Prohledat tento blog

pátek 31. ledna 2014

TechBox - Přestavba pro závody II

Datum původního publikování: 28.5.2008

( určeno začínajícím modelářům )


Revo je samo o sobě MT s obrovským potenciálem který jsem již jednou popisoval a hlavně je parádně variabilní. S největší pravděpodobností je to i záměr výrobce připravit model tak aby po vybalení z krabice byl opravdu připravený na cokoli. Samozřejmě, že pokud  se chceme zaměřit na nějakou disciplínu v mém případě se jedná o závodění na drahách buggy tak je třeba model přizpůsobit daným závodním podmínkám a trochu jej předělat. To už výrobce nechává na nás a pomáhá nám k tomu různými přestavbovými díly které jsou i z různě kvalitních materiálů a jsou v mnoha případech i lehce předimenzovány. Samo že jsou i na trhu výborné tunerské firmy které kolikrát disponují kvalitnějšími materiály jako sám výrobce. A to je pro nás dobře protože je opravdu z čeho vybírat.



Níže bych se chtěl několika slovy věnovat dílům které jsem použil pro zlepšení jízdních vlastností, ale také k ochraně modelu. Jak sami dále uvidíte nejedná se o nic extra zásadního co by nešlo zvládnout jak finančně tak zručností. Většina z Vás vlastní větší model 3,3 který je opravdu o krok dál než 2,5ka tak Vás tyto řádky možná ani nebudou zajímat. My co jsme šli do menšího modelu a chceme se přiblížit jízdními vlastnostmi většině MT musíme model trochu přestavět. Jedná se především o díly nápravy kterými je již typ 3,3 v základu vybaven.
Zejména se jedná o vahadla P2 ( komplet mění charakteristiku pérování ), zadní rozšiřující ramena pro zvětšení modelu, silnější motor 3,3 no a řada drobností které přispějí k robustnosti modelu.
Díly o kterých se tedy budu zmiňovat jsem nevyměnil najednou, ale průběžně v závodní sezóně podle potřeb.
Vůbec bych to nikomu nedoporučoval vložit do modelu neuváženě větší finanční prostředky najednou a nepoznávat ty změny které tyto díly způsobily. Opravdu si myslím že ideální stav je postupně model vylepšovat podle potřeby a sledovat změny které daný díl na modelu udělal.  Navíc to není tak finančně náročné.

Po mých dvou prvních závodech kdy jsem se jen učil model ovládat na dráze  ( samo že s ohledem na to abych se nikomu neplandal pod koly ) a koukal kolem sebe abych se něco přiučil jsem velmi rychle zjistil že Revo je výborná kára které vyloženě sedí plynulá jízda s kontrolovanými skoky, ale bohužel musíme si přiznat že Revo není jediné pod sluncem a konkurenci má opravdu kolem sebe hodně pestrou a samo v neposlední řadě i těch modelářů kteří opravdu bravurně ovládají své modely. A jak říká Peťa Škaloud, my co nemáme zrovna nejzlatější ručičky co se týče řízení na závodní dráze tak musíme holt jít do těch úprav abychom s tou konkurencí byly schopni důstojně držet krok.

Mé první dojmy z Reva po dvou prvních závodech byly jednoznačné a hned jsem věděl kterým směrem půjdou případné úpravy.

Ještě jednou připomínám že investice do modelu jsem dělal průběžně a vychází z nějakých zkušeností které jsem při závodění nasbíral. 


Díly použité pro přestavbu:

  • vahadla pérování P2 4x
  • pružiny pérování oranžové ( vpředu )
  • pružiny pérování zlaté ( vzadu )
  • kovové misky pružin
  • kovové prstence předpětí
  • ochranné návleky na pístní tyče
  • olej do tlumičů 60W
  • duralové spojovací tyče
  • duralová táhla řízení
  • kovové chrániče servomotorů řízení
  • kovový chránič nádrže
  • nosič modelu
  • palivový filtr
  • sada zadních ramen pro rozšíření rozvoru
  • konverzní kit pro převodovku
  • motorová spojka MIP
  • držák zadního křídla Tekno
  • zadní křídlo Proline
  • motor 3,3 TRX
  • kovová páka plynu s ložisky
  • adaptéry Maximezer 17
  • pneu včetně vložek a disků GRP Grip Truggy
  • kastle Proline Crowd Plazer 2.0 včetně laku

Vahadla pérování P2 4x


Tento díl komplet změnil charakteristiku pérování mého Reva. V kombinaci s oranžovými pružinami vpředu a zlatými vzadu je nastavení odpružení přesně tak jak jsem si to představoval. Vahadla prostě dělají divy. Pravda s těmi P1 jsem odjel skoro celou sezónu ale nebylo to ono. Světlou výšku jsem sice pomocí přenastavení spojovaček vahadel na kamenech snížil ale už to tak nějak dřelo takže nastoupili silnější pružiny které to vše vyvážili, ale bohužel ty zase nekopírovali terén tak jak jsem si představoval. No prostě stále začarovaný kruh. Takže volba byla jasná vahadla P2 a je po problému. Samotné nastavení předpětí pružin pomocí prstenců nastavím až podle tratě která se momentálně mění.

Ochranné návleky na pístní tyče


O parádních tlumičích kterými Revo disponuje jsem se již zmiňoval v mém předchozím článku. Ale i tlumič který je v provozu a hlavně v drsných prašných podmínkách vyžaduje aspoň minimální údržbu.

Tou považuji rozborku tlumiče s vyčištěním všech dílů a hlavně výměnou oleje a správného odvzdušnění které má přímo vliv na jeho funkci.
To co vyteklo z mých tlumičů tady snad ani popisovat nebudu protože bych se asi musel stydět. No už je to pryč a dnes mám tlumiče jako cumlík, olej jsem dal novoučký a hlavně správně odvzdušnil. To je základ.
Samo že i do oleje se může dostat nečistota a ta se taky dostala a to kolem pístní tyče která těsní přes sil.okroužek do válce. Proto jsem použil velice sympatické prachovky přímo od Traxxas a myslím že budou účelné. Doufám tedy, že až budu měnit olej v tlumičích tak mě nebudou stát vlasy na hlavě jako teč při pohledu na to co z nich vytéká.


Duralové spojovačky řízení a táhla k vahadlům


Tyto díly na první pohled jednoznačně zavánějí tuningem kterého nejsem obzvlášť velkým zastáncem a to pro, že ne vždy pozitivně ovlivňují jízdní vlastnosti modelu či auta a stojí nemalé finanční prostředky.  Dílenské zpracování je zcela vždy na takové úrovni že nám to prostě nedá a stejně je musíme mít.  Podobně je tomu u těchto dílů i když:  použitý materiál je opravdu výborný nejenom svou pevností ale také lehkostí která je zrovna u těchto dílů vyžadována. Jasně, sníží se váha modelu ale jen minimálně to důležitější je že rázy od kola které tlumí tlumiče nejsou přenášeny prostřednictvím těžkých dílu ale přenášejí jej tyto kompaktní díly s vysoce kvalitního materiálu. Celý efekt je podtržen parádní povrchovou úpravou eloxováním v červené barvě která Revu jak se patří sluší.


Držák zadního křídla Tekno a křídlo Proline


Už na závodech jsem si všimnul že mé Revo se něčím odlišuje. Prostě nedisponovalo zadním křídlem které mu tak parádně sedí. Docela se divím že to Traxxas neřeší hned od základu. Revo s křídlem vypadá jako pravý závočák ať už máte pod kapotou cokoli. Chvíli jsem váhal jaký typ křídla a hlavně držáku zvolím ale nakonec jsem se rozhodl pro známou klasiku od firmy Tekno. Křídlo jsem zvolil Proline a vůbec toho nelituji. Po samotné instalaci jsem byl mile překvapen. Revo se fyzicky zvětšilo cca o 1/5 a opticky o 1/4. Uvidím jestli bude při závodech praktické či nikoli. Slibuji si od něj především vyvážení modelu který mě padá na předek i s těžším motorem 3,3. Samozřejmě že křídlo lze zařadit mezi ochranné prvky modelu. Chrání tak především motor.



Motor 3,3 TRX


Výborné je, že tento motor bez jakýchkoliv úprav pasuje do menšího podvozku 2,5. To je fakt výhoda. Proto jsem volil tento motor. Za každou cenu ho chci zkusit. Motor 2,5 mám sice stále funkční, chytá na první pokus a jede opravdu velmi dobře a rozhodně z něj ještě vytlačím co budu moct. Ale už né na závodech. Teč se zaměřím na ten 3,3. Kategorie MT je poměrně volná co se týče např. pneumatik a hlavně motorů. Lze opravdu závodit skoro s čímkoliv. Běžně se jezdí motory 3 – 5, ale i 7 kubíků. Tahle skutečnost mírně hendikepuje Revo byť je mnohem lehčí než jiné monstry ale výkon je výkon. Proto jdu do vyššího obsahu. Dokonce jsem motor koupil na inzerát za slušné peníze takže bylo rozhodnuto. Záběhovou procedůru jsem zvolil od Peti Škalouda. Je sice náročná na čas ale výsledek se dostavil. Rozhodně ji ale nedoporučuji začínajícím modelářům kteří nemají nejmenší zkušenost se záběhy. Vyžaduje  již nějaké znalosti a taky zkušenost. 

Motor jde zatím výborně, nepřehřívá se a drží pěkně volnoběh.Odjel jsem s ním poslední závod a byl jsem maximálně spokojen. Bohužel podvozek jsem vůbec neměl připraven na tento závod a tak jsem chvílemi bojoval. Vlastně i to nastavení podvozku absolutně nevyhovovalo pro tento motor. Model se neustále stavěl na zadní a to při závodění je nežádoucí jev s kterým je třeba bojovat. Nakonec jsem musel ubrat na výkonu. A to podotýkám že spojka kterou jsem jel už byla tzv.těsně před smrtí. No uvidíme až vše bude v plné kondici.

Kovová páka plynu s ložisky


Ta plastová je již řádně opotřebovaná tak si zaslouží řádnou náhradu. Použil jsem kovovou páku od 3Racing s ložisky v modrém eloxu. Do modelu výborně zapadne.

Pneumatiky


Správná volba pneumatik bezesporu patří mezi nejdůležitější etapy úpravy modelu  které přímo ovlivňují jízdu či vedení modelu po především závodní trati. Při výběru pneumatik je třeba brát ohled na jejich rozměr tzn.vnější průměr a šířku. Samo že i zvolený desén je velmi důležitý a vybíráme tedy podle charakteru tratě. Velký průměr kola znamená pomalejší rozjezd a vyšší rychlost a taky lepší brodivost neboli průjezdnost terénem. Užší kola mají za příčinu lepší manévrovatelnost, menší odpor tření při zatáčení  tzn. serva nedostávají tak zabrat a určitě taky rychlost reakce serv na pokyn otočení má rychlejší odezvu. Pneumatiky které má Revo od základu jsou universální a v podstatě se hodí na cokoli. Ale jak už jsme si řekli, pokud se chceme zaměřit na nějakou disciplínu tam musíme volit speciální pneu.

Moje první volba padla na pneumatiky Response.  Tyto pneu mě opravdu unesli a odjel jsem na nich celou sezónu. Pro mě měli jen dvě vady a to:
Musel jsem je nalepit na disk s čímž jsem neměl žádnou zkušenost a taky to podle toho vypadalo. Na každé pneu jsem se někde podepsal. Pravda na jízdní vlastnosti ty drobné nedostatky při lepení vliv neměli, ale po estetické stránce bylo každému jasné že jsem začátečních a že se mám tedy co učit. Dnes už bych při lepení postupoval jinak a rozhodně by byl výsledek na mnohem vyšší úrovni.
Tou druhou záležitostí která mě trochu na Response vadila byla jejich přílišná měkkost která v závěru sezóny způsobila roztržení boku pneumatiky a následnému promočení molitanových vložek.Samo že se okamžitě kola staly nevyváženými a bylo po závodění. Ale i navzdory tomu jsem na nich sezónu ve zdraví odjel. Ještě je zkusím nějak opravit a pokud se to podaří tak se rád o tuto zkušenost podělím.


Pro nadcházející sezónu má volba padla na již zkompletované pneumatiky s diskem od firmy GRP. Jedná se o Truggy pneu s označením Grip.

Pneumatiky GRP jsou vyšší než Response a směs gumy z které je pneu vyrobeno mě připadá mnohem odolnější. Samo co je tvrdší neznamená že bude přilnavější. Takže uvidíme. V každém případě s novými pneu vypadá mé Revo mnohem robustněji a doufám že mě hned tak někdo nepřeválcuje.
Přenos síly tj.krouticí moment z poloosy na disk kola je přenášen tzv.adaptérem který jsem pro tyto disky musel pořídit od  firmy Maximizer kovové 17 mm.

Kastle Proline


Originál kastle Traxxas na Revo je pravda na první pohled velice atraktivní, lehká a hlavně není třeba celkem nijak upravovat. Časem člověk zjistí že by i snesl nějakou pevnější kastli a hlavně se chceme odlišovat nějakým vlatním nástřikem apod. Tyto důvody mě vedly ke koupi nové kastle a vůbec toho nelituji. Objednal jsem kastli Proline pro Revo 2,5 a byl jsem velice mile překvapen. Kastle je opravdu minimálně 3 x pevnější než Traxxas. To je při závodění moc důležité. Nezapomínejme že kastle je ten hlavní díl který zajišťuje bezpečnost a ochranu modelu. Prostě je první na ráně.

Moji novou kastli jsem pro nástřik svěřil kamarádovi Zdeňkovi Švidrnochovi ( MAX tuning )který se taktéž zúčastňuje závodů MT. Připravil jsem pro něj námět designu pro mou kastli a zbytek jsem už nechal na něm. Sami můžete posoudit jak dalece se mu dílo povedlo.

Kastle těsně po nástřiku:
 

S nutnými samolepkami:

Kastli jsem prozatím doplnil samolepkami předních světel, chladiče, nápisem Revo v zadní části a Traxxas na střeše. Zdeněk s největší pravděpodobností tušil že budu bojovat ostřihnutím kastle tak mě ji pro začátek ostříhnul aspoň dokola a zbytek nechal na mě.
Abych řekl pravdu celkem jsem se s prostřihnutím otvoru pro motor a nádrž a zbylých detailů celkem natrápil. Doporučuji všem krom rovných nůžek na lexan taktéž nůžky zahnuté.

Na závěr ještě přidám nějaké fotografie pro srovnání modelu bez úprav a po úpravách. Možná někteří z vás se necháte inspirovat a půjdete třeba cestou nové kastle nebo jiné drobné úpravy která by pomohla zlepšit jízdní vlastnosti vašeho modelu.

 

 

 


 

 

 

 



Závěrem bych chtěl všem modelářům popřát co nejúspěšnější sezónu jak závodní tak rekreační s modely REVO s pokud možno minimální investicí do případných poruch a závad které se sem tam můžou objevit.

Moje roční zkušenost s Revo zní : čím víc času modelu věnuješ tím déle model bude bez problému fungovat.



Všechny Vás zdraví řimi
email: david(tecka)riman(zavinac)email(tecka)cz


Autor článku: David Říman