové
  • čistý model v rámci možností

Model by měl být před nastavováním vždy dokonale čistý

Jak je tedy správné nastavení geometrie modelu či vozidla důležité? Odpověď,  velmi!!

Představme si třeba motokáru, je to taková malá formule s poměrně širokými pneumatikami na svou velikost a velmi tzv.ostrým řízením. Ostré řízení znamená, že motokára na půl otáčky volantem udělá plný rejd. V samotném závodě pilot motokáry v některých klikatých pasážích otáčí volantem jen třeba o čtvrt otáčky  tak jako u formule F1. Ve větším oblouku už opravdu jen mírně pootáčí  pro zatočení. Proč to tak všechno je? Nízký podvozek, vysoká rychlost, široké pneumatiky pro absolutní přilnavost nutnou pro průjezdy zatáček v maximální rychlost atd.

Proč to říkám? U těchto zmiňovaných závodníček je samotná geometrie podvozku tak důležitá, že jakékoliv narušení během závodu znamená konec!

Sám jsem to zažil kdy v závodě motokár jsem byl vytlačen na mantinel o který jsem se jen skoro jemně otřel ( slabý náraz ) a i navzdory vizuální prohlídky kdy bylo vše v pořádku, byla geometrie narušena tak, že  motokára nešla řídit. Řízení kladlo takový odpor při zatáčení že jsem musel ihned ukončit jízdu. A to byla opravdu jen nepatrně rozhozená geometrie.
Něco takového se samozřejmě neděje u RC modelu, ale vliv geometrie na jízdní vlastnosti je velmi znatelný. Největší vliv má asi u modelů 1:6 formule, serpenty, 1:10 On road apod.
Naopak nejmenší vliv má u modelů šplhajících se po kamenech někam do neznáma.
Velmi často se nastavuje geometrie u modelů tzv.placky, jsou to ty klasické elektry 1:10. Všimnul jsem si že někteří kluci po každé jízdě model rovnou usazuji na stolici a zvažují třeba nějaké jiné nastavení pro danou trať. Takové modely jsou velmi citlivé na řízení a samotná geometrie podvozku je velmi důležitá.

A teď k samotnému modelu Revo. Tento model má velmi houževnatý podvozek a ledasco vydrží, mám na mysli různé střety, nárazy, kolize apod. Vzhledem k tomu, že tento model se s větší části využívá pro rekreační ježdění a třeba jen zřídka, tak samotného uživatele ani nenapadne řešit něco jako je geometrie. V momentě kdy model jede tzv.šejdrem tak se pootočí kolečkem pro nastavení trimu a model už zase fičí pěkně rovně tak jak "má", ale:
Nastavením trimu jsme nenastavili geometrii podvozku!!! pouze jsme srovnali nastavení kol tak aby model jel relativně rovně, ale to je asi vše. 
Vlastně jsme způsobili několik nežádoucích jevů:

Špatná ovladatelnost modelu

  • ta je způsobena tím , že model jede tak trochu stále ve smyku ( narušená geometrie ). Při pomalé jízdě někde v terénu apod. to nemá skoro žádný vliv, ale při jízdě někde na parkoviště vyššími rychlostmi může dojít třeba při malém úhybném manévru k okamžitému smyku. A potom je jak se patří vymalováno. Při jízdě na dráze určené pro závody buggy, truggy a třeba monstrů je jízda s rozhozenou geometri skoro nemožná. Model má tendenci stále smykovat, nedrží směr a dělá si tak nějak co chce. Samotné dobržďování před zatáčkou a hlavně při předjíždění ve vyšší rychlosti na dráze kdy je třeba udělat i nějaký úhybný manévr pro bezpečné předjetí se stává noční můrou. Na ujeté a prašné hlíně už tak model jede neustále na hranici smyku a i zkušení závodníci mají co dělat aby výkonný model udrželi ve své stopě.

Servomotorek řízení je v tahu

  • zbytečně snižujeme životnost servomotorku
  • odebíráme proud z baterie

Značně se opotřebovávají pneumatiky

  • snižuje životnost pneumatiky

Na podvozku v rámci geometrie můžeme nastavovat:

  • nastavení  sbíhavosti / rozbáhavosti přední nápravy
  • nastavení sbíhavosti / rozbíhavosti zadní nápravy
  • nastavení odklonu ( sklonu ) všech kol
  • záklon svislého čepu *
  • střed náklonu přední nápravy *
  • střed náklonu zadní nápravy *
* není nutná seřizovací stolice

Pokud se nám podaří pracovat s těmito výše uvedenými možnostmi nastavení tak se nám bude model  perfektně ovládat ( řídit ) k naší spokojeností. Není to nic složitého a nepochopitelného. 

Někdo z Vás by určitě chtěl zajít dále, tak může zkusit pracovat s dynamickou sbíhavostí taktéž perfektně popsanou v Průvodci výkonu č.1 (odkaz přímo na dynamickou sbíhavost zde). Ale to už chce opravdu nějaké zkušenosti a také se pravidelně zúčastňovat závodů a nejenom to, chce to neustále trénovat a ladit. Ale jak už jsem jednou v jednom ze svých článků uvedl,  pokud tzv.honíme model po dráze a třeba na 15 kolech se nevejdeme do rozdílu max. 1 sekundy tak nemá skoro smysl se zabývat docela složitým nastavením jako je třeba dynamická sbíhavost. Poznámka: je ale fakt super, že tento podvozek umí pracovat i s tímto fenoménem. To dává pilotovi další rozměr nastavení podvozku. K tomu ale je potřeba dozrát.
Osobně jsem začínal s výběrem vodných vahadel pro závodění, pružin, oleje do tlumičů, plastových pístů do tlumičů, pneumatiky, spojky, převodu, převodovka, olej v diferácích nastavení světlé výšky modelu atd. těch možností je opravdu mnoho až se člověk v tom začíná motat. Chce to vše dělat s rozumem, postupně, a hlavně mít možnost sledovat tyto změny na modelu.

Doporučuji Vám článek o přestavbě modelu na závody, klikněte zde.
Vrátím se tedy k geometrii. Jak už jsem říkal, základní předpoklad pro úspěšné nastavení geometrie je mít díly které s ní přímo souvisí naprosto v pořádku a nejlépe s minimálními či žádnými vůlemi. Jedná se zejména o plastová očka táhel řízení, samotná táhla by neměla být nijak deformována, náboje ( kameny ) s ložisky, poloosy, adaptéry neboli unašeče by měli být vůči čepu poloosy bez vůle. Samotná ramena nápravy by taky neměla pochodovat na čepech. To vše platí jak pro přední tak zadní nápravu.

Takhle nějak vypadá rozhozená geometrie. Na toto zjištění člověk ani nepotřebuje stolici a z vizuální prohlídky je opravdu zřejmé, že : sbíhavost předek cca 1 stupeň, ale tvořen jedním kolem – špatně, odklony jsou pozitivní 1-2 stupně – špatně, zadní náprava sbíhavost 0- špatně, odklony vidím taky na 0, možná mírně pozitiv – špatně.

Začínáme seřizovat

Seřizovací stolici jsem umístil na pevný pracovní stůl s rovnou deskou. To je základ. Teď už jen připevnit části stolice k modelu a začít s nastavením.  Aby bylo vše dokonalé tak zapínám vysílač včetně přijímače a ustavuji kolečko trimu řízení na nulovou pozici. Tak aby bylo servo řízení v neutrální poloze. Vzhledem k tomu, že jsem měnil přední kameny za nové plus další nějaké drobnosti je na první pohled zřejmé dle hodnot že geometrie je komplet rozhozená.


Začínám nastavovat přední sbíhavost resp.rozbíhavost. Dle mých zkušeností nastavuji na hodnotu 2 stupně. Model je tak dravější a toto nastavení mě na dráhu kde závodím vyhovuje vzhledem k její členitosti.
Dále pokračuji nastavením odklonu kol kde se snažím docílit hodnoty taktéž 2 stupně. Je už to docela dost, ale mě to tak vyhovuje. Dráha není až tak hrbolatá.
Po nastavení odklonu se znovu vracím k sbíhavosti, tedy znovu překontroluj jestli se něco nezměnilo po nastavení odklonu.
Nastavení odklonu předek – 2 stupně negativ
Stejným  způsobem pokračuji na zadní nápravě. Tady je ale zásadní změna v nastavení sbíhavosti která jde až do 3 stupňů. Tzn. né rozbíhavost, ale sbíhavost. Proč tedy sbíhavost? Pokud by měl model na zadní nápravě rozbíhavost tak by se modelu se zvyšující rychlosti nepříjemně roztancovala zadní část a taktéž by model byl velmi špatně ovladatelný. Sbíhavost tedy drží model v přímém směru a udržuje mu zvolenou stopu.
Nutno ještě podotknout že model v momentě nastavování hodnot by měl být propružen tak aby jeho poloha vůči dráze byla reálná. Ono to vše je docela věda, protože v momentě kdy model pruží tak vlastně neustále mění nastavení geometrie, hlavně odklonu viz video v odkazu. Nutno vidět. Jedná se tak především u náprav s progresivním pérováním viz.tedy video v odkaze.

Článek o nastavení podvozku Traxxas Slayer je, zde, video je v polovičce textu.
Pokud mám nastavenou geometrii tak demontuji části stolice z kol a dávám kola. Samo že zapínám vysílačku včetně přijímače a model umísťuji na podlahu a lehce roztlačuji. Pokud jede model rovně tak je vše v pořádku. Pokud mírně zatáčí tak jde model znovu na stolici a provádím doladění tak dlouho až vše bude perfektní. Připomínám že servo řízení je stále v neutrální poloze. Do trimu nezasahuji pouze pro mírné doladění.

Po prvním nastavení je vše skoro perfektní, ale model mírně točí doleva. Když se podíváme na foto viz níže tak je jasné proč se tak děje. Levé kolo vykazuje rozbíhavost 2 stupně a pravé kolo jen 1. Takže znovu přeměřuji a ustavuji obě kola přesně na 2 stupně. Znovu provádím  test a je vše v nejlepším pořádku. Model jede krásně rovně v přímém směru, trimy na nule a servo řízení v neutrální poloze.
Levé kolo 2 stupně (ve směru jízdy)
 
Pravé kolo 1 stupeň

            
Tady ještě jednou kontrola předního nastavení geometrie nápravy

Odklon kol na zadní nápravě dávám 2-3 stupně. Samotné nastavení se provádí pomocí kulových čepů které se šroubují do plastových ramen nápravy a tím se mění poloha náboje (kamene).


Model máme nastavený.
Bohužel jak už jsem v úvodu naznačoval, geometrie podvozku je jen jednou ze součástí ladění podvozků. Dále by se dalo hovořit o ladění pomocí olejů v diferenciálech, které významně ovlivňují jízdní vlastnosti modelu. Velmi důležité je taktéž samotné vyvážení kol atd. Těch možností je opravdu mnoho a je na každém z Vás kde začne.


 Vyvažování kol:

Postup vyvažování kol je popsaný v následujícím odkazu, klikněte zde.


 Ladění diferenciálu:

Jak ladit diferenciály Vám poradí následující článek, klikněte zde.


Závěr:

Na závěr bych chtěl ještě říci, že samotná geometrie podvozku je velmi důležitá, hlavně tedy pokud jezdíte nějakou dráhu a nebo přímo závodíte. Pro ty z Vás které tato možnost ladění na modelu nezaujala mám dobrou zprávu, jezdit lze i s rozladěnou geometrii byť to asi nebude ono, ale pokud model proháníte někde po louce, za domem apod. tak to opravdu nemá až takový vliv, navíc to člověk pokud nemá cit ani hned nepozná a myslí si že je vše v pořádku.
Vše je samozřejmě za cenu, že se Vám dříve budou sjíždět pneumatiky, serva řízení budou muset vyvíjet větší tlak než obvykle  atd. 
Kámen úrazu přichází v momentě kdy vezmete do ruky model o který se majitel perfektně stará a zjistíte že jede neboli se ovládá mnohem lépe než ten Váš. Potom začne člověk přemýšlet proč co a jak.
Pokud by se Vám přihodilo, že budete muset vyměnit některé díly za nové třeba vlivem opotřebení či kolize a nepodaří se ustavit do původní polohy tak lze nastavení provést i sparťanským způsobem pokud nevlastníte stolici.

Jedním z nich může být viz.odkaz níže , je to docela důmyslné a elegantní řešení a taky finančně nenáročné. Zlaté české ručičky se nezapřou. Pokud takto model osazený řezacími kotouči dáte na rovný stůl tak jsem si zcela jist, že měření odklonu pomocí nějakého úhloměru bude úplná brnkačka. 
Takže model je nastavený co se týče geometrie a můžu přejít zase na něco jiného

No a když se vše podaří tak už to nechce nic jiného než si užívat ježdění s modelem Revo 

Na videu je model který je seřízený na stolici popisované v článku.


Všechny Vás zdraví řimi

Autor článku a fotografií: David Říman