Prohledat tento blog

sobota 8. února 2014

FAQ - Nastavení prokluzové spojky

Otázka

Jaké je nastavení prokluzové spojky?

Odpověď:

Nastavení prokluzové spojky podle manuálu
(manuál modelu Traxxas Revo 3.3 [5309] strana 37)
Revo je vybavené prokluzovou spojkou, která řídí kroutící moment. Prokluzová spojka je integrovaná do unašeče hlavního ozubeného kola (viz stránka číslo 34. manuálu Revo 3.3 (5309) (22 MB)). Prokluzová spojka se nastavuje povolováním nebo utahováním pojistné matice, která tlačí na pružinu vytvářející tlak. Pokud potřebujete matici povolit nebo utáhnout, vložte 2mm kulatinu nebo imbus z výbavy do dirky na konci hřídele hlavního ozubeného kola, tím pojistíe hřídel aby se neotáčela. Dále použijte 8mm plochý klíč z výbavy na pojistnou matici. Přitažením matice bude spojka tužší (méně proklizovat), povolením bude měkčí (více proklizovat).
Prokluzová spojka má 2 tyto funkce:
  1. Omezit kroutící moment přenášený na kola a zabránit tak hrabání kol na povrchu kde kola snadnějí prohrábnou a také pomoct ochránit poškození ozubených kol v převodovce v situacích doskoku pod plynem.
  2. Ochránit náhon (hřídele, kardany, unašeče, ...) při náhlých a nečekaných srážkách a také při velké zátěži tlumičů (jako jsou  dopady ze skoků, kdy model dopadne na zem pod plynem).
Z továrny je prokluzová spojka nastavená na minimální prokluz, ale dostatečně aby ochránila náhon při zátěži. Na kluzkém povrchu jako je tvrdě udusaná suchá dráha vám může pomoci povolit prokluzovou spojku a umožnit tak spojce proklouznout. Model bude lépe a snadněji ovladatelný tím, že spojka pomůže zredukovat protáčení kol (hrabání). Povolením také můžete profitovat na povrchu s extrémní trakcí tím, že spojka zabrání modelu se zvedat na zadní kola. Změny v nastavení prokluzové spojky dělejte v malých úcecích, po 1/8 otáčce. 
Maximální utažení je to, když je spojka téměř a nebo úplně bez prokluzové schopnosti. To ale neznamená, že matici utáhnete na krev, to nesmíte. Takovýmto absolutním dotažením ji jednak vyřadíte z funkce a druhak můžete poškodit ložisko prokluzové spojky, přítlačný kotouč a nebo další komponenty.

Nastavení prokluzové spojky podle ByPSe
S nastavením této spojky jsem si nikdy nehrál. Nevyužíval jsem možnosti zmeny nastavení aby auto nehrabalo. Z mých zkušeností ze servisu a také z projektu Revo Crawler jasně plyne, že povolená spojka = vyšší teplota motoru a ztráta výkonu ve vysokých otáčkách.
Proto nastavení prokluzové spojky dělám všem lidem takto:
  1. Použiju 2mm kulatinu nebo klíč z výbavy a zablokuju hřídel hl.ozubeného kola.
  2. Palcem se snažím pootočit hlavním ozubeným kolem.
  3. Pokud jde pootočit snadno, utahnu matici plochým klíčem 8mm z výbavy.
  4. Pokud jde nejde pootočit vůbec, povoluji matici plochým klíčem 8mm z výbavy.
  5. Musí jít pootočit hlavní ozubené kolo, silou, ale musí to jít. Pokud ne, vracím se na bod 3.
Spojku otestuji tak, že se zahrátým motorem zapřu předek modelu o nohu a snažím se dát plný plyn. Pokud model do nohy netlačí a točí se hlavní ozubené kolo, je spojka měkká. Pokud model do nohy tlačí hodně a spojka proklouzne sem tam, je to správně nastavené.
Hotovo.



Autor článku: Traxxas a Petr Škaloud
Autor fotek: Traxxas